Britse binnenlandse waterwegen (deel 1) - Postzegelblog

Britse binnenlandse waterwegen (deel 1)

0

In de zomer van 1993 brachten we een vakantie door op een boerderij vlak bij het stadje Gilwern in Zuid-Wales. Op een van onze tochtjes in de omgeving moesten we wachten bij een ophaalbrug over een kanaal die open stond om enkele schepen door te laten. Dat was bij Talybont-on-Usk. We hebben de auto geparkeerd en zijn langs het kanaal gelopen naar een winkeltje dat tevens postkantoor was. Dit was ‘Talybont Stores & Canal Side Cafe’ beneden aan de ‘dijk’ van het kanaal aan de B4558.

Naast plaatselijke prentkaarten en de gewone frankeerzegels had de kantoorhoudster van het postkantoortje vier vellen postzegels met afbeeldingen van Britse binnenlandse waterwegen die enkele dagen eerder, op 20 juli 1993, waren verschenen. En een van die postzegels gaf aan dat de afbeelding betrekking had op het ‘Brecknock & Abergavenny’ kanaal. De ophaalbrug, de ‘Talybont Swing Bridge’, lag over het ‘Monmouthshire & Brecon Canal’ dus hier was het niet. De stad Abergavenny lag vlak bij dus op zoek naar dat kanaal op de postzegel.

In Abergavenny kwamen we er snel achter dat het ‘Brecknock & Abergavenny Canal’ deel uitmaakte van een klein netwerk van kanalen in Zuid-Wales. Deze kanalen liggen voor het grootste deel in het ‘Brecon Beacons National Park’. Ze waren aangelegd voor het vervoer van steenkool dat hier werd gedolven uit de omliggende mijnen en ijzererts. Oorspronkelijk waren het afzonderlijke kanalen die aangelegd waren tussen Newport en Brecon maar ze zijn later samengevoegd. Het ‘Brecknock & Abergavenny Canal’ maakt nu deel uit van het ‘Monmouthshire & Brecon Canal’. Met het graven van het kanaal werd begonnen in 1793 en drie jaar later was een deel gereed. Het liep van Gilwern naar Llangynidr en kwam in 1799 helemaal in dienst van Talybont-on-Usk tot Brecon.

Op een eerstedag envelop kwam ik later het betreffende bruggetje tegen als vignet. Voor dit bruggetje moesten we dus wachten! De envelop is beplakt met een postzegel met het ‘Brecknock & Abergavenny Canal’ en gestempeld met een speciaal stempel van ‘British Waterways’. Het in 1962 opgerichte ‘British Waterways’ was de openbare onderneming die zorgde voor het 3.220 kilometer lange netwerk van kanalen en rivieren in Engeland, Schotland en Wales.

De rol van ‘British Waterways’ was om ervoor te zorgen dat de waterwegen voor vele jaren konden worden gebruikt voor iedereen met een boot en dat de natuur in en om de kanalen werd beschermd. Het logo was sinds 1991 het  bruggetje opgenomen in het stempel. In 2012 is de onderneming opgeheven en zijn de taken overgenomen door de ‘Canal & River Trust’.

Op de postzegel van 24p is het ‘Grand Junction Canal’ verbeeld. Dit kanaal werd tussen 1793 en 1805 aangelegd om de route van Braunston in het graafschap Northamptonshire naar Brentford in Londen waar het aansloot op de Theems. Het laatste deel van het kanaal werd gevormd door de rivier ‘Brent’ die uitmondt in de Theems. Daarmee kon het ‘Oxford Canal’ in Braunston dat eerst de enige verbinding was van Birmingham naar Londen en een grote omweg betekende, worden vermeden. Het scheelde bijna 100 kilometer. Later, in 1929, werd het kanaal omgedoopt in ‘Grand Union Canal’.

De aanleg van onder andere het ‘Grand Junction Canal’ in 1793 was de aanleiding voor de uitgifte van de serie van vier postzegels. De aanleg van het kanaal stuitte wel op problemen bij Blisworth waar een tunnel voor het kanaal moest worden aangelegd. Fouten bij de berekeningen werden gemaakt waardoor een knik in de tunnel ontstond en er werd drijfzand aangetroffen. In januari 1796 stortte de tunnel in. Men besloot een weg aan te leggen over de heuvel bij Blisworth om goederen te kunnen overladen van de ene naar de andere kant van het kanaal. Erg omslachtig. Een nieuwe tunnel werd verderop aangelegd die wel veilig was en in 1805 kon worden geopend. Het kanaal is zeer in trek bij de mensen die hun vakantie doorbrengen op een ‘narrowboat’ en het is vaak druk aan de 101 schutsluizen die in dit kanaal moeten worden gepasseerd.

Om een groter recreatief gebruik van binnenlandse waterwegen, zoals kanalen en rivieren, te bevorderen, werd op 15 februari 1946 ‘The Inland Waterways Association’ opgericht. De stad Market Harborough ligt aan een zijtak van het ‘Grand Union Canal’ waar in 1950 een groot Nationaal Festival en een Rally plaatsvonden met ‘narrowboats’. De Association bestond toen dus nog lang geen 200 jaar. Op de achterzijde van de hierboven afgebeelde envelop zijn de verklaringen opgenomen van de foto’s die zijn afgedrukt. 1 Stoke Brueren, 2 Sluis 44 bij Bulbourne, 3 Widewater sluis, 4 brug bij Foxton en 5 fabriek van Ovaltine bij Kings Langley. Verder wordt een aantal geïllustreerde bladen uitgegeven die betrekking hebben op de ‘narrowboats’, zoals het magazine ‘Canal Boat’, ‘NarrowBoat’, ‘Waterways World’ en boeken zoals ‘The Narrowboat Girl’ en ‘Water Gypsies’ van Annie Murray en ‘The Waterway Girls’ van Rosie Archer.

Op de prentkaart zijn de Foxton Locks te zien vijf kilometer ten noordwesten van de stad Market Harborough. Het complex bestaat uit tien schutsluizen verdeeld in twee trappen van vijf stuks. Daarom wordt dit systeem ook wel trapsluizen genoemd omdat de ene sluis gelijk overgaat in de volgende sluis. Ze zijn aangelegd om grote hoogteverschillen te kunnen overbruggen over een kleine afstand. De bouw begon in 1810 en kwam in 1814 gereed. Ze behoren thans tot het Industriële Erfgoed in Europa. Dit is niet het grootste systeem van trapsluizen. Voor zover mij bekend, en we hebben ze gezien, is het sluizencomplex met de naam ‘Caen Hill Locks’ bij Devizes in het graafschap Wiltshire het grootste met liefst 29 sluizen in het ‘Kennet & Avon Canal’. Met een ‘narrowboat’ duurt het vijf tot zes uur voordat men al deze schutsluizen heeft gepasseerd. Dan heeft men een hoogteverschil van 72 meter overwonnen.

Royal Mail heeft vier postzegels uitgegeven het binnenlandse waterwegen voor Engeland, twee stuks, Wales en Schotland. Noord-Ierland ontbreekt. Waren hier dan geen kanalen te vinden? Jawel acht stuks. Een daarvan is afgebeeld op de prentkaart met de ‘Shannon-Erne Waterway’. Dit kanaal met een lengte van 63 kilometer werd in 1860 in gebruik genomen tussen de rivier ‘Shannon’ in de Republiek Ierland en de rivier ‘Erne’ in Noord-Ierland. Het kanaal kent 16 schutsluizen. Het is vele jaren lang, meer dan 100 jaar, in onbruik geweest maar in 1994 geheel gerestaureerd en opengesteld voor de pleziervaart. In deel 2 ga ik verder in op andere kanalen in Schotland en Engeland.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië Bruggen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 4,38 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)