Dag van de Postzegel 2025 + overzicht 2009–2025 - Postzegelblog

Dag van de Postzegel 2025 + overzicht 2009–2025

2

Vanaf vandaag mag de nieuwe Dag van de Postzegel-emissie worden gepresenteerd. Ontwerpster Sandra Smulders liet zich inspireren door de twee Toorop-postzegels uit 1923 en vertaalde het thema geven en ontvangen naar een eigentijds, gestroomlijnd ontwerp in blauw en oranje, met een oplage van 6.000 vellen.

Dag van de Postzegel 2025: gevende hand – ontvangende hand
Sandra Smulders heeft verschillende elementen uit beide Toorop-postzegels opnieuw vormgegeven en en
gerangschikt in een eigentijds ontwerp. De handen van de oorspronkelijke Toorop-zegel (blauw) lopen in een patroon van links naar rechts over de postzegel heen. Hierachter gaat de gevende man met kom schuil in combinatie met gestileerde, vruchtdragende en hoekig uitgevoerde gewassen (symboliseren rijkdom en leven).

Op de andere postzegel staat de vrouw van de oranje postzegel met kale en hoekige planten (symboliseren armoede en dood). Beide personen zijn sterk vereenvoudigd /geabstraheerd en ook puntiger gemaakt om beter op de vormen van het handenpatroon aan te sluiten.

De oorspronkelijke Toorop-zegels is sterk symbolisch, opgebouwd rond het thema van geven en ontvangen met veel opvallende details, onder andere de vorm van de gevende en ontvangende handen. Smulders maakt hier dankbaar gebruik van door een schuivend patroon van identieke handen boven elkaar in blauw en oranje op te voeren. Op een van de lijnen in het patroon raken de handen elkaar, daarna lopen ze ook weer uit elkaar. Tegelijk met het verschuiven van het patroon is een lichter, minder zwaar kleurverloop zichtbaar. Door het schuine patroon domineren op de ene postzegel de blauwe gevende handen en op de andere de oranje ontvangende handen.

Opvallend zijn de overeenkomsten tussen ‘geven-en-ontvangen’ van de DvP-postzegelafbeeldingen en die van de fresco ‘Schepping van Adam’ van Michelangelo [1475 – 1564], waarin God de Vader (links) via zijn vinger de goddelijk levensvonk aan Adam’s vinger/hand geeft (rechts). In beide afbeeldingen is sprake van letterlijke-figuurlijke betekenis-interpretatie.

Vormgeving facetten
1) Het hoekige karakter van beide postzegels heeft als tegenwicht een typografie met dicht tegen elkaar staande letters gekregen met mooie rondingen (weinig ruimte innemend). Tussen de handen staat het jaartal in dezelfde rondletterige uitvoering.
2) Door spiegeling van beide postzegels ontstaat een aantrekkelijk samenbindende en spanningsvolle zigzaglijn van boven naar beneden in het postzegelvel.
3)Op de velrand is ook een kleurverloop zichtbaar maar dan donkerder, zodat de postzegels vanzelf daardoor oplichten en op de voorgrond treden.
4) Het handenpatroon op de velrand loopt vanuit twee postzegels door, waardoor een logische ruimte ontstaat voor de titel linksboven en PostNL-logo rechtsonder.
5) Deze emissie behoort wisselend of bij de officiële emissie, of bij het kaderzegel-programma.

Dag van de Postzegel 2009 – 2024: kijk en vergelijk
Door alle Dag van de Postzegels vanaf 2009 eens gestructureerd op een rij te zetten, ontdek je meteen overeenkomstige en verschillende uitvoeringen van de postzegels per emissie.
Vanaf 2009 wordt de Dag van de Postzegel geïnspireerd door markante postzegels uit het verleden. Opmerkelijk daarbij is dat de postzegel soms een reproductie van de postzegel is, maar soms ook een gevarieerde en aantrekkelijke bewerking van de postzegels.

1) varianten in postzegelreproducties: 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 en 2015.

*2) fantasie varianten: 2021 en 2024.

3) bewerkingen van postzegels: 2014, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2022 en 2023.

Herstel en uitbreiding Dag van de Postzegel-emissie 2022

In het DvdP-overzicht is een verkeerde postzegel van Michiel de Ruyter opgevoerd. De DvdP-emissie 2022 is gebaseerd op de rode 2½ cent op MdR-postzegel van 1907 (nvph 89). De postzegel is ontleend aan het schilderij van de Amsterdamse portretschilder Ferdinant Bol (1616 – 1680) n.a.v. de Vierdaagse Zeeslag in 1666 met op de achtergrond een zeegezicht met De Ruyters vlaggenschip ‘De Zeven Provinciën’.

Bewerkingen van postzegels
Door deze acht creatief bewerkingen van de DvP-emissies in combinatie met de oorspronkelijke postzegels naast elkaar te plaatsen, valt meteen de aantrekkelijkheid, verscheidenheid en spitsvondige uitvoering / gevarieerde vormgeving van de emissies op. De DvP-emissie 2025 is qua ontwerp van topniveau door vindingrijk gebruik te maken van details van de oorspronkelijke postzegels.

Echtpaar Ingmar en Carla Birza
Een interview over DvP-emissies 2019 met het vindingrijk creatieve echtpaar Birza uit Deventer heeft begin mei 2019 plaatsgevonden. Op 1 augustus is Ingmar na een kort en ernstig ziekbed op 47-jarige leeftijd overleden. Ze hebben met hun beiden in ruim 20 jaar een zeer belangrijke rol bij het ontwerpen van talrijk veel postzegels gespeeld, onder andere in 2014, 2016, 2017, 2018 en 2019 met DvP-vellen. Daarna heeft Sandra Smulders het stokje met verve overgenomen van de DvP in de jaren 2020, 2022, 2023 en 2025.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (2) Schrijf een reactie

    • willem hogendoorn op 20 oktober 2025 om 13:35

      Het blijft wennen om de postzegel over de Dag van de Postzegel te zien als een Kaderpostzegel.
      Als we consequent zijn zouden we deze zegel dus de ‘Dag van de Kaderpostzegel’ moeten gaan noemen.
      Een oplage van 6.000 vellen. Zal dat komen omdat het een kaderpostzegel is?
      Overigens heeft ontwerpster Sandra Smulders er wel mooie zegels van gemaakt door creatieve inspiratie van de Toorop- postzegels.
      Mijn complimenten daarvoor aan haar.

    • Bate Hylkema op 20 oktober 2025 om 16:12

      “In het DvP-overzicht heb je een verkeerde Michiel de Ruyter-postzegel in de DvP-emissie 2022 geplaatst”, aldus grafisch ontwerpster Sandra Smulders aan wie ik het artikel heb gestuurd.
      De ontwerpster heeft de rode 300-jarige herdenkingspostzegel van Michiel de Ruyter uit 1907 (nvph 89) als inspiratiebron gebruikt in 2022.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)