Dry January in januari 2024 - Postzegelblog

Dry January in januari 2024

0

IkPas is een Nederlandse campagne die mensen aanspoort om, vooral in de maand januari, geen alcohol te drinken. Internationaal is de campagne bekend onder de naam Dry January. De campagne IkPas werd in 2014 gestart als landelijk initiatief van het Trimbos-instituut, Hogeschool Windesheim en diverse GGD- en verslavingszorginstellingen. Doet u al mee tijdens deze maand met Dry January?

Dry January

Dry January is een campagne van Alcohol Change UK waarbij mensen zich aanmelden om zich gedurende de maand januari te onthouden van alcohol . De term “Dry January” is een geregistreerd handelsmerk bij Alcohol Change UK en werd voor het eerst geregistreerd in 2014.

De campagne werd voor het eerst gelanceerd in 2013 door Alcohol Concern (nu Alcohol Change UK genoemd ) en in 2024 is het 11 jaar geleden dat de campagne plaatsvond. De eerste gerapporteerde Dry January was in 2008 door Frank Posillico in Huntington, New York. Velen merkten zijn dramatische gewichtsverlies en verhoogde energieniveau op. Geïnspireerd door de beweging van Posillico startte Emily Robinson een internationale Dry January-campagne toen ze zich in 2012 bij Alcohol Concern aansloot. Terwijl anderen in januari misschien een maand geen alcohol hadden gedronken, was Emily de eerste persoon die er een campagne van maakte en het handelsmerk Dry January for Alcohol maakte.

In het eerste jaar schreven 4.000 mensen zich in voor Dry January en het is sindsdien in populariteit gegroeid, met meer dan 130.000 mensen die zich inschreven voor deelname in 2022. Dry January werd in 2015 goedgekeurd door Public Health England, wat leidde tot een grote acceptatie in cijfers en jaar na jaar een gestage toename van het aantal deelnemers. Uit onderzoek van de Universiteit van Sussex, gepubliceerd in 2020, bleek dat degenen die zich inschreven voor deelname aan Dry January met behulp van de gratis Try Dry-app en/of coaching-e-mails van Alcohol Change UK twee keer zoveel kans hadden op een volledig alcoholvrije maand, vergeleken met degenen die proberen in januari zelf alcohol te vermijden, en hebben zes maanden later hun welzijn en gezonder drinken aanzienlijk verbeterd.

 

IkPas

IkPas vindt twee keer per jaar plaats. Er is een 30 dagen- en een 40 dagen-variant. De 30 dagen actie beslaat bijna een maand en begint op 1 januari en de actie loopt dan tot en met 30 januari. De 40 dagen-actie loopt van Aswoensdag tot en met de zondag voor Pasen, tijdens de traditionele vastentijd tussen carnaval en Pasen. Tot 2019 was er nog geen koppeling met Dry January en vond de 30-daagse variant in maart plaats.

België (2018): Belgische biercultuur.

In Nederland heeft de campagne steeds meer succes gekregen, met een significante stijging in het aantal deelnemers sinds de campagne vanaf 1 januari startte. In 2015 waren er 4.595 ingeschreven deelnemers, in 2018 waren dat er 11.503 en in 2019 steeg dat aantal naar 37.875. In 2020 hebben 41.466 mensen zich actief ingeschreven als deelnemer. Geschat wordt dat het daadwerkelijk aantal mensen dat meedoet 6 à 7 keer hoger ligt. Ruim 60% van de deelnemers aan IkPas is vrouw.

Nederland (2014): Paparazzo – 150 jaar Heineken Brouwerij.

 

Défi de Janvier

Ook in Frankrijk doen ze aan Dry January, ook wel Janvier Sec of Défi de Janvier genoemd. Een hele maand zonder alcohol. Alleen gebeurt dat zonder de steun van president Macron en diens kabinet. Zij vinden een maand zonder alcohol niet passen bij de Franse cultuur. De oproep van tientallen Franse academici en artsen die hun handtekening hadden gezet onder een brief aan het ministerie van Volksgezondheid waarin de overheid werd opgeroepen zich achter de Défi de Janvier te scharen, leek daarom bijna overbodig.

Macron en zijn kabinet willen niet in verband worden gebracht met deze actie. Macron (al impopulair) heeft geen behoefte hebben aan maatregelen die mogelijk nog meer Fransen tegen de haren in kunnen strijken. De president ligt al onder vuur sinds de gele hesjes en protesten bijvoorbeeld tegen de verhoging van de pensioenleeftijd of de migratiebeleid. Macron staat ook te boek als vriend van de alcohollobby. Hij drinkt zelf wijn bij de lunch en diner. In de Franse wijnindustrie zijn een half miljoen mensen werkzaam.

Krystel Lepresle (Vin et Société, vertegenwoordiger van de Franse wijnindustrie) meldt dat ‘90 procent van de Franse bevolking onder de aanbevolen limiet van 10 glazen per week’ drinkt. Het Franse alcoholgebruik zou sinds de jaren zestig met 60 procent zijn gedaald. De verkoop van alcoholhoudende dranken levert de Franse overheid jaarlijks circa 4 miljard euro op. De Franse organisatoren van Janvier Sec hebben een andere mening. Alcoholgebruik is in Frankrijk wel degelijk direct of indirect verantwoordelijk voor ruim 40.000 sterfgevallen per jaar. Door roken sterven ruim 70.000 mensen.

 

Meer info:

IkPas: https://ikpas.nl/

Alcoholinfo: https://www.alcoholinfo.nl/gezondheid/dry-january

Jellinek: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-ikpas-en-hoe-doe-ik-mee/

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch België Frankrijk Groot Brittannië Wijn/Wijnbouw



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)