De Brits-Franse Concorde, of is het andersom? - Postzegelblog

De Brits-Franse Concorde, of is het andersom?

0

Ter gelegenheid van de eerste vlucht van het supersonische vliegtuig Concorde werden door de Franse ‘La Poste’ en het Britse ‘General Post Office’ postzegels uitgegeven op 2 en 3 maart 1969. De eerste testvlucht vanuit Toulouse, Frankrijk, vond plaats op zondag 2 maart 1969.

 

De Franse postdienst had één postzegel laten ontwerpen voor de eerste vlucht van de Concorde, een rondvlucht vanaf het vliegveld bij Toulouse. Het was prototype 001 die de vlucht uitvoerde. Wel een dag later dan gepland vanwege de mist die over het vliegveld hing. De Concorde kende toen al een lange geschiedenis. Het contract tussen de regeringen van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om samen een supersonisch vliegtuig te bouwen, werd getekend op 29 november 1962. De verwachting was dat de eerste testvlucht zou plaatsvinden op 28 februari 1968 en daarom had de Britse Post al in 1967 opdracht gegeven om drie postzegel te ontwerpen in de waarden van 4d, 9d en 1/6. De ontwerpers werden geïnformeerd door het Ministerie van Technologie dat de ontwerpen gebaseerd moesten zijn op de techniek van de Concorde.

Ontwerpers Michael en Sylvia Goaman vormden een echtpaar in 1950. Beiden waren kunstenaars en hebben veel postzegels ontworpen, vooral voor de voormalige Britse koloniën en de landen van het Commonwelth. Zij ontwierpen de postzegel met de waarde van 4d waarbij de Concorde in volle vlucht is te zien boven een deel van West-Europa. Een andere ontwerper, S. Doubtfire, had ook een ontwerp ingediend ondanks dat hij geen uitnodiging daartoe van de ‘Postoffice’ had ontvangen. Ook hij had de Concorde in volle vlucht afgebeeld, van bovenaf gezien boven het Kanaal. Op de zegel had hij de Engelse benaming CONCORD dus zonder E opgenomen. Zijn ontwerp werd niet geaccepteerd.

In verband met de geplande uitgiftedatum, 28 februari 1968, was de postzegel van 4d ontworpen door  het echtpaar Goaman al gedrukt. Maar tijdens het uitstel van de uitgiftedatum naar 1969 was het tarief gewijzigd van 4d naar 5d. Toch werd de postzegel zonder aanpassing uitgegeven omdat zich op de zegel twee fosforstrepen bevonden waardoor de zegel ‘herkend’ werd door de opzet stempelmachines en beschouwd werd als tarief voor ‘first class’. Poststukken met deze zegel erop zouden NIET worden beport zoals te zien is op bovenstaande commerciële envelop.

Op een zegel is een ‘plaatfout’ te zien in de vorm van een ‘olievlek’ aan de zuidwestelijke punt van Engeland. Verder komen wat passingsafwijkingen voor in de roodoranje belijning op de romp van het vliegtuig.

Op 9 april 1969 werd de eerste vlucht uitgevoerd met het Britse prototype 002 vanaf het vliegveld van Filton bij Bristol naar het vliegveld van de Royal Air Force Fairford in het graafschap Glouchester. In Filton werd het toestel eveneens geassembleerd, net als in Toulouse. In totaal werden 20 exemplaren gebouwd. In Toulouse 10 stuks bij Aerospatial en 10 stuks in Filton bij Bristol Aircraft.

Ontwerper David Gentleman had twaalf ontwerpen gemaakt voor alle drie frankeerwaarden. Twee ervan werden gekozen. Op de postzegel van 9d heeft hij de contouren van het vliegtuig weergegeven, een zijaanzicht in groen en een bovenaanzicht in blauw. De laatste vlucht van de Britse Concorde was op 26 november 2003 van het vliegveld Heathrow naar Filton. In Filton is de laatst gebouwde Concorde te zien die ook als laatste een vlucht maakte, de Concorde Alpha Foxtrot (G-BOAF).

Op de postzegel van 1/6 heeft David Gentleman de staart van de Concorde gecombineerd afgebeeld met de neus van het toestel. Opvallend was de beweegbare neus, die neergelaten kon worden bij de start en landing om goed uitzicht te bieden aan de piloten. Na de start kon de neus weer in de stand worden gebracht met de stroomlijning van de romp. De eerste vlucht met betalende passagiers was op 21 januari 1976 waarbij twee toestellen, een vanaf Heathrow Londen en de andere vanaf Orly bij Parijs, tegelijkertijd opstegen. Helaas vond op 25 juli 2000 op het vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs een zeer ernstig ongeval plaats waarbij een Concorde bij de start een object op de startbaan raakte, in brand vloog en neerstortte. Alle inzittenden en vier personen op de grond kwamen om.

Vele prentkaarten werden uitgegeven met een afbeelding van de Concorde. Op bovenstaande prentkaart de Concorde Alpha Charlie (G-BOAC). De Concorde kan naast het luchtvaartmuseum in Filton bij Bristol ook worden gezien in andere musea. Zoals in Duitsland in het Technik Museum Sinsheim waar de Franse versie van de Concorde met registratie F-BVFB is opgesteld. Het prototype van de Concorde, registratienummer 002-G-BSST, is te zien in het Fleet Air Arm Museum in Yeovilton in het graafschap Somerset.

Tijdens een van onze vakanties hebben wij het toestel gezien en er doorheen gelopen. Het was volgestouwd met testapparatuur. Een voorloper van de Concorde voor commercieel gebruik, registratienummer 101-G-AXDN, vloog voor het eerst in 1971 en maakte zijn laatste vlucht in augustus 1977 naar het vliegveld van het Imperial War Museum in Duxford. Ook dit toestel hebben we gezien.

In het Brooklands Museum bij Weybridge staat ook een Concorde, de G Delta Golf registratie G-BBDG. De eerste vlucht van dit toestel dat 100 passagiers kon vervoeren was op 13 februari 1974. Na zeven vliegjaren als promotietoestel werd het vliegtuig op 24 december 1981 uit de dienst genomen en geparkeerd in Filton. In 2003 werd het overgedragen aan het museum. De laatste vlucht van een Britse Concorde was op 23 november 2003. De laatste Franse Concorde was al eerder uit de dienst genomen op 24 juni 2003. Deze Concorde staat nu in Sinsheim in Duitsland. Het was het einde van een periode van supersonische vluchten met deze vliegtuigen. Komt er ooit weer een nieuw toestel die de prestaties van dit toestel kan evenaren? Vliegen op een hoogte van 18 kilometer met een snelheid van meer dan twee maal de snelheid van het geluid? In minder dan drie en een half uur van Londen naar New York? En een ticket voor een retourtje met een kostprijs van (toen) € 11.000.- per persoon? Wat denkt u?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Duitsland Frankrijk Groot Brittannië



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)