Natuurmonumenten Flora en Fauna van het Naardermeer - Postzegelblog

Natuurmonumenten Flora en Fauna van het Naardermeer

0

Natuurmonumenten Flora en Fauna van het Naardermeer

Postzegels
Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer besteedt aandacht aan verschillende landschappen, dieren en planten die kenmerkend zijn voor het Naardermeer. Dit natuurgebied bestaat uit grote plassen, zoals het Groote Meer en de Wijde Blik, met daaromheen moerasbossen en drassige weilanden met ondiepe plassen. Talloze vogels vinden hier voedsel en een rustige plek om te broeden, maar ook amfibieën en zoogdieren profiteren van de rust en de gunstige omstandigheden.

Het Naardermeer was het eerste natuurgebied dat in 1906 in handen kwam van de vereniging Natuurmonumenten. Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer is een initiatief van PostNL, in nauwe samenwerking met de vereniging Natuurmonumenten.

Het ontwerp
Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer telt tien postzegels met de waardeaanduiding 1 voor post tot 20 gram in Nederland.
Op de postzegels links zijn vijf ronde foto’s van planten afgebeeld en op de postzegels rechts vijf ronde foto’s van dieren – allemaal typerende flora en fauna voor het Naardermeer.

Tussen elke twee foto’s op dezelfde rij staat een foto van een landschap dat de natuurlijke habitat is van de flora links en de fauna rechts. De landschapsfoto is gevat in een vierkant dat van de ene naar de andere postzegel doorloopt. Het linker- en rechterdeel van elke landschapsfoto vertoont grote overeenkomsten zodat het beeld herkenbaar blijft, ook als de postzegels worden afgescheurd.

Op elke postzegel is de landsaanduiding Nederland en de waardeaanduiding 1 diapositief afgebeeld. De witte achtergrond van alle postzegels is leeg gelaten, op het jaartal 2015 na. Op de velrand naast de postzegels staan de Nederlandse naam en de Latijnse naam van elke afgebeelde plant en elk afgebeeld dier vermeld.

De ontwerper
Met de fiets rijd je binnen tien minuten van Muiderberg naar het Naardermeer. In het eerstgenoemde dorp woont de man die het nieuwste postzegelvelletje ontwierp over de flora en fauna van het laatstgenoemde natuurgebied. “Het Naardermeer ligt in onze achtertuin”, zegt grafisch ontwerper Reynoud Homan. “Het vele water in deze omgeving was voor mij als fervente zeiler reden om hier lang geleden naartoe te verhuizen. Mijn kinderen zijn op de basisschool met fluisterboten het Naardermeer ingevaren. Het is een prachtig gebied om te schaatsen. Al met al reden genoeg om enthousiast te reageren op de vraag van PostNL om dit velletje te ontwerpen. Het is een geweldig gebied met een biotoop die exemplarisch is voor het midden en noorden van Nederland. Een prachtig onderwerp voor een postzegelvel.”

De titel van het nieuwe velletje stond vast: de flora en fauna van het Naardermeer. Al in de eerste brainstormsessie tussen de ontwerper en de biologen van Natuurmonumenten werd dat breder getrokken. “Gezien mijn grote belangstelling voor alles wat met landschappen te maken heeft, vond ik het ook heel interessant om het zo typische landschap van dit natuurgebied erbij te halen. Als je over het Naardermeer praat, kom je al snel op Jac. P. Thijsse uit. Die man heeft in de vorige eeuw een enorm stempel gedrukt op hoe wij over natuur denken en hoe wij ernaar kijken. Onder meer met zijn educatieve platen waarin de vijf biotopen van het waterlandschap in één beeld in doorsnede zijn weergegeven: onder het water, op het water, aan de oever, op de oever en in de lucht. Die aanpak heb ik als uitgangspunt gehanteerd voor de opbouw van dit postzegelvelletje, met steeds een andere blik op het landschap.”

Inspiratie haalde Reynoud ook uit oude botanische publicaties waarin prachtige tekeningen staan die nu nog steeds veel indruk maken door de aandacht en liefde waarmee ze gemaakt zijn. “Ik heb gekeken of ik het ontwerp op dat soort tekeningen zou kunnen baseren. Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de combinatie van dieren-, planten- en landschapsfoto’s.”

Eerst werd bepaald welke landschappen van het Naardermeer voor weergave in aanmerking kwamen. Reynoud: “In twee daarvan zie je de hand van de mens. De spoorlijn die zo kenmerkend is omdat hij dwars door het gebied heen loopt. En de meer dan 200 jaar oude molen die nu nog steeds het waterpeil van dit 700 ha grote gebied regelt. Vanaf het begin had ik ook de gedachte dat het ontwerp niet alleen over het Naardermeer zelf zou moeten gaan, maar ook over hoe wij ertegen aan kijken. Die gedachte bleef in mijn hoofd spelen. Opeens kwam ik midden in de nacht – zo gaat dat nu eenmaal – op het idee van de verrekijker. Dat heb ik uitgewerkt in een stramien met elementaire vormen. Enerzijds perfecte cirkels als de lenzen van de verrekijker waarmee je inzoomt als je een plant of dier wilt bekijken. Anderzijds het vierkante blok ertussen over de middenperforatie heen. Daarin is het landschap afgebeeld, waarbij je juist weer een stap achteruitzet om het goed te kunnen zien.”

Reynoud wilde een kraakhelder beeld maken, dat in zijn woorden ‘recht voor zijn raap’ de schoonheid van het Naardermeer moest laten zien. “Met al die typische elementen van ons land – het alomtegenwoordige wateroppervlak, het riet, de vaarten waardoor heen wordt gevaren en daarboven die beroemde Hollandse wolkenlucht. Voor de selectie van de dieren en planten zelf heb ik me helemaal toevertrouwd aan de biologen van Natuurmonumenten. Bij de keuze voor de uiteindelijke beelden zaten natuurlijk geweldige vondsten. Denk aan de fuut met dat kleintje op haar rug. Of de prachtige beelden van onderwaterfotograaf Willem Kolvoort. Hoe mooi elk plaatje ook was, ik heb nog wel wat moeten schuiven om het allemaal op de juiste manier in het vlak te krijgen. Niemand maakt ronde foto’s, toch? Ook de kleuren zijn bewerkt om de beelden meer naar elkaar toe te trekken.”

Voor de typografie koos Reynoud Homan bewust de Bodoni. “Een prachtige klassieke letter met veel contrast tussen dik en dun, een letterbeeld wat je ook tegenkomt in botanische publicaties. Het ontwerp is opgezet met zuivere vormen waarin de opeenstapeling van vorm en kleur van de natuur goed tot uiting komt. De beelden spreken voor zich, vandaar die ultrakorte toelichting op de velrand. Het is mijn ode aan dit landschap. Bovendien: wat je op de postzegels ziet, is ook uitgesproken en heel herkenbaar Nederlands landschap. En ga je naar het Naardermeer, dan kun je het ook zelf zo fotograferen.”

Over de ontwerper
Reynoud Homan (1956) studeerde in 1978 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, afdeling grafische en typografische vormgeving. Na een vervolgstudie aan de Department of Typography and Graphic Communication aan Reading University in Engeland – om zich verder te verdiepen in de theorie en ideeëngeschiedenis van grafische communicatie – werkte hij vijf jaar bij het Amsterdamse bureau Total Design. Sinds 1981 is hij zelfstandig ontwerper in Muiderberg. Reynoud Homan ontwierp eerder de postzegels UNICEF 65 jaar (2011), Watersnoodramp 50 jaar (2003), Astma Centrum Davos (1997), 200 jaar Australië (1988) en de Zomerpostzegels (1987).

Reynoud Homan heeft les gegeven onder meer aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, aan de Academie van Beeldende Kunsten in Arnhem, de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, Yale University in New Haven (VS) en de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Als zelfstandig ontwerper maakte hij al vroeg naam met Monografieën van Nederlandse architecten, een zestiendelige reeks over vooraanstaande architecten van uitgeverij 010. Reynoud Homan is ook bekend van de belettering van gebouwen, waaronder de Hermitage in Amsterdam, Paleis het Loo in Apeldoorn, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, Kröller-Muller Museum in Otterlo en het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. In Homans opvatting is ontwerpen een belangrijke vorm van strategische communicatie. Een ontwerper verricht in zijn ogen geen solistisch-esthetische arbeid, maar draagt als redactioneel ontwerper verantwoording voor de inhoud van de communicatie tussen zender en ontvanger. In 2003 werd zijn oeuvre opgenomen in de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam als de collectie Reynoud Homan.

Natuurmonumenten Flora en Fauna van het Naardermeer

Postzegels
Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer besteedt aandacht aan verschillende landschappen, dieren en planten die kenmerkend zijn voor het Naardermeer. Dit natuurgebied bestaat uit grote plassen, zoals het Groote Meer en de Wijde Blik, met daaromheen moerasbossen en drassige weilanden met ondiepe plassen. Talloze vogels vinden hier voedsel en een rustige plek om te broeden, maar ook amfibieën en zoogdieren profiteren van de rust en de gunstige omstandigheden.

Het Naardermeer was het eerste natuurgebied dat in 1906 in handen kwam van de vereniging Natuurmonumenten. Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer is een initiatief van PostNL, in nauwe samenwerking met de vereniging Natuurmonumenten.

Het ontwerp
Het postzegelvelletje Flora en fauna van het Naardermeer telt tien postzegels met de waardeaanduiding 1 voor post tot 20 gram in Nederland.
Op de postzegels links zijn vijf ronde foto’s van planten afgebeeld en op de postzegels rechts vijf ronde foto’s van dieren – allemaal typerende flora en fauna voor het Naardermeer.

Tussen elke twee foto’s op dezelfde rij staat een foto van een landschap dat de natuurlijke habitat is van de flora links en de fauna rechts. De landschapsfoto is gevat in een vierkant dat van de ene naar de andere postzegel doorloopt. Het linker- en rechterdeel van elke landschapsfoto vertoont grote overeenkomsten zodat het beeld herkenbaar blijft, ook als de postzegels worden afgescheurd.

Op elke postzegel is de landsaanduiding Nederland en de waardeaanduiding 1 diapositief afgebeeld. De witte achtergrond van alle postzegels is leeg gelaten, op het jaartal 2015 na. Op de velrand naast de postzegels staan de Nederlandse naam en de Latijnse naam van elke afgebeelde plant en elk afgebeeld dier vermeld.

De ontwerper
Met de fiets rijd je binnen tien minuten van Muiderberg naar het Naardermeer. In het eerstgenoemde dorp woont de man die het nieuwste postzegelvelletje ontwierp over de flora en fauna van het laatstgenoemde natuurgebied. “Het Naardermeer ligt in onze achtertuin”, zegt grafisch ontwerper Reynoud Homan. “Het vele water in deze omgeving was voor mij als fervente zeiler reden om hier lang geleden naartoe te verhuizen. Mijn kinderen zijn op de basisschool met fluisterboten het Naardermeer ingevaren. Het is een prachtig gebied om te schaatsen. Al met al reden genoeg om enthousiast te reageren op de vraag van PostNL om dit velletje te ontwerpen. Het is een geweldig gebied met een biotoop die exemplarisch is voor het midden en noorden van Nederland. Een prachtig onderwerp voor een postzegelvel.”

De titel van het nieuwe velletje stond vast: de flora en fauna van het Naardermeer. Al in de eerste brainstormsessie tussen de ontwerper en de biologen van Natuurmonumenten werd dat breder getrokken. “Gezien mijn grote belangstelling voor alles wat met landschappen te maken heeft, vond ik het ook heel interessant om het zo typische landschap van dit natuurgebied erbij te halen. Als je over het Naardermeer praat, kom je al snel op Jac. P. Thijsse uit. Die man heeft in de vorige eeuw een enorm stempel gedrukt op hoe wij over natuur denken en hoe wij ernaar kijken. Onder meer met zijn educatieve platen waarin de vijf biotopen van het waterlandschap in één beeld in doorsnede zijn weergegeven: onder het water, op het water, aan de oever, op de oever en in de lucht. Die aanpak heb ik als uitgangspunt gehanteerd voor de opbouw van dit postzegelvelletje, met steeds een andere blik op het landschap.”

Inspiratie haalde Reynoud ook uit oude botanische publicaties waarin prachtige tekeningen staan die nu nog steeds veel indruk maken door de aandacht en liefde waarmee ze gemaakt zijn. “Ik heb gekeken of ik het ontwerp op dat soort tekeningen zou kunnen baseren. Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de combinatie van dieren-, planten- en landschapsfoto’s.”

Eerst werd bepaald welke landschappen van het Naardermeer voor weergave in aanmerking kwamen. Reynoud: “In twee daarvan zie je de hand van de mens. De spoorlijn die zo kenmerkend is omdat hij dwars door het gebied heen loopt. En de meer dan 200 jaar oude molen die nu nog steeds het waterpeil van dit 700 ha grote gebied regelt. Vanaf het begin had ik ook de gedachte dat het ontwerp niet alleen over het Naardermeer zelf zou moeten gaan, maar ook over hoe wij ertegen aan kijken. Die gedachte bleef in mijn hoofd spelen. Opeens kwam ik midden in de nacht – zo gaat dat nu eenmaal – op het idee van de verrekijker. Dat heb ik uitgewerkt in een stramien met elementaire vormen. Enerzijds perfecte cirkels als de lenzen van de verrekijker waarmee je inzoomt als je een plant of dier wilt bekijken. Anderzijds het vierkante blok ertussen over de middenperforatie heen. Daarin is het landschap afgebeeld, waarbij je juist weer een stap achteruitzet om het goed te kunnen zien.”

Reynoud wilde een kraakhelder beeld maken, dat in zijn woorden ‘recht voor zijn raap’ de schoonheid van het Naardermeer moest laten zien. “Met al die typische elementen van ons land – het alomtegenwoordige wateroppervlak, het riet, de vaarten waardoor heen wordt gevaren en daarboven die beroemde Hollandse wolkenlucht. Voor de selectie van de dieren en planten zelf heb ik me helemaal toevertrouwd aan de biologen van Natuurmonumenten. Bij de keuze voor de uiteindelijke beelden zaten natuurlijk geweldige vondsten. Denk aan de fuut met dat kleintje op haar rug. Of de prachtige beelden van onderwaterfotograaf Willem Kolvoort. Hoe mooi elk plaatje ook was, ik heb nog wel wat moeten schuiven om het allemaal op de juiste manier in het vlak te krijgen. Niemand maakt ronde foto’s, toch? Ook de kleuren zijn bewerkt om de beelden meer naar elkaar toe te trekken.”

Voor de typografie koos Reynoud Homan bewust de Bodoni. “Een prachtige klassieke letter met veel contrast tussen dik en dun, een letterbeeld wat je ook tegenkomt in botanische publicaties. Het ontwerp is opgezet met zuivere vormen waarin de opeenstapeling van vorm en kleur van de natuur goed tot uiting komt. De beelden spreken voor zich, vandaar die ultrakorte toelichting op de velrand. Het is mijn ode aan dit landschap. Bovendien: wat je op de postzegels ziet, is ook uitgesproken en heel herkenbaar Nederlands landschap. En ga je naar het Naardermeer, dan kun je het ook zelf zo fotograferen.”

Over de ontwerper
Reynoud Homan (1956) studeerde in 1978 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, afdeling grafische en typografische vormgeving. Na een vervolgstudie aan de Department of Typography and Graphic Communication aan Reading University in Engeland – om zich verder te verdiepen in de theorie en ideeëngeschiedenis van grafische communicatie – werkte hij vijf jaar bij het Amsterdamse bureau Total Design. Sinds 1981 is hij zelfstandig ontwerper in Muiderberg. Reynoud Homan ontwierp eerder de postzegels UNICEF 65 jaar (2011), Watersnoodramp 50 jaar (2003), Astma Centrum Davos (1997), 200 jaar Australië (1988) en de Zomerpostzegels (1987).

Reynoud Homan heeft les gegeven onder meer aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, aan de Academie van Beeldende Kunsten in Arnhem, de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, Yale University in New Haven (VS) en de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Als zelfstandig ontwerper maakte hij al vroeg naam met Monografieën van Nederlandse architecten, een zestiendelige reeks over vooraanstaande architecten van uitgeverij 010. Reynoud Homan is ook bekend van de belettering van gebouwen, waaronder de Hermitage in Amsterdam, Paleis het Loo in Apeldoorn, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, Kröller-Muller Museum in Otterlo en het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. In Homans opvatting is ontwerpen een belangrijke vorm van strategische communicatie. Een ontwerper verricht in zijn ogen geen solistisch-esthetische arbeid, maar draagt als redactioneel ontwerper verantwoording voor de inhoud van de communicatie tussen zender en ontvanger. In 2003 werd zijn oeuvre opgenomen in de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam als de collectie Reynoud Homan.

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.