10 voor Nederland 2006 ‘door-artistiek-gekleurde-bril-gezien’ (1) - Postzegelblog

10 voor Nederland 2006 ‘door-artistiek-gekleurde-bril-gezien’ (1)

0

Een onafhankelijk zich opstellende kunstenaar als schilder, fotograaf, architect of ontwerper kán de verzamelaar / filatelist een andere kijk op de werkelijkheid gunnen. De postzegels (nvph 2393/2412) schetsen een ander, ongewoon beeld van ons land. De uitstraling en zeggingskracht ervan varieert van speels en rebels tot monumentaal en onconventioneel. De 20 postzegels kúnnen een andere, verrassende en hernieuwde kennismaking met onze leefomgeving mogelijk maken (zie deelhoofdstuk ‘Positieve en negatieve reacties’ aan het einde van dit artikel).

1) Ed van der Elsken Koe in optrekkende avondmist [1975]

NVPH 2393 - 10 voor Nederland - Koe

Ed van der Elsken is minder bekend met zijn landschapsfoto’s, waarop een koe staat in de opkomende avondmist, die tijdens zonsondergang over de velden trekt en tenslotte uitstrekt. Op deze natuurimpressie is nog iets van het zonlicht op de achterkant van de poten van de koe te bespeuren, die Van der Elsken op enige afstand heeft gefotografeerd.

2) Berend Strik Double Dutch [2000]

NVPH 2394 - 10 voor Nederland - Double Dutch

Beide dames in klederdracht krijgen door houding en forse tred van lopen een onverwacht stoere en rebelse uitstraling. Het grappige en geestige van dit kunstwerk is het feit dat het gebaseerd is op het logo van een schoonmaakmiddel in Amerika. Berend Strik, tijdelijk geïsoleerd wonend tussen orthodoxe Joden, Polen, Afro-Americans en Italianen in een woonwijk nabij Williamsbridge in New York, vond tot zijn verbazing in een plaatselijke winkel waspoeder in busverpakking met de titel ‘Old Dutch Cleaner’ met de neventitel ‘Chases Dirt’. Op het etiket draaft een voorover gebogen dame in Nederlandse klederdracht op rode klompen met een stok in de hand.
De letterlijke betekenis van double dutch heeft in overdrachtelijke zin in het Engelse spreekwoord ‘He speaks double dutch’ een geheel andere betekenis: onzin uitkramen!

3) Hans van de Meer Hollandse velden [1990]

NVPH 2395 - 10 voor Nederland - Hollandsche velden

Langs het sportveld van de plaats X staat een rij knotwilgen en loopt een sloot, waarover een balk ligt. Een voetballer in voetbaltenue staat met z’n voetbalschoenen op de balk en kijkt wanhopig met de handen in de zij naar de bal in de sloot en denkt: “Hoe krijg ik die bal nu te pakken om het spel te vervolgen?”
Hollandse velden heeft vooral betrekking op Nederlandse voetbalvelden van amateurs, die fotograaf Van der Meer met voetbalkenner Jan Mulder meermalen bezocht.
“Belangrijk is niet het beeld wat je als fotograaf laat zien, maar wel met het beeld met omgeving dat je oproept. De referentie van de wereld er om heen is belangrijk en interessant”, aldus Van der Meer.

4) Marijke van Warmerdam Tomorrow [2004]

NVPH 2396 - 10 voor Nederland - Tomorrow

Een verbeelding van zomerse zorgeloosheid in combinatie met een optimistische kijk op de toekomst (én de wereld?) zou men kunnen vermoeden in de persoon (het gezicht is gedeeltelijk zichtbaar), die een grassprietje tussen de lippen vasthoudt tegenover een wolkeloze, strak blauwe lucht. Inderdaad ‘t is genieten geblazen. Grafisch ontwerpster Marijke van Warmerdam zal bij het zien van deze foto ongetwijfeld naderhand gedacht hebben: “Na vandaag komt er morgen ongetwijfeld wel weer een dag en pas dan ga ik . . .?”

5) Barbara Visser A day in Holland / Holland in a day [2001]

NVPH 2397 - 10 voor Nederland - A Day in Holland

Barbara Visser bezoekt met twee Japanners het openluchtmuseum ‘Holland Village’ in Nagasaki, waar gekopieerd- Nederland aanwezig is. Als kunstmatig stukje Nederland heeft Visser er een foto gemaakt van een van de twee standaardmolens van de vestingstad van Heusden.

6) Daan van Golden Compositie in rode ruit [1964]

NVPH 2398 - 10 voor Nederland - Compositie

De schilder Daan van Golden is vooral geïnteresseerd in de verandering van een gebruiksvoorwerp als dat in een ander medium wordt uitgevoerd. Het decoratieve ruitpatroon van zakdoek of theedoek komt geheel anders en vervreemdend over op een schilderij. Het patroon is niet in felle kleuren uitgevoerd. Meestal zijn ze iets verschoten alsof de tijd ze heeft verbleekt.

7) J.C.J. van der Heyden Zonder titel [1983]

NVPH 2399 - 10 voor Nederland - Bomen

Fotograaf Van der Heyden ‘kijkt’ (op zijn rug liggend) met het fototoestel omhoog naar boven. Vanuit deze ongewone invalshoek ‘ziet’ hij boomstammen met daarboven een boomkruim met takken en gebladerte tegen een onbewolkte, blauwe lucht. De fotograaf komt met zijn ongewone en persoonlijke ‘kijk’ op de wereld in aanraking met het begrip ruimte en de begrenzing / beperking van z’n individuele horizon.

8) Marinus Boezem De groene kathedraal [1987]

NVPH 2400 - 10 voor Nederland - De groene kathedraal

Op uitnodiging van ingenieurs van de Rijksdienst IJsselmeerpolders heeft Marinus Boezem in 1987 zijn idee uit 1978 een kathedraal, de groene kathedraal (150 x 75 m) bestaande uit 178 slanke en snel groeiende populieren, nabij Almere gerealiseerd volgens het schema van de plattegrond van de gotische kathedraal van Reims (1211 – 1290; hoogtepunt van het menselijk kunnen). De populieren staan op de plaats van de zuilen. Betonnen paden verbinden de ‘boom-zuilen’, die overeenkomen met het kruisgewelf van het dak. Tussen de boomtoppen verheft zich een eindeloos blauwe of half bewolkte lucht. Ook deze kerk verwijst naar het hogere, het goddelijke.

9) John Körmeling Hollandpan [1988]

NVPH 2401 - 10 voor Nederland - Hollandpan

Grafisch ontwerper John Körmeling vraagt zich af bij zijn foto ‘Hollandpan’: “Is een maquette van Nederland toch een pannenkoek als je een ode aan de platheid van Nederland wilt geven?” De letters van HOLLAND zijn in spiegelbeeld in de pan geslagen. Dus als je pannenkoek omdraait en op je bord gooit, lees je ‘Holland’.
De afbeelding kun je letterlijk interpreteren, maar ook figuurlijk. Het werkwoord ‘polderen’ bij de politieke besluitvorming met betrekking tot samenwerken en compromissen sluiten, is een heel normaal gebruik in ons land.

10) Atelier Van Lieshout Drijfbeeld [2000]

NVPH 2402 - 10 voor Nederland - Drijfbeeld

De gedwongen ontruiming van de vele woonboten uit het stadsdeel Amsterdam-Noord is voor Atelier van Lieshout (AVL) aanleiding geweest het bizarre en buitengewone van polyester en hout gebouwde ‘Drijfbeeld’ (7,2 m lang, 2,8 m breed, 2,4 m hoog) te bouwen, dat in de Lange Vonder ligt. Het houten deel van het contrast rijke ‘object’ verwijst naar een Zaans, groen geverfd houten huisje. In de blauwe mega-bol met ‘ogen’ staat een groot rond bed, waarop meerdere personen kunnen slapen. AVL ‘knipoogde’ in de ontwerpperiode met functioneel gebruik hierbij: in een strenge vorstperiode kan het als ‘koek-en-zopie-tent’ functioneren.

Positieve en negatieve reacties

Om u enigszins tegemoet te komen bij uw reacties hierbij al een opsomming, waarin u zich wellicht ook kan vinden of in het positieve of negatieve. Let wel deze lijst is in 2005 (een jaar voor de uitgifte) tot stand gekomen. Wellicht is er in de loop der jaren toch een andere kijk op deze postzegels ontstaan.
Aan een groep personen zijn deze postzegels vooraf aan de uitgifte getoond, waarop gevoelsvolle op- en aanmerkingen zijn ontvangen als bijvoorbeeld [1] Gezocht, [2] ‘t Spreekt me aan, [3] ‘t Zal wel, [4] Ik ben er niet van onder de indruk, [5] Wat moet ik hierop nou zeggen? Flut!, [6] Deze zegels zeggen me geen donder, [7] Interessant! Nooit geweten dat iedere postzegelafbeelding je iets te zeggen heeft, [8] Pas nu ik dit weet, koop ik de postzegels nog maar.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Beren



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)