De Litfaß-zuil - Postzegelblog

De Litfaß-zuil

0

Een vorige keer heb ik het uitgebreid gehad over de ‘gratis plaatjes. Weet u wel, de plaatjes die je bij allerhande producten kreeg of die je in de snoepwinkel kon kopen. Dit was een uitvinding van een drukker die op deze slimme wijze zijn omzet aan drukwerk enorm kon verhogen. Hij drukte niet alleen de plaatjes maar ook de albums waarin je de plaatjes kon verzamelen.
Naderhand bleven zelfs alleen de plaatjes over, en je moest een kapitaal besteden voordat je een album compleet had. Een Litfaßsäule de benaming in Duitsland, in Nederland zeggen we een aanplakzuil of reclamezuil, is een vrijstaand zuilvormig bouwwerk in de publieke ruimte waarop affiches geplakt kunnen worden.

Ook hier heeft een drukker het initiatief genomen en op deze manier zijn omzet enorm verhoogd. Aanplakzuilen kunnen van plaatstaal of beton gemaakt zijn met een voet en dak van zink, gietijzer of beton. Tegenwoordig worden de zuilen vaak uitgevoerd als een lichtzuil met vensters waarachter affiches gehangen worden. In Nederland staan ze bekend als ‘peperbus’, naar de gelijkenis met een peperstrooier. In Nederland werden ze veel uitgevoerd als transformatorzuilen bij de aanleg van het elektriciteitsnet.

De zuilen worden soms meervoudig ingezet en bevatten kaartautomaten, fonteintjes, telefoons of toiletten. In Wenen bevinden zich vier exemplaren met een onderaardse wenteltrap die dient als nooduitgang voor hoogwater van het Donaukanaal. Ze komen als ontsnappingsroute voor in de films The Third Man, Gremlins 2 en Men in Black II.

De zuilen in Berlijn zijn in 1854 ontwikkeld als maatregel tegen wildplakken, door de Berlijnse drukker Ernst Litfaß. Deze was op het idee gekomen na een bezoek aan Parijs in 1843 waar hij beplakte ronde urinoirs had gezien. In deze periode kwamen de theaters op die door middel van affiches publiek voor hun voorstellingen aantrokken. Hij kreeg van de stad Berlijn een monopolie tot 1865 om de zuilen te plaatsen en te beplakken. Hij moest wel ook de laatste nieuwtjes bekend maken.

In 1865 stonden de eerste 100 en ze werden om hem te eren naar hem genoemd. De zakenlui en de overheid erkenden snel welke voordelen deze manier van publiciteit maken had. Met name de censuur die op deze wijze uitgeoefend kon worden!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Duitsland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)