Mega show van meer dan 40 schepen in Den Helder - Postzegelblog

Mega show van meer dan 40 schepen in Den Helder

0

Eerder heb ik geschreven over de Mega-events Sail Den Helder en Marinedagen van 29 juni t/m 2 juli 2023. Den Helder ontvangt meer dan 40 schepen en is een internationaal event. In deze blog zes belangrijke Tall Ships die u zeker niet mag missen. Ik verwacht dat ze “open” zijn voor bezoek aan boord. Behalve een mooi zonnige dag in de kop van Noord-Holland, beleef ook het avontuur op die schepen! En wat weet u van het Korps Mariniers die ook diverse demonstraties zullen geven?

Mega-events Sail Den Helder en Marinedagen van 29 juni t/m 2 juli 2023

Enkele cijfers over het grootste nautische event van Nederland:

  • meer dan 40 Tall Ships
  • circa 150 stuks Varend Erfgoed
  • 4 muziekpodia
  • 9 varende eenheden Koninklijke Marine
  • te verwachten bezoekers: 220.000
  • 100.000 m2 festivalterrein
  • demonstraties tussen steiger 21 en 22

Nederland (2007): Mooi Nederland – Den Helder

 

Alexander von Humboldt II

Alexander von Humboldt II is in 2011 gebouwd en vaart sinds 2012 op de open zee. Net als zijn voorganger Alexander von Humboldt biedt het schip lange scheepsreizen voor iedereen, ervaring is niet nodig. Dit Tallship is gebouwd met een traditioneel barktuig. Dit houdt in dat de voor- en hoofdmast vierkante zeilen dragen en de achterste gaffelzeilen draagt. De Alexander von Humboldt II wordt aangedreven door 24 zeilen en heeft een zeiloppervlak 1360 m². Het tuigage van dit schip lijkt op die van de windjammer die 150 jaar geleden werd gebouwd. Wie is Alexander von Humboldt?

 

 

 

 

 

 

Friedrich Heinrich Alexander Freiherr von Humboldt (1769 – 1859) was een Pruisische natuurvorser en ontdekkingsreiziger. Humboldt deed onderzoek in Midden- en Zuid-Amerika en gaf een uitvoerige beschrijving van het fysische heelal. Hij was de jongere broer van Wilhelm von Humboldt. Volgens de Britse natuuronderzoeker Charles Darwin (1809-1882) was Humboldt de belangrijkste wetenschappelijke reiziger aller tijden.

 

Belle Poule

De Belle Poule is in 1932 gebouwd door de Chantier Naval de Normandie voor de Franse marine-academie. Het schip is identiek aan de Etoile die tegelijk met de Belle Poule is gemaakt. Ze behoren tot de “Paimpolaise” die eind 1800 van de noordkust van Frankrijk naar IJsland voer. De schepen worden nu gebruikt om adelborsten op te leiden in zeilen en navigatie op open zee. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden beide schoeners als opleidingsschepen gebruikt door de Franse Naval Free Force (FNFL).

Frankrijk (1999): Max.kaart Belle Poule.

 

Capitan Miranda

Capitan Miranda werd in 1930 in Spanje te water gelaten en begon haar carrière als vrachtschip. Ze is vernoemd naar de Uruguayaanse hydrograaf kapitein Francisco Miranda (1868-1925) die Uruguay diende als kabinetsofficier, oorlogssecretaris en later hoogleraar mariene geografie aan de Navy Academy van Uruguay. Capitan Miranda werd tot 1978 gebruikt als hydrografisch onderzoeksschip. Daarna onderging ze een grote refit en wijdde ze zich aan zeiltraining. Ze hebben plek voor ongeveer 100 man bemanningslieden en trainees.

Uruguay (2005): 75 jaar Capitan Miranda

 

Dar Mlodziezy

Dar Mlodziezy is eigendom van de Maritieme Academie van Gdynia sinds ze in 1982 werd gebouwd. Haar naam betekent “het geschenk van de jeugd” en ze verving het prachtige fregat Dar Pormoza dat meer dan vijftig jaar toekomstige officieren van koopvaardij- en vissersvloten had opgeleid. Ze bleek een zeer succesvol zeiltrainingsschip te zijn en in de volgende jaren werden vier andere zusters gebouwd, Druzhba, Chersonses, Mir, Nadeshda, Pallada.

Ze siert al zo’n 25 jaar regelmatig de Tall Ships’ Races met haar aanwezigheid. Haar debuut was in 1982 toen ze direct na haar opdracht over de startlijn kwam. Ze heeft rond de wereld gevaren, waaronder de 200e verjaardag van Australië in Sydney in 1988.

Nederland (1988): FDC 200 jaar Australië.

 

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin is het jongste Poolse Tall Ship. Het schip is ontworpen door Zygmunt Choren, ook de ontwerper van “Pogoria” en “Dar M?odziezy”. Het schip is vernoemd naar de Poolse muziekcomponist uit de negentiende eeuw en heeft een lange boegspriet, wat betekent dat ze vijf voorzeilen uit kan zetten en voordeel kan halen uit lichte wind. Het tuigoppervlak is 1200m². Het schip is sinds 2000 eigendom van de European School of Law and Administration in Warschau. Momenteel dient dit schip nog steeds hetzelfde doel. Het biedt onderdak aan Schools Afloat, Cruises of Architects, Academies under Sails, cruises die worden georganiseerd als onderdeel van het Baltic University Programme en trainingsprogramma’s voor alle liefhebbers van tallships.

 

 

Statsraad Lehmkuhl

Het van oorsprong Duitse schip werd gebouwd door de rederij Johann C. Tecklenborg in Bremerhaven in 1914 en werd Grossherzog Friedrich August gedoopt, naar groothertog Frederik August van Oldenburg. Het diende oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Britten en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl (1855-1949), minister (statsråd) van werkgelegenheid in de Noorse regering. Het schip werd ook vernoemd naar Lehmkuhl.

In de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip na de Duitse bezetting van Noorwegen in 1940 nogmaals een Duitstalige naam: de Westwärts. Na de oorlog, in 1945, kreeg het schip weer de naam Statsraad Lehmkuhl.

In 1967 leek het erop dat het schip naar het buitenland verkocht zou worden, maar de Noorse reder Hilmar Reksten werd eigenaar van de bark en schonk hem in 1978 aan een stichting, Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, die de driemaster beheert.

Guinee-Bissau (2021): Statsraad Lehmkuhl.

Het schip doet regelmatig mee aan Tall Ships’ Races. Het behaalde de eerste plaats in de races van 1960, 1993, 1997, 2007 en 2018. In de Tall Ships’ Races van 2008 won het schip de Boston Teapot Trophy voor het snelste schoolschip ter wereld en in 2018 de prijs voor meest internationale bemanning. De Statsraad Lehmkuhl nam ook deel aan Sail Amsterdam in 2005 en 2015 en aan DelfSail in 2009 en 2016.

In augustus 2021 begon het schip aan een reis van 55.000 zeemijl langs 36 havens wereldwijd. Op 5 november 2021 werd de haven van Willemstad aangedaan, waarbij de kapitein en een deel van de bemanning werden ontvangen door de gouverneur van Curaçao.

 

Korps Mariniers

Het Korps Mariniers is het marine-infanteriekorps van de Koninklijke Marine en een van de oudste onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht. Het korps herleidt haar wortels naar het Regiment der Marine dat op 10 december 1665 op initiatief van raadpensionaris Johan de Witt en luitenant-admiraal Michiel de Ruyter werd opgericht. Van oudsher lag het voornaamste werkterrein van het Korps Mariniers buiten het moederland: aanvankelijk vooral op de vloot; later ook in de koloniën. Dit komt tot op heden tot uiting in de wapenspreuk: Qua patet orbis (Zo wijd de wereld strekt).

Het hedendaagse korps is een expeditionaire snellereactie-eenheid die overal ter wereld binnen 48 uur kan worden ingezet. Het uitvoeren van amfibische en speciale operaties behoort tot de kerntaken van het korps. Daarnaast zijn mariniers gespecialiseerd in het uitvoeren van operaties in arctische, bergachtige, jungle en woestijnomgevingen. Inzet van mariniers geschiedt vaak op en vanaf oorlogsschepen, op de grens van land en water. Het korps wordt sinds 1990 ook in toenemende mate ingezet bij operaties op land, veelal in het kader van vredesoperaties en crisisbeheersing. De kern van de operationele eenheden wordt gevormd door twee Marine Combat Groups (MCG’s), elk ter grootte van een bataljon, en verschillende gevechtsondersteunende en logistieke elementen. Daarnaast fungeert Netherlands Maritime Special Operations Forces (NLMARSOF) als de speciale eenheid binnen het korps.

Nederlandse Antillen (1965): FDC 300 jaar Korps Mariniers.

Sinds de oprichting in de 17e eeuw zijn de mariniers ingezet in talrijke oorlogen en conflicten waaronder de Engels-Nederlandse oorlogen, de Spaanse Successieoorlog en de Tweede Wereldoorlog. In de recente geschiedenis zijn mariniers regelmatig uitgezonden in het kader van stabilisatiemissies in onder meer Bosnië, Irak, Afghanistan en Mali. Daarnaast levert het korps een belangrijke bijdrage aan de bestrijding van Somalische piraterij in de Golf van Aden door de inzet van zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD’s) aan Nederlandse koopvaardijschepen en boarding teams. Het Korps Mariniers onderhoudt nauwe banden met de Royal Marines, het United States Marine Corps en het Seebataillon.

Nederland (1965): FDC 300 jaar Korps Mariniers.

De demonstraties zijn de hoogtepunten van de Marinedagen. Je ziet onder meer het Korps Mariniers en de Nederlandse kustwacht in actie.

 

Meer info:

Sail Den Helder (29 juni – 2 juli 2023): https://saildenhelder.nl/

Marinedagen Den Helder (30 juni – 2 juli 2023):

https://www.defensie.nl/onderwerpen/marinedagen

Meer over de Korps Mariniers:

https://www.postzegelblog.nl/2022/12/04/de-actualiteit-van-korps-mariniers-postzegel/

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Australië Frankrijk Nederlandse Antillen Noorwegen Nederland Polen Saarland Militairisme



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)