Twee Algemene Rekenkamers in beeld: inhoud en ontwerp vergeleken - Postzegelblog

Twee Algemene Rekenkamers in beeld: inhoud en ontwerp vergeleken

0

De Algemene Rekenkamer is een Hoog College van de Staat en als zodanig p-0pal 550 jaar een onafhankelijk orgaan. Als hét instituut voor de controle op de rijksuitgaven, streeft de Algemene Rekenkamer naar een rechtmatig en doelmatig gebruik van het geld van de belastingbetaler.
De Rekenkamerfuncties in Nederland en Oostenrijk komen met elkaar overeen in tegenstelling tot de vormgeving van beide jubileum-postzegels. Kijk en vergelijk de zeggingskracht eens van beide postzegels.

Algemene Rekenkamer
Bij de controle van het financiële beheer zijn de begrippen rechtmatig en doelmatig (3e & 4e regel op postzegel) belangrijke toetsingseisen. Deze twee criteria hebben op de informatieve tekstpostzegel daarom ook letterlijk een centrale plaats gekregen.

Grafisch ontwerpster Irma Boom met haar Rekenkamer-postzegel (nvph 1725)

Opvallend bij deze typografische postzegel zijn de vier eerste regels. Naar aanleiding van het tien-letterige-uitgangswoord woord REKENKAMER zijn ook de andere regels door een gelijk aantal symbolen (letters, cijfers, leestekens en afkortingsteken ‘&’) in het strakke keurslijf geperst. Met andere woorden overeenkomst alom!

* Om de centrale controlefunctie van de Rekenkamer in de vijfde regel te accentueren heeft het ‘is-teken’ extra ruimte gekregen. Daardoor kan ook deze zin door de letterplaatsing voor een groot deel van de rest in de pas lopen.
Het ‘is-teken’ is bij de controlefunctie van cruciaal belang. Een team van ambtenaren controleert of het gevoerde financiële beheer en de jaarlijkse financiële verantwoording in overeenstemming zijn met de wettelijke voorschriften. Kortweg gesteld: 80 cent moet na controle ook 80 cent zijn.
* Door gebruik van het apostrog-teken bij het jaartal is ook deze regel passend gemaakt in het stramien-van-overeenstemming.
* In de zesde regel past de negen-letterige-landsnaam (in iets vettere typografie) weer geheel in het strakke stramien.
* De gelijkheid van het aantal tekens en de ordening daarvan in zes regels geeft aan deze zakelijk vormgegeven postzegel een duidelijk overzichtelijk en helder karakter.
* In de kleurstelling van de tekst is ook een grote overeenstemming aan te wijzen. Alles is in grijzen uitgevoerd met een tendens naar blauw, paars en groen. Één kleur valt danig uit de toon ten opzichte
van de andere symbolen namelijk het okergeel voor de komma en het ‘is-teken’.

Grafisch ontwerpster Irma Boon: “Beide zijn belangrijk bij rekenkundige bewerkingen, vandaar een andere kleur, maar geen opvallende. Een verkeerde plaats van een komma kan van grote invloed zijn!”

Een tendens naar blauw, paars en groen in de typografie is moeilijk te ontdekken, maar gezien de kleuren zwart, rood en geel op de velrand blijken deze kleuren erin aanwezig te zijn. Op de originele postzegel valt met een vergrootglas toch vage kleurnuances in de typografie te ontdekken.

* Op deze verstandelijk geordende typografische postzegel is alles berekend, recht toe recht aan, zonder franje en versiering vorm gegeven. Niets is aan het toeval overgelaten.
* Deze overzichtelijkheid, transparantie en helderheid zijn de noodzakelijke en kenmerkende arbeidsbegrippen bij financieel onderzoek en controle.
Met andere woorden op een abstracte manier wordt ons door de strakke typografie inzicht verschaft over eigenschappen die ambtenaren als accountants, juristen, politicologen en sociologen werkzaam bij de Algemene Rekenkamer moeten bezitten en toepassen.
* Als bijzonderheid kan nog vermeld worden dat de Rekenkamer vanwege het ‘cijfermatige aspect’ van de controle functie niet met getallen op de postzegelafbeelding vereenzelvigd wilde worden.

De zwart-witte maximumkaart (afgestempeld op 27 mei 1997 in ‘s-Gravenhage) verwijst naar het definitieve kleurige voorontwerp, waarin de Nederlandse cijferrijke boekhouding naast de spiegelbeeldige afbeelding ervan is gelegd. Resultaat controle? Inderdaad het klopt als een bus.

* Deze postzegel zal zal wat de aantrekkelijkheid betreft geen hoge ogen gooien. De ontwerpster heeft er ook niet naar gestreefd, omdat het instituut Rekenkamer voor een buitenstaander geen bekoorlijke en interessante uitstraling bezit. Het heeft voor de massa een onaantrekkelijk, droog en dor imago. De vormgeving is dus naar de letter en geest in overeenstemming met het onderwerp.

Beide postzegels hebben betrekking op de Rekenkamers van Nederland en die van Duitsland. Hetzelfde onderwerp dus, maar de vormgeving van beide zegels is totaal verschillend uitgevoerd.
Het aantrekkelijk vormgegeven gebouw op de Oostenrijkse jubileum-postzegel ‘200 Jahre Österreichischer Rechnungshof’ (1961) geeft je in ‘t geheel geen inhoudelijke kijk (in tegenstelling tot de Nederlandse postzegel met interessant interne info) op de activiteiten van de Rekenkamer in Oostenrijk.*)

* Op buitenlandse postzegels zouden de kenmerkende activiteiten van het Rekenkamer-onderwerp nooit op dergelijk indringende wijze gestalte hebben gekregen. In Oostenrijk bijvoorbeeld beperkt men zich tot een niets zeggend inhoudelijke uiterlijkheid als een classicistisch gebouw, waarin de Rekenkamer is gevestigd.
De Nederlandse benaderingswijze in de vormgeving is een van de kenmerkende en aantrekkelijke verschillen van Nederlandse postzegels met die uit andere landen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)