Boudewijn de Groot oeuvreboek: De verhalen van alle liedjes - Postzegelblog

Boudewijn de Groot oeuvreboek: De verhalen van alle liedjes

0

Als zanger is Boudewijn de Groot met name in de jaren ’60 uiterst succesvol. Hij scoort zijn eerste hit in 1965 met ‘Een meisje van 16’ en staat twee jaar later op de eerste plaats van de Top 40 met ‘Het Land van Maas en Waal’. Ook schrijft De Groot hits voor artiesten als Liesbeth List, Ramses Shaffy en Rob de Nijs. In 1996 maakt de Groot een comeback met het album ‘Een nieuwe herfst, met daarop de voormalig nummer 1 van de Top 2000, ‘Avond’. Nu is zijn boek verschenen: ‘Boudewijn de Groot oeuvreboek: De verhalen van alle liedjes’. Een must-have voor de fans!

Vroege jeugd

De Groot werd op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp in Batavia (tegenwoordig Jakarta, Indonesië), voormalig Nederlands-Indië. Zijn moeder, Sophie Elisabeth Saueressig, overleed in juni 1945 in het Japanse interneringskamp Tjideng.

Bankbiljetten uit 1941 van interneringskamp Tjideng (Java).

Na de oorlog, in 1946, keerde het gezin terug naar Nederland, waar de kinderen, Boudewijn, zijn broer en zijn zus, in verschillende gezinnen werden ondergebracht, zodat zijn vader kon terugkeren naar Indië. Zo kwam De Groot terecht in het gezin van een tante in Haarlem.

cd ‘Het mooiste van Lennaert Nijgh (2003)’.

In 1951 keerde De Groots vader voorgoed terug uit Indië, waarna hij in Nederland hertrouwde. Het gezin werd herenigd in 1952 en vestigde zich in de César Francklaan te Heemstede. Hier maakte De Groot kennis met Lennaert Nijgh, die in dezelfde straat kwam wonen en vriendschap sloot met zijn jongere stiefbroer Dirk. Beiden zaten ook op de Crayenesterschool, maar veel contact hadden de twee niet, daar De Groot een klas hoger zat dan Nijgh.

Frans Polynesië (2009): Jacques Brel.

Na de lagere school ging De Groot naar de HBS op het Coornhert Lyceum in Haarlem. Hij had ondertussen gitaar leren spelen en maakte op school indruk met liedjes van Jaap Fischer en Jacques Brel. In de vriendengroep, die hij opbouwde op het lyceum, dook ook Nijgh weer op, die weliswaar op een andere school zat, maar voornamelijk optrok met leerlingen van het Coornhert Lyceum. De Groot en Nijgh waren beiden geïnteresseerd in film en samen maakten zij in hun examenjaar, 1962, met enkele andere vrienden, een 8mm-filmpje getiteld ‘Feestje bouwen’, waarin Boudewijn onder andere een tweetal liedjes ten gehore bracht. Hierna schreven ze zich in voor de filmacademie, waar zij beiden werden toegelaten.

 

Populariteit en doorbraak

Om een doorbraak te forceren stelde producer Tony Vos voor enkele covers op te nemen. Eerst werd besloten de folktraditional Noordzee op te nemen met een strijkersarrangement. Dit leverde niet het verwachte succes op. Hierna kwam Vos op de proppen met A young girl of sixteen van Noel Harrison, dat op zijn beurt weer een beatbewerking was van Une enfant, een chanson door Charles Aznavour geschreven voor Édith Piaf. Het nummer, ‘Een meisje van 16’, bereikte begin 1966 nummer 23 van de Top 40. Op de B-kant prijkte ‘De eeuwige soldaat’, een vertaling van het protestlied ‘Universal Soldier’, van Buffy Sainte-Marie, dat bekend was geworden in de versie van Donovan. De single ‘Een meisje van 16‘ komt in oktober 1965 in de hitparade, waar het 13 weken verblijft. Het grote publiek ontdekt hem, de scheidslijn tussen ‘cultureel verantwoorde muziek’ en ‘muziek voor de massa’ verdwijnt.

Na het succes van ‘Een meisje van 16’ besluit Boudewijn de Groot prof te worden. In navolging van onder meer Bob Dylan en Donovan neemt hij de protestsong ‘Welterusten mijnheer de president’ op single in 1966. Het nummer, dat een aanklacht aan het adres van Lyndon B. Johnson was tegen de Vietnamoorlog, bereikte dat jaar de negende positie in de Top 40, waarmee De Groot zijn naam definitief vestigde.

Van dezelfde twee zangers verschijnen ook vertalingen op zijn eerste lp. Boudewijn de Groot groeit in korte tijd uit tot Nederlands populairste liedjeszanger. Begin 1967 wordt zijn grootste succes uitgebracht, het door Jeroen Bosch geïnspireerde ‘Het Land van Maas en Waal‘, een nummer 1 hit in Nederland.

De lp ‘Voor de overlevenden (1966)’ wordt gezien als zijn eerste echt volwassen product. Een album vol klassiekers, met thema’s als verloren liefdes, voorbijgaande vriendschappen en voorbije jeugd. Het feit dat tekstschrijver Nijgh in die tijd een hoop liefdesverdriet te verwerken krijgt, heeft duidelijk zijn invloed op de plaat gehad.

De zesde uitgifte van de serie Nederlandse popmuziek betreft het album Voor de overlevenden van Boudewijn de Groot. Het waarschijnlijk bekendste nummer van het album uit 1966 is ‘Het Land van Maas en Waal’. Uitgiftedatum: 30.01.2012.

‘Voor de overlevenden’ is het tweede album van Boudewijn de Groot, verschenen in hetzelfde jaar als zijn titelloze debuutalbum. Op dit album staan onder meer de hits ‘Het Land van Maas en Waal’ met de bekende B-kant ‘Testament’. Het album werd bekroond met een platina plaat en De Groot ontving er een Edison voor.

 

 

 

 

 

 

 

Flower Power

Engeland (2007): The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band

Onder invloed van ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band‘ van The Beatles wilden Nijgh en De Groot een ultieme hippieplaat maken. Het resultaat werd  de lp ‘Picknick’, waarop geëxperimenteerd werd met psychedelische teksten en muziek. De plaat werd enthousiast ontvangen en opnieuw bekroond met een Edison en daarnaast een gouden plaat.

(Albumhoes: De hoes werd ontworpen en uitgevoerd door het destijds populaire kunstenaarsduo Simon en Marijke, dat voor meerdere artiesten psychedelische hoezen ontwierp. De voorzijde toont een kleurrijke, langharige persoon in een eveneens kleurrijke fantasiewereld. Onderaan de hoes staat ‘Boudewijn’, en de albumtitel in blauwe letters staat in een rode cirkel aan de rechterzijde. De persoon houdt de albumhoes van Picknick zelf vast, waardoor een droste-effect ontstaat – een eindeloze herhaling van deze afbeelding.

Op de achterkant staat een zwart-witfoto van Boudewijn de Groot die in een tuin met zijn gezin (vrouw Anneke, zoon Marcel en dochter Caya) rond een kleed zit. Hij is getooid met een bloemenkrans. Op de achtergrond zit Lennaert Nijgh in het gras. Aan de onderzijde van de hoes de tracklist en een overzicht van personeel.)

Als eerste single werd het titelnummer ‘Picknick‘ uitgebracht, als tweede single het duet ‘Prikkebeen’, dat De Groot opnam met Elly Nieman. Dit nummer bereikte begin 1968 de negende plaats van de Top 40. Hierna volgde de single ‘Waterdrager’, een nieuw nummer dat niet op het album stond, aangevuld met B-kant ‘Als de rook om je hoofd is verdwenen’.  De Groot en Nijgh begonnen ondertussen steeds vaker voor andere artiesten te schrijven, waaronder Adèle Bloemendaal en Liesbeth List.

 

Avond

In 1996 maakt Boudewijn zijn comeback met het album ‘Een Nieuwe Herfst’ waarop hij opnieuw samenwerkt met Lennaert Nijgh.  Eén van de liedjes op het album is ‘Avond’, een nummer dat ooit werd geschreven voor Rob de Nijs. In de versie van Boudewijn groeit ‘Avond’ uit tot een heuse klassieker die ieder jaar hoog genoteerd staat in de Radio 2 Top 2000. In 1998 krijgt Boudewijn een Edison voor zijn totale oeuvre. Een oeuvre dat verder wordt uitgebreid met de albums ‘Het Eiland In De Verte (2004)’ en ‘Lage Landen (2007)’. Beide platen bevatten nog teksten van Lennaert Nijgh, die in 2002 na een kort ziekbed komt te overlijden.

 

Boudewijn de Groot oeuvreboek

Echte fans (jong en oud) zullen dit boek op hun verlanglijstje hebben waarin 300 liedjes zijn beschreven in 528 pagina’s. Het persbericht van de uitgever:

Testament, Het land van Maas en Waal, Verdronken vlinder, Prikkebeen, Als de rook om je hoofd is verdwenen, Jimmy en Avond, maar ook Pastorale, Malle Babbe en Annabel: het oeuvre van Boudewijn de Groot is rijk en strekt zich uit over zeven decennia. Aan de vooravond van zijn tachtigste levensjaar sprak Boudewijn de Groot vele tientallen uren met muziekjournalist Peter Voskuil. Ze luisterden elk officieel uitgebracht liedje terug waar hij als artiest, songwriter, producer of gastmuzikant bij betrokken was. Album voor album, liedje voor liedje, noot voor noot. Dit zijn de verhalen achter al zijn liedjes. Aangevuld met historische documenten en zeldzame, niet eerder gepubliceerde fotografie uit tal van archieven (waaronder ook dat van hemzelf) is dit het ultieme, geautoriseerde standaardwerk over zijn carrière.

‘Boudewijn was in Nederland in zijn eentje The Beatles, Dylan en Neil Young tegelijk.’ Peter Voskuil

‘Ook als ik geen fan was, zou ik dit boek willen lezen.’ Boudewijn de Groot

Peter Voskuil geldt sinds de verschijning van zijn vijf kilo zware boek Dutch Mountains als een autoriteit op het gebied van de Nederlandse pophistorie. Eerder schreef hij al de biografie van Lennaert Nijgh.

 

Meer info:

Boudewijn de Groot: https://www.boudewijndegroot.nl/

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Vietnam



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)