Veldpost en eerste vlucht? - Postzegelblog

Veldpost en eerste vlucht?

1

Het verzamelen van enveloppen die vervoerd zijn met een vliegtuig op de eerste vlucht naar een nieuwe bestemming was vanaf het begin van de luchtvaart een geliefde bezigheid. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het moeilijk om daarmee door te gaan, maar daarna werd de wereld snel veroverd door de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Een dergelijke envelop vond ik in een stapeltje brieven en prentkaarten. Een vreemde envelop, want deze was vervoerd met de ‘eerste rechtstreekse KLM-vlucht Amsterdam-Paramaribo’ op 20 mei 1949, vanuit Nederlandsch-Indië?

Op de envelop waren geen Nederlandse maar Indische postzegels geplakt! En deze zegels waren gestempeld met een stempel  “Veldpost-Medan” 1 van 12 mei 1949. Hoezo rechtstreekse vlucht? De achterzijde van de envelop gaf een aanknopingspunt. De afzender was een militair, want voor zijn naam stond de aanduiding Res. Elt. ofwel Reserve Eerste luitenant. Was deze militair wellicht in Nederlandsch-Indië? Ook al was als afzenderadres een straatnaam in ’s-Gravenhage vermeld?

Bij het verder doorzoeken van het stapeltje poststukken kwam ik verschillende prentkaarten tegen die afkomstig waren uit Nederlandsch-Indië. En al die kaarten waren ongefrankeerd (militairen hadden in Indië portvrijdom) en voorzien van afdrukken van veldpoststempels. Op de kaart met een afdruk van het stempel “Veldpost-Medan” 1 was als afzender vermeld: Eerste Luitenant KL Hoofd Veldpost Medan. Dat gaf weer een aanwijzing. Want als hoofd van de afdeling Veldpost te Medan kon je gemakkelijk beschikken over het dagtekeningstempel van dat veldpostkantoor. En wellicht had deze luitenant de enveloppen (In het stapeltje bevonden zich drie exemplaren) voor de eerste vlucht van Amsterdam naar Paramaribo zelf voorzien van postzegels en gestempeld met het veldpoststempel en daarna naar het postkantoor in Amsterdam gezonden? Een andere verklaring heb ik niet.

Nog meer prentkaarten kwamen te voorschijn, nu met afdrukken van veldpoststempels van Palembang en van Semarang. En telkens als afzender dezelfde Eerste Luitenant met als functie Hoofd Velpost Palembang en later Semarang.

Op een prentkaart gedateerd 2 december 1948 was een stempel afgedrukt van  “Veldpost-Batavia” 5 maar als afzender Hoofd Veldpost Semarang.

Terug naar de envelop waar het allemaal mee begon. Deze is in Amsterdam voorzien van een afdruk van het bijzondere stempel betreffende de eerste vlucht, meegegaan, en in Paramaribo bij aankomst gestempeld met een dagtekeningstempel met de datum 21 mei 1949.

De eerste vlucht ging van Amsterdam via Paramaribo naar Willemstad op Curaçao. Maar voor de bestemming Paramaribo waren ongeveer 35.000 enveloppen voorzien van een afdruk van het violette stempel. Het afgebeelde vliegtuig is een Lockheed Constellation, een viermotorig propellervliegtuig. Maar de eerste vlucht werd niet met een dergelijk toestel volbracht maar met een DC-6, de ‘Prinses Wilhelmina’ met piloot J.H. Eilders. Dit toestel was de vervanger voor een toestel van hetzelfde type met de naam ‘Koningin Wilhelmina’ dat helaas op 1 mei 1948 moest worden afgeschreven omdat het bij de landing zwaar was beschadigd. Omdat de koningin inmiddels was opgevolgd door Koningin Juliana kreeg het nieuwe toestel de naam van de prinses. Weer een stuk luchtvaartgeschiedenis.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Curaçao Nederlandse Antillen Nederland Koningshuizen Tweede wereldoorlog



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 4,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)