10e Sail Amsterdam 2025: United by waves (3) - Postzegelblog

10e Sail Amsterdam 2025: United by waves (3)

0

Er worden honderden genodigde (inter)nationale schepen verwacht tijdens SAIL 2025, waaronder Tall Ships en historische schepen, met duizenden schepen in totaal op en rond het IJ. De exacte telling van het aantal deelnemende schepen wordt door SAIL zelf niet gespecificeerd, maar het gaat om een grote vloot die de 750-jarige geschiedenis van Amsterdam viert. Ik denk circa 800 schepen. Een hele dag heeft u zeker nodig om Sail te bezoeken. In deel 3 nog een aantal schepen die op uw bucketlist niet mag ontbreken.

B.A.P. Unión

De BAP Unión is het allereerste opleidingschip van de Peruaanse Marine. Een prachtige viermaster met een stalen romp. Gebouwd tussen 2012 en 2015 door SIMA (Shipyard Marine Industrial Services of Peru) en gelanceerd in 2015 in Spanje. De B.A.P. Unión is het grootste zeilschip van Latijns-Amerika. Naast zijn primaire rol als trainingsschip voor officieren en cadetten, fungeert de Unión ook als een zeilende ambassadeur, die de rijke cultuur en het erfgoed van Peru over de hele wereld promoot.

B.A.P. Unión. Foto: Mauricio González / Wikipedia.

Het opvallende bronzen boegbeeld van het schip is vervaardigd door de Peruaanse beeldhouwster Pilar Martínez Woodman en is een eerbetoon aan de rijke Inca-cultuur. Het toont de Sapa Inca Tupac Yupanqui, een symbool van leiderschap en wijsheid, met zijn arm geheven naar de zonnegod Inti. Beide zijn omringd door symbolen zoals de twaalfhoekige steen en puma-koppen. Een vertegenwoordiging van het uitgestrekte Inca-rijk en de diepgewortelde geschiedenis van Peru.

Binnenin is de Unión uitgerust met moderne trainingsfaciliteiten, waaronder een auditorium, klaslokalen en een bibliotheek, zodat cadetten goed worden voorbereid in diverse maritieme disciplines. De BAP Unión is niet zomaar een schip; het is een drijvend symbool van Peru’s maritieme trots en cultureel erfgoed.

 

Capitán Miranda

De Capitán Miranda, gebouwd in Spanje in 1930, begon haar carrière als vrachtvaartuig. Ze is vernoemd naar kapitein Francisco Miranda (1868-1925), een vooraanstaande Uruguayaan die als hydroloog, minister van oorlog en hoogleraar maritieme geografie aan de Zeemansacademie van Uruguay diende. Tot 1978 werd de Capitán Miranda gebruikt als hydrographisch onderzoeksschip, maar na een ingrijpende verbouwing werd ze omgevormd tot een zeilschip voor opleiding.

Als opleidingsschip voor de Uruguyaanse marine belichaamt de Capitán Miranda de geest van een “Staat onder zeil”, waarbij ze een boodschap van vrede en vriendschap van Uruguay over de wereld verspreidt.

In 1987 schreef de Capitán Miranda geschiedenis door het eerste Uruguyaanse marineschip te worden dat een wereldreis voltooide tijdens haar achtste instructiereis. Deze prestatie verstevigde haar reputatie als Uruguyaanse maritieme trots en internationale goede wil.

 

Dar Mlodziezy

De Dar M?odzie?y (Pools voor Gift van de jeugd) is een van de indrukwekkende zeilreuzen van de wereld. Met haar 109 meter lengte en elegante driemaster-zeilen is ze een icoon op zee. Het schip is eigendom van de Maritime University in Gdynia en dient als opleidingsschip voor toekomstige zeeofficieren.

Maar de Dar is meer dan een varend klaslokaal. Sinds haar tewaterlating in 1981 heeft ze meer dan 580.000 zeemijlen gevaren en was ze het eerste Poolse schip dat na de Tweede Wereldoorlog de wereld rondzeilde. Ze maakte meteen naam door in haar eerste Tall Ships’ Race (The Cutty Sark Tall Ships’ Races, in 1982) de Duitse Gorch Fock nét voor te blijven met een verschil van 14 minuten en 18 seconden.

Van Japan tot Kaap Hoorn, van staatsbezoeken tot koninklijke ontvangsten – overal waar ze aanmeert, trekt ze bewonderende blikken. En hoewel ze klassiek oogt, is ze uitgerust met de nieuwste navigatietechnologie. Een levend bewijs dat traditie en moderniteit hand in hand kunnen gaan en dat de jeugd de toekomst van de zee in handen heeft.

 

Eendracht

Zeilen op de Eendracht doe je samen. Iedereen – maar speciaal jongeren – het zeezeilen laten beleven, dat staat centraal voor ’s Nederlands grootste driemastschoener. Naast de programma’s voor jongeren en bijzondere projecten biedt Stichting Zeilschip Eendracht verschillende reizen aan voor een breder publiek.

Eendracht. Foto: Mz / Wikipedia.

Individuele opstappers kunnen mee, zij hebben een ruime keuze uit dagtochten en meerdaagse reizen. Bedrijven en groepen kunnen het schip afhuren voor een vaartocht, receptie of evenement. Ook daardoor kan de Eendracht zich blijven focussen op de doelstelling.De gastvrijheid van de professionele en grotendeels vrijwillige bemanning én smakelijke verzorging vanuit de kombuis vormen de ingrediënten voor een onvergetelijke tocht!

De Eendracht kent een rijke geschiedenis, die teruggaat tot 5 oktober 1938. In de jaren dertig verdrong de gemotoriseerde scheepvaart bijna de professionele zeilvaart. Een verandering waarover veel mensen bezorgd waren, omdat de kennis van het zeezeilen verloren ging en daarmee ook het waardevolle samenwerken dat leidt tot teamspirit en doorzettingsvermogen.

Guinea-Bissau (2021): Tall Ships – Eendracht, Sorlandet, Mir

De grondleggers van de Eendracht hebben met de oprichting van de Nationale Vereniging ‘Het Zeilend Schoolschip’ opleidingsmogelijkheden op een groot zeilschip behouden. De initiatiefnemer en eerste voorzitter was de heer C.J. Jaski. Telg uit een befaamd zeemansgeslacht en afkomstig van Schiermonnikoog. Anno 2010 is zijn naam nog steeds verbonden met de Eendracht. Zijn directe familielid de heer B. Jaski is de huidige voorzitter van de stichting Zeilschip Eendracht.

 

Door de Tweede Wereldoorlog en de economische gevolgen ervan liep de bouw van een eigen zeilschip vertraging op. Vooral dankzij vele vrijwilligers en de steun van beschermheer Z.K.H. Prins Bernhard lukte het om in 1974 de eerste Eendracht te water te laten. Het huidige schip, de driemastschoener, is op 29 augustus 1989 gedoopt door Hare Majesteit Koningin Beatrix. Nog altijd staat het ontdekken van de elementen van de zee centraal.

 

Sailing (1975)

Sailing was een hit van Rod Stewart uit 1975. Het nummer is echter niet door Stewart geschreven; het is geschreven door Gavin Sutherland, van de Sutherland Brothers and Quiver. Het staat op hun lp Lifeboat uit 1972 als track nummer 8. Het is daar een folky rocknummer. Stewart maakte er een zoete ballad van in 1975. Hij nam het op in de Muscle Shoals Sound Studio in Muscle Shoals voor zijn album Atlantic Crossing. Het belandde in diverse hitparades, in Engeland stond het vier weken nummer 1 in september. In de Verenigde Staten deed het plaatje niet zo veel (nummer 58). De bijbehorende videoclip, die ook in Toppop te zien was, was opgenomen in de havens van New York. Het nummer heeft van 1999 tot en met 2024 gestaan in de TOP 2000. De laatste keer op plek nummer 1091.

Video Rod Stewart – Sailing (1975):

https://www.youtube.com/watch?v=FOt3oQ_k008

Helaas geen schepen vanuit Amerika maar wel uit Engeland.

 

Meer info:

Sail Amsterdam: https://www.sail.nl/

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Polen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)