Het tweede deel van deze artikelenreeks schenkt aandacht aan de kinderzegelacties 1971 t/m 1978. Opvallend daarin is dat voor de kinderzegeljaren 1971 en 1974 aanmerkelijk minder ruimte behoefde te worden uitgetrokken dan de jaren 1976 en 1978.
Reden? 50- en 30-jarige kinderzegel-jubilea hebben aantrekkelijke en gedenkwaardige neven-uitgaven naast de kinderzegels opgeleverd.
Gerelateerde artikelen
1971
In 1971 is niet de 47e maar pas de 45e kinderzegelemissie uitgegeven. Zonder achtergrondinformatie zal dat voor velen een raadsel zijn. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn in 1942, 1943 en 1944 geen series kinderzegels uitgeven. Reden? De Duitsers eisten het bijslagbedrag op voor Duits gezinde Goede Doelen.
Dus in 1971 is het jubileum 45 x kinderzegels gevierd met de affiche / deurzegel, die door Frans Mettes zijn ontworpen.
1974
Vijftig jaar geleden in 1924 werden de eerste kinderzegels op het postkantoor verkocht. Grafisch ontwerper Frans Mettes heeft de rode affiche, de gele deurzegel en DAM-stempelafbeeldingen ontworpen.
Het Amsterdamse Comité voor Kinderpostzegels heeft in de periode 12 – 14 november de verkoop van kinderzegels (vanaf 1970 per jaar) bevorderd door de verkoop van DAM-envelop in combinatie met een DAM-stempel.
1976
Geheel in overeenstemming met de kinderzegelactie is de tekst ‘50 maal kinderpostzegels’ door een kind in zijn handschrift geschreven.
In 1974 en 1976 is er bij beide series sprake van 50 keer kinderzegels. Zoiets komt verwarrend over. Reden? In 1974 ging men uit van de eerste uitgifte van de kinderzegelemissie in 1924.
In 1976 is men daarentegen uitgegaan van het aantal uitgegeven kinderzegelseries, namelijk “50 maal” volgens de affiche, die destijds op een schildje boven een brievenbus was geplakt.
In 1974, 1975 en 1976 zijn respectievelijk de 48e, de 49e en de 50e postzegelserie verschenen
Met deze affiche (ontwerper Frans Mettes) werd men in 1976 opgeroepen kinderzegels te bestellen / te kopen.
Schoolkinderen, medewerkers van de scholenactie ‘door kinderen voor kinderen’, verzochten bewoners die bij hen kinderzegels en/of prentbriefkaarten bestelden, een deurzegel op deur of raam te plakken. Andere scholieren wisten dan meteen dat ze niet meer hoefden aan te bellen.
Ook in 1976 heeft het Amsterdamse Comité voor Kinderpostzegels met DAM-envelop en DAM-stempel de verkoop van kinderpostzegels in de periode van 16 – 18 november bevorderd.
1978
De vier kinderzegels zijn op een aantrekkelijke manier in een perforatie-stramien opgenomen. Rondom de postzegels en in het stramien zijn kinderen geplaatst, die ons als kijker op actief levendige wijze bij de postzegels trachten te betrekken. Eentje attendeert ons zelfs met wijsvinger op de tekst aan de bovenkant.
Op de 55 cent postzegel is de tekst ‘30 x door het kind voor het kind’ in kopstand geplaatst.
Op beide deurzegels (ontwerp Frans Mettes) en de PTT-kinderzegelaffiches staat ‘30x’. Dit getal gaat uit van 1948, toen de eerste kinderzegel-scholenactie is gestart.
De roodkleurige deurzegel verschiet soms van kleur door langdurige inwerking van zonlicht, waardoor in de loop der tijd de kleur geel is ontstaan.
Snikkend op je knieën. Jaren geleden had Karin Bloemen een sketch in haar theaterprogramma over kinderpostzegels. Een meisje probeert zo veel mogelijk kinderpostzegels te verkopen door hevig op het gemoed van de mensen te spelen bij wie ze aanbelt. Ze stelt het goede doel van de actie ontzettend zielig en dramatisch voor. Op ‘t laatst ligt ze letterlijk op haar knieën om mensen te bewegen zo veel mogelijk kinderpostzegel te bestellen.
De jonge medewerkers van de scholenactie ‘Voor het kind door het kind’ zijn in 1978 niet alleen met een bedanksticker bedankt (zoals gebruikelijk ieder jaar), maar ook nog met een postzegel (nvph 1167). Een jongetje dat bij een huis aanbelt, probeert een afnemer van de nieuwe kinderzegels te bemachtigen. De scholier staat écht letterlijk vóór de deur: beide schoenen staan voor de kaderlijn van de afbeelding!
Dat de medewerking van scholieren aantrekkelijk is geweest, blijkt o.a. uit de verkoopcijfers van de postzegelactie 1963 met kinderrijmpjes. Sommige kinderzegels werden uitsluitend via scholen verkocht, terwijl andere waarden alleen op het postkantoor verkrijgbaar waren.
De scholieren verkochten van de 4 cent postzegel ruim 10½ miljoen postzegels en van de 12 cent postzegel 19¼ miljoen postzegels. Van de resterende kinderzegels zijn de verkoopcijfers slechts 1.151.138, 1.200.328 en 1.108.556.
Vervolg
Deel 3 volgt op 18 augustus.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)