Postzegelprijs 2025 bekend bij Consumentenmarkt ook bij Zakenpost? - Postzegelblog

Postzegelprijs 2025 bekend bij Consumentenmarkt ook bij Zakenpost?

5

Op maandagochtend 21 oktober 2024 maakte PostNL bekend dat per 1 januari 2025 de verhoging van de postzegelprijs voor frankering van poststukken onvermijdelijk is door dalende postvolumes met de nadrukkelijke vermelding: “Vooral in de consumentenpost.”
Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL: “Onze postbezorgers hebben daardoor steeds minder post in hun tas. Waar ze 20 jaar geleden nog 3 brieven per dag op ieder huisadres bezorgden, zijn dat er nu 3 per week. Tegelijkertijd zijn de kosten fors gestegen. Een prijsverhoging is noodzakelijk.”

Digitalisering

Door e-mailgebruik, WhatsApp, Instagram en/of TikTok daalt communicatie per brief / kaart voortdurend, vooral bij jongeren. Het versturen van kerst- en nieuwjaarskaarten wordt nog door 60-plussers uitgevoerd. Resultaat? Brievenbussen zijn steeds minder gevuld, terwijl deze bussen per week wel vijf maal geleegd dienen te worden volgens de UPD-verplichtingen.

In de periode 2013 t/m 2024 veranderen de porto-tarieven ieder jaar

2013 porto bedrag 0,60 euro
2014 porto bedrag 0,64 euro
2015 porto bedrag 0,69 euro
2016 porto bedrag 0,73 euro
2017 porto bedrag 0,78 euro
2018 porto bedrag 0,83 euro
2019 porto bedrag 0,87 euro
2020 porto bedrag 0,91 euro
2021 porto bedrag 0,96 euro
2022 porto bedrag 0,96 euro
2023 porto bedrag 1,01 euro
2024 porto bedrag januari – juni     1.09 euro
          porto bedrag juli – december 1,14 euro
2025 porto bedrag januari               1,21 euro

 

  • Uit bovenstaand overzicht blijkt dat er per jaar (met uitzondering in 2022) een prijsverhoging van 4 of 5 eurocent werd doorgevoerd.
  • Wat wel duidelijk is, is dat prijsverhogingen vanaf 2023 steeds omvangrijker worden (8 & 12 eurocent).
  • Wat er in (of halverwege) 2025 aan porto verhoging staat te gebeuren, zal pas in de toekomst duidelijk worden.

Consumentenpost – Zakenpost

Volgens de goed geïnformeerde pers / media bestaat de Nederlandse poststroom (en daarmee samenhangende postbezorging) uit twee stromen:

1) Consumentenpost

Consumentenpost: particuliere afzenders van brieven / kaarten van mij en jou. Deze tijdrovende poststroom wordt uit ongeveer 9.000 brievenbussen vergaard (was ruim 11.000 stuks).

  • De arbeidsintensieve en ongesorteerde post bedraagt dit jaar naar verwachting slecht 6 procent van de totale poststroom.
  • De postzegelprijs van de Consumentenpost zal vanaf 1 januari 2025 1,21 euro bedragen.

2) Zakenpost

Zakenpost van [groot]zakelijke afzenders is afkomstig van Overheidsbedrijven (o.a. Belastingdienst, Justitie en Rijkswaterstaat), Postcodeloterij en talrijk andere verzenders uit het bedrijfsleven.

  • Deze zakelijke post wordt door de verzender van overheidsdiensten en bedrijfsleven zelf vooraf gesorteerd en per categorie verzendklaar gemaakt. Door voorbewerkingen van de bedrijven zelf als poststukken indelen in gewicht, formaat, omvang, postcode en/of prioriteit (per week, maand, kwartaal van tijdschriften) kunnen geweldig grote en gevarieerde kortingen per poststuk ontstaan. De Belastingdienst bijvoorbeeld betaalt ongeveer 30 eurocent per poststuk!
  • De omvang van deze groot-zakelijke poststroom is ten opzichte van de consumentenpost (omvang slechts 6 %) aanmerkelijk omvangrijker met constant een gigantisch grote hoeveelheid poststukken aan te levert.

UPD-voorschriften

De Universele Postdienstverlening (UPD) verplicht PostNL om 5 dagen per week langs de deuren te gaan en de brievenbussen te legen. Ook dient 95 procent van de brieven binnen 24 uur op een postadres bezorgd te worden.
Helaas lukte dat het postbedrijf de afgelopen jaren niet. Vandaar wil PostNL van de huidige vijf bezorgdagen er drie maken en op termijn wellicht twee. De postbezorging kan dan de ene dag wijk A bezoeken en de volgende dag wijk B in plaats van beide wijken alle twee elke dag af te moeten gaan.
De communicatie tussen de mensen verandert, maar de postwet (nog) niet die de doelmatigheid van de efficiënte uitvoering van het postbedrijf danig kan verbeteren.

Voor de ene wellicht een weet, voor de ander een vraag!

  • Wegen de voordelen (wat behelzen die zoal?) op tegen de UPD-verplichtingen (wat houden die zoal in?). Mocht het nadeel prevaleren boven de voordelen wat let PostNL het lidmaatschap te beëindigen en een andere partij te laten inschrijven.
  • Hoe worden de verhoudingen tussen de filatelie na een reeks verhogingen van het frankeerbedrag van een poststuk?
  • Al jaren aaneen krijgt PostNL steeds weer de ruimte van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om de frankeerprijs van de consumentenpost te verhogen (‘t is meer dan de inflatie) onder het mom van: “Het blijft binnen de marges!”

  • De verhoudingen tussen de consumentenpost en zakenpost komt overeen met die van kleinduimpje en de reus. Toch bestaat er een drastisch verschil in macht en invloed tussen beide partners: de als los-zand-samenhangende ‘ongeorganiseerde leden’ van de Consumentenpost bestaat uit alle Nederlandse burgers, terwijl die van de verschillende post- en pakketbedrijven van de Zakenpost in zekere zin georganiseerd ‘samenwerken’.
  • Gevolg? Frankeerbedrag-verhogingen worden bij de consumentenpost door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zonder raadpleging van de reactieloze achterban bepaald, terwijl bij die van de Zakenpost de stem van de partners duidelijk aanwezig is met een tegengeluid in de samenspraak met ACM en PostNL.
  • Resultaat? De geweldig hoge postzegelprijs-verhoging bij de Consumentenpost wordt in pers en media breeduit gemeten, maar aan die van de Zakenpost wordt (nog) geen aandacht besteed.
  • Hoogte in percentages uitgedrukt? Bij de Consumentenpost gaat de verhoging na 31 december 2023 van 1,01 euro naar 1,09 euro via 1,14 euro naar 1,21 euro per 1 januari 2025. Deze verhoging van 20 eurocent komt overeen met het vijfde deel van 1,01 euro, in percentages uitgedrukt 20 procent.
  • Is er bij Zakenpost ook sprake geweest van een prijsverhoging? Is het spreekwoord ‘Gelijke monniken gelijke kappen’ hierbij ook toegepast? Met een ½ -procent-verhoging van de gigantisch grote groep Zakenpost-klanten kan het financiële evenwicht bij het postbedrijf ongetwijfeld enigszins hersteld worden.

Misschien beschikt een van de lezers van dit artikel over ter zake deskundige kennis en wil die met Postzegelblog delen. Bij voorbaat dank voor je reactie.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)