Rode Kruis 150 jaar actief in Nederland - Postzegelblog

Rode Kruis 150 jaar actief in Nederland

4

Op 22 mei 2017 geeft PostNL de postzegelemissie ‘150 jaar Rode Kruis in Nederland’ uit. Een postzegelvel met zes postzegels in drie verschillende uitvoeringen.
Het Rode Kruis zorgt in ons land al 150 jaar aaneen voor mensen in nood. Nog steeds op een dynamische wijze volgens dezelfde grondbeginselen. De missie van het Rode Kruis is menselijk lijden te voorkomen en te verzachten, levens en gezondheid te beschermen en het respect voor de mens te waarborgen.

In 1867 heeft koning Willem III het Koninklijk Besluit getekend, dat toen werd omschreven: “Er zal zijn eene Nederlandsche Vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog, hetzij Nederland er al dan niet in betrokken is.” Dit Koninklijk Besluit maakte de oprichting van het Rode Kruis ook in ons land mogelijk.

 

De koninklijke betrokkenheid bij het Nederlandse Rode Kruis blijkt door de portretten van koning Willem III, koningin Emma, prins Hendrik en koningin Wilhemina op de Rode Kruis-postzegels 1927 (nvph 203/06) toen de organisatie 60 jaar in ons land bestond.

150 jaar Rode Kruis in Nederland: uitgiftedatum 22 mei 2017

Fotografische afbeelding zeven grondbeginselen Rode Kruis

Een zevental zwart-wit foto’s visualiseert op indringende wijze de zeven grondbeginselen van het Rode Kruis.

Neutraliteit en vrijwilligheid

1) Neutraliteit
Konvooi auto’s in Soedan (2016). Een konvooi met vlaggen van het International Committee Red Cross onderweg naar een vluchtelingenkamp met 90.000 inwoners in Gareida, Foto Erik Heger.

2) Vrijwilligheid
Een vrijwilliger met een kind. Nederland (2005). Foto Harrold Naaijer.

Onafhankelijkheid en onpartijdigheid

3) Onafhankelijkheid
Een meisje onder een doek in Haïti (2010). De doek met daarin de logo’s van het Rode Kruis en de Rode Halve Maan is het enige dat bescherming biedt tegen zon en regen na de aardbeving. Foto Jakob Dall.

4) Onpartijdigheid
Slachtoffer en hulpverlener met helm in Peru (1992). Een vrijwilliger van het Rode Kruis troost een slachtoffer na de aardbeving, wat warmte en persoonlijke betrokkenheid uitstraalt. Foto Christopher Black.

Menslievendheid

5) Menslievendheid
Een vrouw met hulpverlener. Campagnefoto 2016. Evacuatie, opvang en verzorging van slachtoffers na een noodsituatie. Foto Erik Hijweege.

Algemeenheid en eenheid

6) Algemeenheid
Een hardloper op bergschoenen met een hulpverlener. Campagnefoto 2016. De rol van het Rode Kruis op het gebied van evenementenhulp.
Foto Erik Hijweege.

7) Eenheid
Eenheid door verbondenheid van moeder en kind. Mali 2011. Tijdelijke opvang door de Rode Halve Maan in Mali van een grote groep vluchtelingen. Foto Olav A. Saltbones.

Verschillende fotografen uit binnen- en buitenland hebben de foto’s gemaakt. Hun stijl van fotograferen verschilt onderling. Huub de Lange: “Door een bewerking van de foto’s in zwart-wit zijn ze meer naar elkaar toegetrokken en worden ze ook lekker grafisch.” De toepassing van het ‘zwart-wit- eenheidsbeginsel’ op de foto’s verbindt zich op deze wijze harmonisch met de zwart gekleurde typografie.

‘Hier om te helpen’: verbeelding dynamische karakter van Rode Kruis

Zeven verschillende zwart-wit foto’s verwijzen in beeld naar de zeven grondbeginselen van het Rode Kruis. Het typografische gedeelte van de postzegels met bewegende en dansende letters en tekst verbeeldt deze activiteiten van de organisatie in beweging. De drie postzegels verschillen in afbeelding en typografische vormgeving. Tekstinhoudelijk is alles gelijk.

Een gedeelte van het tekstgedeelte in het centrum is in de vorm van een plusteken rood gekleurd, waarmee (hoogstwaarschijnlijk) naar de wapperende Rode Kruis vlag wordt verwezen, zoals die in 1992 in zwart-wit grafisch op een Rode Kruis-postzegel (nvph 1532) is afgebeeld.

De veelzijdigheid Rode Kruis

De tekst is door vervorming van de letters hier en daar moeilijk leesbaar: “150 jaar hier om te helpen onpartijdigheid, neutraliteit, onafhankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid, menslievendheid en algemeenheid.” Deze woorden worden telkens herhaald.

De uitspraak van Anne Schaufeli in het persbericht: “De vloeiende beweging is gevormd naar de cijfers 1, 5 en 0. Deze hebben we later aangepast, zodat het ook mooi werkte als rood kruis” heeft me wel de nodige hoofdbrekens gekost: “Wat bedoelt de ontwerpster hiermee?”
Mijn navraag bij het ontwerpersduo Anne Schaufeli en Huub de Lange van Studio26 uit Arnhem is helaas niet beantwoord.

De compacte uitspraak heb ik aldus vertaald, geïnterpreteerd en in beeld gebracht: “De vloeiende beweging van de tekst in het rode kruis is gevormd naar de cijfers 1, 5 en 0. Naderhand zijn deze cijfers in uitvoering aangepast, zodat het rode kruis ook zichtbaar is geworden.”

Al experimenterend met het cijfer ‘5’ (in liggende stand) in normale, spiegelbeeldige en tegengestelde stand heb ik tenslotte een variant van het cijfer vijf in het kruis zichtbaar weten te ontdekken. Ook de ‘1’ [levendig] en de ‘0’ [gedeeltelijk zichtbaar] zijn met de nodige fantasie te voorschijn gekomen.
De veelzijdigheid van het Rode Kruis is volgens mijn gezochte interpretatie tenslotte toch in ‘stroomlijn-uitvoering’ zichtbaar verbeeld boven water gekomen (wellicht ook voor u).

Meer over Rode Kruis-postzegels

Zie tevens de postzegelblogartikels over Rode Kruispostzegels van 22 en 29 januari 2012.

22 januari 2012

Nederlandse Rode Kruis-postzegels door de jaren heen ( I )






29 januari 2012

Nederlandse Rode Kruis-postzegels door de jaren heen ( II )




Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 4,43 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Patrick Lava op 28 mei 2017 om 11:45

    Van die “vloeiende beweging” krijg ik gewoon koppijn. Langer dan een paar seconden kan ik er niet naar kijken want het doet regelrecht pijn aan de ogen. Als dat nu enkel bij mij het geval is, dan is er niets aan de hand, maar als méér mensen zeeziek worden van die golflijntjes, dan kan het ontwerp van Studio26 toch nauwelijks geslaagd worden genoemd.

  • Prins op 28 mei 2017 om 13:25

    Ik denk dat er twee woorden missen in de verwijzing naar Koning Willem III:

    Er zal zijn eene Nederlandsche Vereeniging tot het verleenen VAN HULP aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog, hetzij Nederland er al dan niet in betrokken is.

  • bate hylkema op 29 mei 2017 om 18:50

    * P.Lava: Jammer dat je de optische kunst (opart) niet kunt waarderen. Zie voor nadere info blogartikel ‘Zie je wel wat je ziet?’ van 2 april 2015.
    * Prins: Bedankt voor de aanvullende correctie. Beide woorden zullen alsnog geplaatst worden.

  • Jacqueline van der Pas op 30 mei 2017 om 14:57

    Artikel 2 april 2015: Zie je wel wat je ziet?

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)