Culturele Hoofdstad-filatelie in 1987, 2001 & 2018 - Postzegelblog

Culturele Hoofdstad-filatelie in 1987, 2001 & 2018

5

Inmiddels ‘bestaat’ Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 (naast die op/in Malta-Valetta) bijna een half jaar. Van de vele culturele activiteiten, die door de Friese gemeenschap in talrijke plaatsen worden uitgevoerd, opgevoerd en/of georganiseerd en nationaal (zelfs internationaal) veel mensen trekt, is nu ongeveer de helft ervan de revue gepasseerd. Toch staan er nog meerdere spectaculaire activiteiten op stapel.

Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Naar mijn idee spelen commerciële overwegingen bij PostNL tegenwoordig de hoofdrol. Dit blijkt weer eens overduidelijk uit de emissie Persoonlijke Kinderzegel Postzegel (Fabeltjeskrant-postzegels), waarover ik u vorige week informeerde. Wel een bezegeling via het alternatieve PostNL-emissieprogramma van de Fabeltjeskrant en geen zegeluitgave daaruit voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Morele en betrokken informatieve verplichting van PostNL voor dit culturele hoogtepunt in Leeuwarden 2018 lijkt niet belangrijk voor ons nationaal postbedrijf te zijn (in tegenstelling tot Koninklijke Nederlandse Munt), terwijl die voor Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa 2001 toen toch nog wel gold.

Amsterdam was in 1987 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat evenement werd toen bezegeld met een vlagstempel met een bemoedigend vooruitstrevende intentie: “Een toekomst voor ideeën”.

Aan de spreekwoorden ‘Met twee maten meten’ en ‘Gelijke monniken gelijke kappen’ heeft PostNL dit jaar betreffende het fenomeen ‘Culturele Hoofdstadvolgens mij geen boodschap!

Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 promotions

De Culturele Hoofdstad-manifestatie legt de middenstand in het centrum van Leeuwarden bepaald geen windeieren. Winkeliers in enkele straten hebben een omzetverhoging van 30 tot 40 procent! Het aantal ’toren-beklimmers’ van de 40 meter hoge, losstaande kerktoren Oldehove (1,99 m uit het lood staand met 183 treden) komt nu al bijna overeen met de hoeveelheid bezoekers met die van het gehele voorgaande jaar. Met andere woorden bezoekers uit binnen- en buitenland weten Leeuwarden en de provincie wel degelijk te vinden zonder een bijzondere attenderingspostzegel van PostNL.
De ‘Fryske gemienskip’ organiseert o.a. over de gehele provincie verspreid (zelfs op de Waddeneilanden) talrijke festivals, happenings, theaterstukken, openluchtspelen, exposities, reünies, wedstrijden, concerten, [stads]wandeltochten en Elfwegentocht. Enkele opvallende C.H.v.E-activiteiten zijn:

Escher:

 

Iets meer dan een maand na de opening van de tentoonstelling ‘Escher op reis‘ heeft het Fries Museum in Leeuwarden op 12 juni de 50.000-ste bezoeker ontvangen. De expositie (met enthousiasme door het [inter]nationale publiek ontvangen) is met tijdsblokken toch regelmatig uitverkocht.
Als aantrekkelijke bijzonderheid kan men er een Escher-achtige-selfie fotograferen met behulp van de litho ‘Hand met spiegelende bol’ uit 1935. Niet Escher, maar mijn vrouw met vriendin zijn in de bol terechtgekomen!
De tentoonstelling (in kader van C.H.v.E. georganiseerd) sluit op 28 oktober 2018 (zie tevens ‘Escher & Metamorphose III’ hangt op Schiphol’, Postzegelblogartikel van 27 januari 2008).

Stormruiters:

De Stormruiter is een theaterstuk over de eeuwige strijd van de mens tegen het water. Het duel is zo oud als de mens, maar steeds weer actueel. Op dit moment door de klimaatsveranderingen. Ook de ontstaansgeschiedenis van het unieke Friese paardras met z’n fiere verschijning, harmonieuze bouw en vriendelijk karakter staat erin centraal. Honderd edele Friese paarden spelen in september de hoofdrol in deze theatervoorstelling.

Under de Toer:

De 32 theaterstukken, die in het kader ‘Under de Toer‘ (Onder de Toren [kerktoren]) in 32 verschillende plaatsen worden opgevoerd/gespeeld, is één van de succesvolle CHvE-publiekstrekkers. De hoofdfiguren van deze toneelvoorstellingen hebben in vroeger eeuwen een belangrijke rol in al deze plaatsen gespeeld. Eentje daarvan is de internationaal bekende Anna Maria van Schurman (1607 – 1678), die op de 40 cent zomerzegel (nvph 1153) een plaats heeft verworven (meer info over deze intellectueel begaafde dame komt naderhand nog eens).

Reuzen Royal de Luxe:


In het kader van het Europese accent van de Culturele Hoofdstad-manifestatie komen in augustus Franse Reuzen van Royal de Luxe door de straten van Leeuwarden lopen. Deze marionetten (bestuurd door honderden vrijwilligers) steken met kop en schouders imponerend boven kantoorgebouwen uit.

11Fountains:


Een schaatstocht over het ijs langs de elf steden is sinds 1997 niet meer mogelijk. Een alternatieve tocht is noodzakelijk: niet ijs, maar sprankelend water van elf fonteinen verbinden de steden met elkaar (11Fountains). Het Europese accent van de Culturele Hoofdstad-manifestatie komt door buitenlandse fonteinontwerpers tot uiting. “Volle busladingen’ bezoeken nu de steden.

Tinco Lycklama á Nijeholt:


Links en rechts staan op het schilderijdetail (schilder Pierre Tetar van Elven, ‘Gemaskerd bal in zijn villa’) jonkheer Tinco Martinus Lycklama á Nijeholt en barones Juliana Agatha Jacoba thoe Schwartzenberg en Hohenlansberg.

Mijn bosrijke woonplaats Beetsterzwaag met een zevental voorname 18/19e eeuwse herenhuizen (o.a. Lauswolt met koetshuis, waarin kabinet Balkenende IV op 22 mei 2010 is samengesteld) bezit sinds kort de Culturele Hoofdstraat in plaats van Hoofdstraat. Een top-expositie van internationaal allure aan deze winkelstraat is de tentoonstelling ‘Tinco Lycklama: een Friese jonker in de Oriënt‘. De adellijke jonkheer en avonturier Tinco Martinus Lycklama á Nijeholt (1837-1900, geboren in Beetsterzwaag) is gestorven in Cannes.

Tijdens zijn reizen verzamelde hij een collectie Oosterse voorwerpen door koop, opgravingen en schenkingen verkregen. Hij stalde zijn verzameling uit in zijn tot museum verbouwd woonhuis, het Eysingahuis. Volgens insiders kon het museum zich toen meten met het British Museum in Londen of het Louvre in Parijs. In 1870 verhuisde Tinco naar het Zuid-France Cannes en nam zijn collectie mee. In 1877 deed hij afstand van zijn verzameling en schonk het aan de gemeente Cannes. Daarmee is hij de grondlegger van het Musée de la Castre in Cannes.

Voor drie maanden (juni-augustus) is een deel van de kunstschatten van de adellijke Tinco naar zijn ‘Sweachster’ geboorteplaats in het Lycklamahûs teruggekeerd. Een unieke gelegenheid om mee te reizen door het leven van deze bijzondere Friese jonkheer.

Beeld: PostNL en B. Hylkema

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 4,50 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Patrick Lava op 24 juni 2018 om 09:37

    “Naar mijn idee spelen commerciële overwegingen bij PostNL tegenwoordig de hoofdrol.”
    Dat is zeker zo, maar is dat ooit anders geweest? Die commerciële overwegingen zijn m.i. niet de oorzaak van het geleidelijk aan verdwijnen van “ernstige”, culturele uitgiften ten voordele van Fabeltjeskrantpostzegels, Doutzen Kroespostzegels of Smurfenpostzegels.
    De eigenlijke reden hiervoor is de onmiskenbare puberalisering en debilisering van onze maatschappij. Die infantiele postzegels zijn een spiegel die ons voorhoudt tot welk verbijsterend laag cultureel niveau onze maatschappij de laatste decennia is gezonken. Overigens zijn er nog van die spiegels. De muziek bijvoorbeeld. Al eens naar de teksten van “rap” geluisterd, die de geesten van onze jeugd vergiftigen? Of het TV-journaal. Volstrekt achterlijk, maar helaas perfect beantwoordend aan het cultureel en moreel niveau (of gebrek daaraan) van de doorsnee wat jongere Nederlander of Vlaming vandaag.

  • willem hogendoorn op 24 juni 2018 om 10:39

    Nou, nou Patrick, je trekt behoorlijk van leer. Je bent echt boos geloof ik op de ontwikkeling van de maatschappij (en op het uitgiftebeleid van de postzegels)
    Het zijn beide ontwikkelingen waar je geen invloed op hebt. En mijn baas zei altijd: “Wat je niet kan begrijpen moet je bewonderen. Dat is beter voor je gezondheid.”

  • Patrick Lava op 24 juni 2018 om 12:07

    @Willem
    Uiteraard zie ik met lede ogen hoe de maatschappij verloedert en door allerlei perfide invloeden de sociale cohesie stelselmatig wordt teniet gedaan.
    Waar ik de logica niet van inzie is het verband dat jij legt tussen “ontwikkelingen waar je geen invloed op hebt” en “iets niet begrijpen”. Dat ik weinig invloed kan uitoefenen op bepaalde maatschappelijke tendenzen, dat is vanzelfsprekend zo. Maar dat betekent daarom nog niet dat ik niet begrijp hoe en waarom die tendenzen ontstaan.
    Maar om nu, zoals jouw baas altijd zei, bewondering te gaan koesteren voor die maatschappelijke evoluties die in razendsnel tempo onze vrije, westerse democratie vernietigen, dat gaat mij toch een beetje te ver. Daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Maar misschien begreep jouw baas het onderscheid niet tussen “begrijpen” en “begrip opbrengen voor”?

  • willem hogendoorn op 24 juni 2018 om 13:24

    @Patrick. Je formuleert het allemaal weer mooi Patrick. Als ik mijn baas weer eens tegenkom op een reünie, dan heb ik een mooi gespreksonderwerp.

  • hennepnetel op 25 juni 2018 om 19:43

    “Wat je niet kan begrijpen moet je bewonderen. Dat is beter voor je gezondheid.”

    Ik begrijp Wladimir Wladimirowicz niet! En Donald Trump evenmin…..

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)