Textielontwerpers en hun producten - Postzegelblog

Textielontwerpers en hun producten

0

Groot-Brittannië was het eerste land dat te maken kreeg met de industriële revolutie. Werden katoenen en wollen stoffen eerst door thuiswerkers vervaardigd op hun kleine weefgetouwen, door de toepassing van waterkracht en stoom werd dit snel anders. Fabrieken ontstonden waar grote aantallen weefgetouwen stonden en waarmee grote hoeveelheden stoffen konden worden geproduceerd.

William Morris was een van de belangrijkste ontwerpers in de 19de eeuw die zich toelegde op het maken van ontwerpen die gebruikt konden worden om textiel te weven en behang te bedrukken. Morris werd geboren op 24 maart 1834 in Londen. Hij werd bekend als de geestelijke vader van de arts-and-craftsbeweging, een stroming in de kunst en industriële vormgeving. Het was geïnspireerd door de werken van de schrijver en kunstenaar John Ruskin.

William Morris was een grote tegenstander van de goedkope en lelijke massaproducten die werden vervaardigd in de fabrieken tijdens de industriële revolutie. Hij vond dat de schoonheid en ambachtelijkheid van de door huisvlijt vervaardigde producten werd vernietigd. Zijn doelstelling was om de schoonheid van de producten uit het verleden te herstellen.

Het op de postzegel afgebeelde fragment van een product ontworpen door William Morris wijkt voor wat betreft de kleuren sterk af van het bovenstaande fragment wat voorkomt als patroon voor een borduurwerk. Het textielfrag-ment op de postzegel maakt deel uit van de collectie van het Victoria & Albert Museum te Londen. William Morris overleed op 3 oktober 1896 in Londen.

Frederick Steiner was een chemicus die begin 19de eeuw naar Engeland kwam en een textieldrukkerij begon in Lancashire. Hij kocht textielontwerpen van kunstenaars uit Frankrijk en België die vooral ontwerpen maakten in de Art Nouveau stijl, ook wel Jungendstil genoemd. Het textielfragment afgebeeld op de postzegel is een ontwerp uit 1906. Het bevindt zich in de collectie van het Victoria & Albert Museum in Londen.

Frederick Steiner hield van felgekleurde stoffen, zoals bovenstaand fragment van bedrukte katoenen meubelstof uit 1902. Ook dit fragment met wuivende bomen bevindt zich in de collectie van het Victoria & Albert Museum in Londen. Het museum bezit meer dan 120 textielfragmenten die afkomstig zijn van Steiner & Co die door de fabrikant zelf zijn geschonken.

Paul Nash, geboren op 11 mei 1889 in Kensington, Londen, was een surrealistisch kunstschilder en fotograaf. Hij speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de moderne Britse kunst. Hij deed tijdens de Eerste Wereldoorlog vanaf februari 1917 dienst als tweede luitenant van het Hampshire Regiment bij Yperen in België en kon vele oorlogstaferelen vastleggen in tekeningen en schilderstukken.

Veel van zijn schilderijen uit de Eerste Wereldoorlog bevinden zich thans in het Imperial War Museum in Londen. Hij maakte zijn schilderijen eerst met pen en inkt als basis voor waterverfschilderijen. Later maakte hij ook litho’s die konden worden afgedrukt. Zoals bovenstaande prent ‘De Leegte’. Pas vanaf begin 1918 ging hij schilderijen maken met olieverf.

Een portret van Paul Nash in 1913 vervaardigd door Rupert Lee, afgebeeld op een prentkaart uitgegeven door de National Portrait Gallery in Londen. In 1921 had Nash een kleine expositie van textielontwerpen in het meubelwarenhuis Heal and Sons Ltd aan Tottenham Court Road in Londen. In 1925 werkte hij als textielontwerper voor ‘Modern Textiles’ in Londen. Vanaf 1933 voor Brain & Co in Stoke-on-Trent. De afbeelding op de postzegel heeft de titel ‘Kersenboomgaard’, maar zijn oorspronkelijke ontwerp, in licht- en donkerbruine kleuren, noemde hij ‘Kaartspel’. Het bevindt zich in de collectie van het Victoria & Albert Museum in Londen. Paul Nash overleed op 11 juli 1946.

Andrew Foster ontwierp textiel voor ‘Textra Ltd.’een bedrijf gevestigd in Brightwell-cum-Sotwell, graafschap Oxfordshire. Het ontwerp afgebeeld op de postzegel heeft de naam ‘Chevron’. Dit ontwerp komt in verschillende kleuren voor en werd vervaardigd rond eind 1972 en later. Textra Ltd., binnenhuisarchitecten, was gespecialiseerd in textiel behang, meubelstof en gordijnstoffen. Maar de stof kon ook worden gebruikt voor het maken van kledingstukken.

Op 20 juli 1909 werd besloten om een Textielinstituut op te richten. De formele oprichting vond plaats op 22 april 1910 te Manchester waar het instituut nog steeds is gevestigd. Het eerste congres vond plaats in de stad Bradford waar in een oude textielfabriek een museum is gevestigd. Deze textielfabriek werd gebouwd in 1875. In 1974 werd het een industrieel museum. Het ‘Textile Institute’ werkt aan het bevorderen van professionaliteit in textiel en aanverwante industrieën wereldwijd. Het is een geregistreerde liefdadigheidsinstelling.

Thans is nog een grote hal in de oorspronkelijke staat met machines voor de textielfabricage te bezichtigen en soms worden enkele van de machines nog in werking gesteld voor demonstraties. De originele machine uit 1894 die gebruik maakt van stoom en ‘Peace’ wordt genoemd (afgebeeld in de stempelafdruk) voor de aandrijving van de weefgetouwen is nog steeds in bedrijf. Een prachtig museum dat de industriële ontwikkeling van de stad Bradford heel goed in beeld brengt. Voor het museum staat het woonhuis van de oprichter van de textielfabriek, Moorside House, gebouwd door John Moore. Ook dit woonhuis behoort tot het museum en is in de oorspronkelijke stijl ingericht en kan worden bezocht. En wilt u een ritje maken met de paardentram? Dat kan ook. De toegang tot het museum is gratis!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië Eerste Wereldoorlog Musea Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)