De onmogelijke fles - Postzegelblog

De onmogelijke fles

1

Zo moeilijk is het niet om een schip in een fles te plaatsen. Tuig de masten op, bevestig er touwtjes aan, leg ze plat op het dek en schuif ze met schip en al de fles in. Met behulp van de touwtjes kun je ze daarna weer omhoog trekken. De romp van het schip moet natuurlijk wel door de flessenopening kunnen. Het is ook nog mogelijk het volledige schip binnen in de fles te bouwen met behulp van speciaal, extra lang en fijn gereedschap.

Joegoslavië bracht in 1994 een postzegelboekje uit met als titel: ‘Schip in een Fles’. De zegels vertellen allemaal zo hun eigen verhaal.

 

De Revenge was een Engels galjoen gebouwd in 1577 en werd gebruikt in de Engels-Spaanse oorlogen Als vice-admiraal van de Engelse vloot won Francis Drake met de Revenge de slag om de Spaanse Armada in 1588, ook bekend als ‘the battle of Gravelines’. Als kapitein van de Golden Hind (zegel) voer hij de wereld rond. Ook dit schip was een galjoen uit de laatste helft van de 16e en begin 17e eeuw. De meeste grote schepen uit die tijd waren van dit type, ook de Nederlandse Leeuwin en Mauritius. Kenmerkend voor een galjoen was een lage, smalle en ver naar voren uitstekende boeg waarachter een loodrechte voorkant van de eigenlijke romp oprees. Hierdoor konden aan de voorkant gemakkelijker zware kanonnen worden ingebouwd. De achterbouw bleef hoog: ‘het kasteel’, mede bedoeld als onderkomen voor de edelen en officieren.

 

Het Grote Jacht werd in 1678/79 gebouwd op een werf in Kolberg, Duitsland, voor keurvorst Friedrich Wilhelm von Brandenburg, naar een voorbeeld van het jacht van de Hollandse stadhouder Prins Willem III van Oranje. Het schip is van het type ‘Hollands Statenyacht’: een zeilschip met één mast en bewapend met acht houten kanonnen. Gestationeerd aan de Oostzeekust voer het vanaf 1693 naar Amsterdam, op de Nederrijn, Emden en later naar Londen.

De Santa Maria, het vlaggenschip van Christoffel Columbus, geboren in Genua, was een carraca (Nederlands: kraak, Spaans: carraca, Portugees: nau). Dit was een zeewaardig zeilschip met drie of vier masten, dat werd ontwikkeld in de 14e en 15e eeuw in Europa, hoofdzakelijk in Portugal. Columbus maakte hiermee zijn eerste ontdekkingsreis naar Amerika in 1492, samen met de kleinere karvelen de Niña en de Pinta.

Ook de schepen waarmee Ferdinand Magellaan (Portugees in Spaanse dienst) in 1519 uit Andalusië vertrok waren van dit type. Zijn nau de Victoria was het eerste schip in de geschiedenis dat rond de wereld voer (1519 tot 1522). Van de gehele vloot kwam slechts de Victoria terug. Later werd dit type schip doorontwikkeld tot het galjoen dat model stond voor de 17e eeuwse retourschepen die de welvaart van onze Gouden Eeuw brachten.

Vasco da Gama (circa 1460-1524) was een Portugese ontdekkingsreiziger die als eerste, via Kaap de Goede Hoop, over zee India bereikte en dus een verbinding maakte tussen de Atlantische en Indische oceaan. Hij stelde Portugal zo in staat om zowel in Afrika als in Azië koloniën te stichten. Rechts onder: de route naar India.

 

Vasco da Gama en zijn mannen werden niet overal met open armen ontvangen door de plaatselijke bevolking en meestal braken er felle onlusten uit. Zijn ‘specerijen-route’ deed de Portugese economie opbloeien. In 1503 zonk zijn nau de Esmeralda voor de kust van Oman, op weg naar India. In 1998 werd het wrak gevonden en in 2013-2015 geborgen door David Mearns.

 

 

De ‘Torre de Belém’, de ‘Toren van Belém’, is een 16e eeuws fort gelegen in Lissabon, dat dienst deed als vertrek- en aankomstpunt voor de Portugese ontdekkingsreizigers. Uiterst rechts zie je het monument voor de ontdekkingsreizigers in de vorm van een schip met gebolde zeilen. Op de voorplecht staan 33 prominenten uit de Portugese geschiedenis. Voorop de staatsman Hendrik de Zeevaarder, met in zijn hand een model van een nau.

Een Nava is een schip dat tijdens de kruistochten in de middeleeuwen werd ingezet. De romp was rond, bijna bolvormig en het schip had meestal drie masten met Latijnse zeilen. Een Latijns zeil is een driehoekig zeil dat met de top omhoog aan de mast gevoerd wordt. Men ziet ze tegenwoordig nog in de Middellandse Zee. De nava is gebouwd volgens hetzelfde principe als de caravel en de karveel, hoewel in de loop der tijd natuurlijk aanpassingen en verbeteringen zijn aangebracht.

 

De Mayflower is een voorbeeld van een Nederlandse fluyt. Pieter Jansz. Liorne (Hoorn, 1561-1620) zou een groot aandeel gehad hebben in de ontwikkeling ervan. De fluyt was een bewapende driemaster en was bedoeld als vrachtschip. De Hollandse Republiek had behoefte aan een zeer snel schip met een maximum aan ruimte en zo’n beperkt mogelijke bemanning. Het werd ingezet voor de internationale handel door de VOC. Het Engelse schip de Mayflower vervoerde een groep Engelse families, de ‘Pilgrims’, die in 1620 naar Amerika wilden wegens godsdienstonderdrukking. Ook de korte periode in Leiden was hun niet zo goed bevallen. Ze besloten te vertrekken, samen met de rest van de groep in Engeland, naar Amerika, het nieuwe ‘beloofde land’.

Daar zouden ze de ‘Plymouth Colony’ stichten, een kolonie op religieuze basis en een sobere levensstijl. Slechts de helft van de groep overleefde de eerste, barre winter aldaar, maar met behulp van de lokale, oorspronkelijke bevolking vierden ze een jaar later hun eerste herfst-oogstfeest: Thanksgiving. Sindsdien is dit feest niet meer weg te denken uit het leven in de Verenigde Staten en Canada. Veel inwoners van de V.S. zijn er erg trots op als ze een voorouder kunnen aanwijzen die nog met de Mayflower naar Amerika gekomen is.

De Derfflinger, afgebeeld op onderstaand kaftje van het postzegelboekje, is ook van het type fluyt (Duits: Fleute). Hij werd gebouwd in 1675 voor Friedrich Wilhelm van Brandenburg en heette aanvankelijk ‘Wolkensäule’. Later vernoemd naar generaal Georg von Derfflinger (1606-1695).

 

Over het schip de Harun el-Rashid heb ik geen informatie kunnen vinden, maar over de naam des te meer. Harun al-Rashid (763-809) was de kalief van de Abbasiden Dynastie in het Midden-Oosten tussen de jaren 786-809. Zijn leven en bewind vormden inspiratie voor de sprookjes van Duizend-en-één-nacht. Sprookjesachtig was hij allerminst. Hij was een omstreden tiran, aanbeden en verguisd. Hij onderhield ook contacten met de westerse wereld, zoals met Karel de Grote, die hij veel kostbare geschenken stuurde, waaronder een olifant.
Onverwachte informatie vond ik bij de schrijver Karl May (1842-1912), de man die helaas altijd in één adem wordt genoemd met Winnetou en Witte Veder. Hij heeft zo oneindig veel meer geschreven! In zijn roman ‘Van Bagdad naar Istanboel’ uit 1892, het derde deel van een roman die zich afspeelt in het Turkse rijk, doet hij een aardig boekje open over deze Harun al-Rashid.

En dan was er een link met Sinbad de Zeeman. Zijn avonturen volgden ook de weg naar Duizend-en-één-nacht. Hij kende Harun al-Rashid persoonlijk en noemt hem meerdere malen in zijn ‘Zeven Reizen’. Links onder Harun al-Rashid, rechts Sinbad de Zeeman.

 

 

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Duitsland India Spanje Koningshuizen Sprookjes en legenden



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 4,50 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Yvonne Kruse is 25 jaar geleden, toen ze haar man ging assisteren op de ZHPV beurzen in Leidschendam, Zoetermeer en Den Haag verslaafd geworden aan het verzamelen van postzegels.

Reacties (1)

  • willem hogendoorn op 5 augustus 2022 om 08:22

    De Mayflower spreekt het meest tot mijn verbeelding. Op dit vrachtschip hebben 104 Pilgrims de overtocht gemaakt van Engeland naar de VS. Deze zeiltocht duurde 2 maanden. Dat is geen pleziervaartje geweest als je bijna geen bewegingsvrijheid hebt. Ze hebben allemaal de tocht overleefd.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)