Alles wordt duurder per 1 januari 2025, dus ook het reizen met de trein. Gemiddeld met 6,18% maar met grote verschillen per product. Als u het woon-werkverkeer van uw werkgever 100% vergoed krijgt, dan is er niets aan de hand. Maar als u privé reist naar uw afspraken, familiebezoek, naar uw vrienden of zomaar een dagje uit met het gehele gezin dan schrikt u van de totaalprijs. Het is niet anders. Ook rijden er per 15 december 2024 meer treinen. Onderaan de blog vindt u nog uitgebreide toelichtingen in de links.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe tarieven 2025: gemiddelde prijs 6,18% omhoog
De prijs van het treinkaartje en abonnementen stijgt vanaf 1 januari 2025 met gemiddeld 6,18 procent. De verhoging van meer dan 12 procent, waar eerder noodgedwongen van werd uitgegaan, is hierdoor gehalveerd. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren (Dal Vrij abonnement) blijft de prijs in 2025 gelijk.
Reizigers worden de komende weken persoonlijk via e-mail of brief geïnformeerd over de nieuwe prijs van hun treinkaartje. Zo’n 230.000 kinderen hebben momenteel een Kids Vrij abonnement bij NS. Daarnaast reizen per maand zo’n 125.000 kinderen met een Rail Runner-kaartje van €2,50. NS vindt het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met de trein. Voor deze groep jonge reizigers blijft de prijs in 2025 hetzelfde. Ook voor reizigers met een Dal Vrij abonnement wijzigt de prijs niet. Zij reizen voor een vast bedrag per maand onbeperkt in de daluren, op weekenddagen en feestdagen. Zo hoopt NS dat meer reizigers voor de rustige daluren kiezen.
Belangrijkste veranderingen NS-tarieven 2025:
- Prijs van treinkaartje en meeste abonnementen stijgt met 6,18 procent.
- Kids Vrij-abonnement, waarmee kinderen gratis meereizen, blijft gratis.
- Rail Runner (onbeperkt reizen voor kinderen voor €2,50) blijft gelijk
- Prijs van Dal Vrij, waarmee reiziger onbeperkt in de daluren reizen, blijft gelijk
- Dal Voordeel, 40% korting in de daluren gaat van €5,60 naar €5,95 per maand
- Jongeren Dagkaart Dal, 1 dag onbeperkt reizen in het dal: van €7,95 naar €8,50
- Prijs voor het huren van een OV-fiets gaat van €4,55 naar €4,65
- Toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00
- Toeslag voor een fysiek treinkaartje gaat van €1,00 naar €1,50
Nieuwe dienstregeling van start: meer treinen dan in topjaar 2019
De dienstregeling van NS wordt komende zondag 15 december flink uitgebreid. Voor het eerst rijden er meer treinen dan in het topjaar 2019. Er gaan onder andere meer treinen rijden in de spits, de avonden en weekenden. Zo gaat NS op tal van trajecten vroeger in de ochtend de eerste trein rijden of later in de avond de laatste trein. Het is de grootste wijziging van de dienstregeling in jaren. Voor veel reizigers verandert er dus wel iets.
Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen reizigers hebben dankzij het openbaar vervoer. Hoe beter onze dienstregeling, des te meer Nederland aan de trein heeft. In deze eerste dienstregeling van de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rijden we 1600 treinen per week meer dan we nu doen. Een serieuze verbetering voor onze reizigers. Door met snellere Intercity’s over de hogesnelheidslijn door te rijden naar Lelystad en Amersfoort zijn belangrijke steden in ons land beter verbonden dan ooit.”
Meer info:
De tarieven van het overige openbaar vervoer (bus, tram, metro, buurtbus, R-net, regionale treinen etc) per 1 januari 2025 zijn verschillend en worden bepaald door de decentrale overheden (provincies, MRDH, Vervoerregio Amsterdam). U leest op hun sites met hoeveel % de tarieven stijgen en hoeveel uw reis kost per regio.
Nederlandse Spoorwegen
Reisplanner, tarieven, producten, dagje uit, klantenservice etc: https://www.ns.nl/
Meer treinen per 15 december 2024:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-dienstregeling-van-start-meer-treinen-dan-in-topjaar-2019/
Nieuwe tarieven 2025, gemiddelde prijs 6,18% omhoog:
DOVA (Samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten): https://dova.nu/
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)