10e Sail Amsterdam 2025: United by waves - Postzegelblog

10e Sail Amsterdam 2025: United by waves

5

In 1975 werd Sail voor de eerste keer georganiseerd te ere van de 700e verjaardag van onze hoofdstad. Dus is het in 2025 opnieuw feest: 750 jaar Amsterdam én 50 jaar Sail. Maar dat is nog niet alles! In 2020 kon Sail in verband met de pandemie niet doorgaan, daardoor werd de 10 jubileumeditie doorgeschoven naar 2025. Komt u van 20 tot en met 24 augustus 2025 naar Sail Amsterdam?

Historie Sail Amsterdam

Het evenement werd voor het eerst gehouden in augustus 1975, bij de viering van het 700-jarig bestaan van Amsterdam, in zekere zin ter navolging van de in 1913 in gehouden Eerste Nederlandse Tentoonstelling op Scheepvaartgebied (ENTOS) in Amsterdam, waar men ook de tentoongestelde schepen kon bezoeken. De gedachte was dat men zo de aandacht zou kunnen richten op de haven en de stad en er werden uit de hele wereld zeezeilschepen voor het evenement ‘Sail Amsterdam 700’ uitgenodigd.

Boek: ENTOS.

Na het succes van Sail Amsterdam 700 werd in 1980 weer een Sail Amsterdam georganiseerd. Om de organisatie in goede banen te leiden is in 1977 de permanente organisatie Stichting Sail Amsterdam (SSA) opgericht. Sindsdien is het de SSA gelukt om bijna elke vijf jaar een manifestatie te realiseren.

Boek: Sail Amsterdam 700 – Het boek beschrijft de geschiedenis van Amsterdam en ook de geschiedenis van alle schepen, die in 1975 deelnamen aan Sail.

In augustus 2015 vond de negende editie plaats. De eerstvolgende editie zou plaatsvinden van 12 tot 16 augustus 2020, maar deze werd op 21 april van dat jaar afgeblazen vanwege de coronacrisis. De tiende editie staat nu gepland voor 20 tot 24 augustus 2025. Ook voor de stad en Sail zijn dat kroonjaren: 750 jaar Amsterdam en 50 jaar Sail.

Jan Schaeferbrug, Amsterdam. Foto: IIonamay / Wikipedia.

Tijdens Sail zijn twee brugdelen van de Jan Schaeferbrug tijdelijk verwijderd zodat de tallships kunnen passeren. De brug is destijds dusdanig ontworpen zodat dit mogelijk was. De twee delen werden voor het eerst verwijderd tijdens de editie in 2005.

 

Bezoekersaantallen

De eerste versie in 1975 werd volgens de organisatie bezocht door 700.000 mensen. In 1980 steeg dat getal naar 1 miljoen, in 1985 naar 1,4 miljoen en in 1990 volgens de organisatie naar 1,6 miljoen.

Nederland (1985): Stadspost Amsterdam Sail 1985

Bij Sail Amsterdam 1995 steeg het bezoekersaantal van het evenement van vier dagen volgens de organisatie naar een spectaculair record van maar liefst 4,5 miljoen bezoekers. Het aantal werd achteraf in de pers betwijfeld: ondanks de ongeveer 1,1 miljoen bezoekers per dag was het niet ongewoon druk in de stad en toonden handelaren, kermisexploitanten en kraamhouders zich ontevreden over de omzet. Ook waren er geen filemeldingen rond Amsterdam en bleef de speciaal opengestelde parkeerplaats bij de RAI vrijwel leeg. In de krant werd voorgerekend dat alleen al het aantal bezoekende automobilisten meer dan 2000 kilometer file had moeten veroorzaken.

Nederland (1995): Telebrief Sail 1995 met speciaal stempel. Ontwerp: Havengebied Amsterdam met seinvlaggen.

Bij Sail Amsterdam 2000 vestigde de organisatie opnieuw een record, maar nu met drie miljoen bezoekers. Dit record kon tot stand komen, omdat de organisatie het bezoekersaantal van 1995 naderhand had afgewaardeerd van 4,5 miljoen naar 2,4 miljoen. Ook het nieuwe record van drie miljoen werd openlijk in de krant betwijfeld. Op de website van Sail Amsterdam 2015 heeft de organisatie het bezoekersaantal van 1995 inmiddels verder afgewaardeerd tot 1,6 miljoen, en het bezoekersaantal van 2000 afgewaardeerd naar 2,4 miljoen.

Nederland (2000): Sail 2000 met alleen 10x tallships. De drie Russische schepen zijn niet aanwezig tijdens Sail 2025.

Bij Sail Amsterdam 2005 was het aantal door de organisatie getelde bezoekers 2,6 miljoen.

Nederland (1985): Ontwerp Sail ’85. Ontwerp: Gedeelte van de tuigage van een platbodem. Bron: geheugen.delpher.nl

Sail Amsterdam 2010 werd volgens de organisatie bezocht door 1,5 miljoen mensen, een derde van het oorspronkelijk door de organisatie gepresenteerde aantal van 1995. In de pers werd dit aantal als realistischer besproken.

Reclame voor postzegels ‘VOC en Sail Amsterdam’ (1990). Ontwerp 75 cent – Wrak van VOC schip ‘De Amsterdam’. Bron: geheugen.delpher.nl

De telling kwam deze keer tot stand met behulp van een methode waarbij men op strategische plekken het unieke bluetooth-signaal van de mobiele telefoons van de passerende bezoekers opving. Men ging daarbij uit van de aanname dat de uitkomst met zeven moest worden vermenigvuldigd, om ook de bezoekers zonder telefoon of zonder bluetooth-signaal mee te kunnen tellen.

Nederland (2000): Ontwerp Sail 2000. Bron: geheugen.delpher.nl

Bij Sail Amsterdam 2015 had de organisatie het bezoekersaantal van 2010 achteraf toch weer opgewaardeerd tot 1,7 miljoen. Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau hield het in 2015 op 1,8 miljoen bezoekers voor 2010. De organisator liet op de radio weten dat een hoog bezoekersaantal op zich niet het streven was, maar dat men wel rekening hield met een bezoekersaantal van mogelijk 2 miljoen. Sail Amsterdam afficheerde zich in 2015 weer als het grootste publieksevenement van Nederland. De organisatie streefde samen met de gemeente naar een betere telling van het aantal bezoekers, mede in verband met de veiligheidsrisico’s. Aan het einde van het evenement werd bekendgemaakt dat de editie van 2015 verdeeld over de vijf dagen ongeveer 2,3 miljoen bezoekers heeft gehad.

Sail Amsterdam 2020 ging niet door, in verband met de coronapandemie die dat jaar uitbrak. Met de nieuw aangekondigde maatregelen, inclusief een verbod op grote evenementen tot 1 september 2020, was het onmogelijk geworden om SAIL Amsterdam 2020 te organiseren. In afstemming met de Gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam, Provincie Noord-Holland en andere betrokken partners werd de beslissing genomen om SAIL pas weer te organiseren in 2025.

 

Wind en Zeilen (1985)

Wind en zeilen is een nummer van de Nederlandse band Splitsing. Het is de tweede single van hun debuutalbum Tijd genoeg uit 1985 en werd in juli van dat jaar op single uitgebracht. “Wind en zeilen” gaat over een man die geen behoefte heeft aan een zonvakantie in het buitenland, maar liever aan de Noordzee wil genieten van het Nederlandse zomerweer. De plaat geniet vandaag de dag toch nog veel bekendheid en wordt nog steeds veel gedraaid op de Nederlandse radiozenders. Ook stond de plaat van 2000 tot en met 2005 genoteerd in de TOP 2000. De laatste keer in 2005 op plek 1803.

Waarom naar het buitenland als we zo’n mooi festijn hebben in onze 750 jarige Amsterdam. Tien jaar wachten op dit mooie spektakel in eigen land. Toeristen komen speciaal voor hun vakantie naar Amsterdam.

Video Splitsing – Wind en Zeilen (1985):

https://www.youtube.com/watch?v=JRKEStRd_t8

 

Meer info:

Sail 2025: https://www.sail.nl/

NH Sail: https://www.noord-holland.nl/Actueel/SAIL

Amsterdam Sail:

https://www.amsterdam.nl/nieuws/evenementen-herdenkingen/sail/?vkurl=sail

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • AaLuWa op 21 augustus 2025 om 10:27

    De Sail-In was een feestje.

  • Hans op 22 augustus 2025 om 22:23

    Jammer dat postnl dit niet meeviert….

  • Guido (Breda) op 23 augustus 2025 om 10:19

    Bij PostNL houdt men zich liever bezig met Snoopy….

  • Lars op 23 augustus 2025 om 13:54

    En met crypto-“postzegels”…
    Over een paar weken weer eentje…

  • Ramon op 25 augustus 2025 om 09:46

    PostNl laat met hun uitgiften al jaren lang zien dat ze weinig tot geen interesse hebben in jubilea en/of bijzondere evenementen. ze richten zich meer op (mooie) plaatjes en zogenaamde Nederlandse dingen.
    Ook hebben ze dit jaar al een uitgave gehad met 750 jaar Amsterdam. Nu weet ik ook wel dat Nederland boven Zwolle ophoudt, maar om dan meerdere uitgaven in één jaar te doen voor dezelfde stad is voor iedereen teveel.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)