Recycling is het opnieuw gebruiken van materialen door deze terug te brengen tot de staat van grondstoffen om er producten van hetzelfde of een ander type van te maken. Heeft u ‘recycling’ als thema in uw collectie? In deze blog twee voorbeelden van recycling zegels en een primeur van Duitsland.
Gerelateerde artikelen
De eerste Duitse postzegel op gerecycled papier
Waarom gebruik gerecycled papier?
- Nieuw ontwikkeld papier bespaart hout, water en elektriciteit en vermindert de CO2-uitstoot;
- Deutsche Post is de eerste postdienstverlener die een volledige overstap naar gerecycled papier voor zijn gegomde postzegels plant;
- De 95-cent “Bloemenbrief”-postzegel uit de standaardserie vertegenwoordigt een nieuwe bijdrage aan de duurzaamheidsstrategie van de Groep.
Persbericht Deutsche Post, Bonn, 2 april 2025:
Deutsche Post brengt een “Bloemenbrief” (Blumenbrief)-motief uit als onderdeel van haar standaardserie “Welt der Briefe” – en daarmee de eerste postzegel van het bedrijf op gerecycled papier. Het papier, gezamenlijk ontwikkeld door Deutsche Post en de Britse papierfabrikant Tullis Russell, bespaart grondstoffen zoals hout, water en elektriciteit en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot. De gegomde versie van deze postzegel is geproduceerd uit 12,8 ton 100% gerecycled papier. De postzegel kost 95 cent en kan worden gebruikt om een standaardbrief of ansichtkaart in Duitsland te versturen. In plaats van het gebruikelijke euroteken draagt deze postzegel een groen blad (GoGreen-logo) naast het jaartal. Er worden 82,5 miljoen postzegels uitgegeven in postzegelvellen en gegomde rollen. De postzegel is vanaf 3 april verkrijgbaar in postwinkels en online bij de Deutsche Post-filialen.
Er is ook een zelfklevende versie van de postzegel verkrijgbaar, hoewel deze om technische redenen momenteel nog op conventioneel papier wordt gedrukt. In totaal zal de nieuwe postzegel “Bloemenbrief” in een oplage van ongeveer 680 miljoen exemplaren worden uitgegeven. Het ontwerp vervangt de eerdere “Ballonpost“-postzegel van 95 cent. Het motief is ontworpen door Bettina Walter, postzegelontwerpster van Deutsche Post.
Vanaf 2026 is Deutsche Post van plan om geleidelijk alle postzegels met gom van de standaardserie en speciale edities op gerecycled papier te produceren. Naast de postzegels uit de standaardserie die Deutsche Post in onbeperkte oplage uitgeeft, wordt er maandelijks ook een beperkt aantal speciale postzegels uitgegeven ter herdenking van speciale gelegenheden. Deze postzegels worden uitgegeven door het Duitse Federale Ministerie van Financiën. Deutsche Post is de eerste postdienstverlener die een volledige overstap naar gerecycled papier voor zijn gegomde postzegels plant – en is daarmee een pionier op het gebied van duurzaamheid op dit gebied. De logistieke dienstverlener is tevens lid van het initiatief Pro Recycling Paper en streeft ernaar om het grondstoffenverbruik, de CO2-uitstoot en het energieverbruik bij de productie van postzegels continu te verminderen.
Bron: Persbericht Deutsche Post.
Twee voorbeelden van recycling
USA
Met de Go Green First-Class Mail (Forever) postzegels wil de US Postal Service het bewustzijn vergroten van eenvoudige acties die iedereen kan ondernemen om natuurlijke hulpbronnen te behouden en de gezondheid van het milieu te bevorderen. De zegels brengen een positieve boodschap over eenvoudige, goedkope en gratis dingen die iedereen kan doen om direct een positieve impact op het milieu te hebben.
De Go Green-postzegels zijn:
- Een visuele versterking van de positie van de postdienst als leider en innovator op het gebied van duurzaamheid.
- Een ander middel voor USPS om zijn leidende positie op het gebied van duurzaamheid aan het publiek te communiceren.
- Iconografisch — een visuele weergave van de Amerikaanse groene beweging en de leiderschapsrol van de Postal Service op het gebied van duurzaamheid.
Kernboodschappen:
- De postdienst is groen, en de Go Green-postzegels helpen Amerika om groener te worden.
- De posterijen zijn al sinds de 19e eeuw milieuvriendelijk en hebben de Go Green-postzegels uitgegeven om Amerikanen van alle leeftijden en in elke gemeenschap te helpen op eenvoudige, goedkope of gratis manieren groen te leven.
- De Postal Service is het enige post- en verzendbedrijf ter wereld waarvan de verzendmaterialen Cradle to Cradle Certified zijn. Dit betekent dat ze voldoen aan de vastgestelde normen voor de gezondheid van mens en milieu en voor recyclebaarheid.
- USPS geeft 27 miljard Cradle to Cradle Certified-postzegels uit, waaronder de Go Green-postzegels, die milieubewustzijn en -actie stimuleren.
- De Postal Service is een erkende leider en innovator op het gebied van duurzaamheid. De organisatie streeft ernaar om groener te worden en haar CO2-voetafdruk te verkleinen. Om het bewustzijn onder Amerikanen te vergroten, hebben ze de Go Green-postzegels uitgegeven.
Postzegelontwerp:
Het Go Green- vak met 16 herdenkingszegels is het thema van de Social Awareness-zegel van 2011. De zegels tonen eenvoudige, goedkope en gratis acties die iedereen kan ondernemen om natuurlijke hulpbronnen te behouden en de gezondheid van ons milieu te bevorderen. De Go Green- zegels worden uitgegeven als Forever-zegels. Forever-zegels hebben altijd dezelfde waarde als het huidige First-Class Mail-tarief. Kunstenaar Eli Noyes uit San Francisco, Californië, brengt dit punt op een kleurrijke en speelse manier over. De kunst toont zowel mannen als vrouwen en verschillende leeftijden, van een klein meisje dat een lichtschakelaar uitdoet tot een volwassene die ervoor kiest om te lopen in plaats van te rijden. Het brengt een positieve boodschap over: dingen die iedereen gemakkelijk kan doen om een ??positieve impact te hebben op de luchtkwaliteit en het energieverbruik.
Neem bijvoorbeeld recycling – een actie die op een van de zegels wordt voorgesteld. De meeste mensen weten dat het recyclen van blikjes en flesjes de hoeveelheid afval op stortplaatsen vermindert. Maar hoeveel mensen weten ook dat het jaarlijks een energiebesparing oplevert die gelijkstaat aan miljarden liters benzine en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen die gelijkstaat aan het van de weg halen van miljoenen auto’s? Dat komt doordat het maken van verpakkingen zoals aluminium blikjes van ruwe in plaats van gerecyclede materialen extreem energie-intensief is en grote hoeveelheden koolstofdioxide in de lucht uitstoot.
Actiepunten op andere zegels zijn bijvoorbeeld het repareren van een lekkende kraan, wat duizenden liters water per jaar kan besparen, en het installeren van de eenvoudigste isolatie, zoals kit of tochtstrips, die zichzelf binnen een jaar kunnen terugverdienen door lagere energierekeningen. Sterker nog, het isoleren van je huis is een van de beste dingen die je voor het milieu kunt doen, aangezien huizen ongeveer een vijfde van alle energie in de VS verbruiken – meer dan auto’s of vliegtuigen – en doorgaans gaat een derde van deze energie verloren door lekkage via kieren en slecht afgedichte ruimtes.
Andere acties die op de postzegels worden genoemd, zijn onder meer het aanpassen van de thermostaat. Hierdoor kunnen de energierekeningen met wel 10 procent dalen als u de thermostaat in de winter een paar graden lager zet en in de zomer hoger. Ook het planten van een boom naast een huis bespaart kosten voor koeling omdat er in de zomer schaduw wordt geboden en de verwarmingskosten in de winter worden verlaagd omdat er een windscherm aanwezig is.
Veel van de adviezen op deze zegels – zoals het uitdoen van het licht bij het verlaten van een kamer, of fietsen in plaats van autorijden – doen mensen misschien al. Andere tips, zoals composteren, vereisen misschien meer inzet. Deze zegels laten zien hoe kleine stapjes zoals hier afgebeeld kunnen leiden tot grote besparingen op energie, grondstoffen en kosten.
Stel je eens voor wat een positieve impact het zou hebben op het milieu en de levens van toekomstige generaties als iedereen een of meer van deze stappen zou zetten . Draag nu je steentje bij en zet je in voor een groene toekomst! De Postal Service draagt zijn steentje bij aan een groene toekomst door Cradle to Cradle-gecertificeerde verzend- en verzendmaterialen te leveren die voldoen aan de vastgestelde normen voor de gezondheid van mens en milieu en recyclebaarheid.
Maleisië
Een circulaire economie bevordert verantwoorde consumptie- en productiepraktijken door principes te hanteren zoals reductie door ontwerp en waardebehoud (bijvoorbeeld recycling, hergebruik, herbestemming) en door de levenscyclus van producten te verlengen. De voordelen ervan zijn onder andere het verlagen van emissies, het verminderen van afvalproductie en vervuiling, het verminderen van de behoefte aan grondstoffenwinning, het vergroten van de werkgelegenheid en het bijdragen aan verschillende Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDG’s).

Malaysia (2022): Recycling Circular Economy – Recycle Costume Glass.
De zegels zijn uitgegeven in vel van 20 zegels. Boven is een voorbeeld van de eerste rij zegels met bovenvelrand. Onderkant heeft geen velrand.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)