De afbeelding van de Waddenzee op de Werelderfgoed-postzegel (nvph 3210) geeft een ideaal beeld van de combinatie van lucht, land en water op de horizon. De miniatuur silhouet-afbeeldingen op de achtergrond van de emissie ‘Tien voor Nederland’ (nvph 2470/81) komen er enigszins mee overeen.
Voor zover ik weet, is aan deze silhouetten in de filatelistische pers nog nooit eerder aandacht besteed. De gegevens die ik van grafische medewerker Jochem Leegstra van ‘Bureau . . . Staat’ in een persoonlijk gesprek heb gekregen, publiceer ik in combinatie met bijzondere wetenswaardigheden.
Van enkele silhouetten is tot op dit moment (nog) geen postzegel ter ondersteuning van het stedelijk en landschappelijk schoon verschenen.
Gerelateerde artikelen
Tien voor Nederland – Nederlandse producten
1) Gildeglas-postzegel
1a) De Rotterdamse Kunsthal (architect Rem Koolhaas) ziet eruit als een platte, vierkante doos met daarop een smalle toren. Hierop is een rechthoekig, geel bord geplaatst met daarop het logo en de naam van de Kunsthal.
1b) Euromast (nvph 2711) is de hoogste uitkijktoren (107 meter, ná 1970 185 meter) van ons land. Ter gelegenheid van de internationale bloemententoonstelling Floriade 1960 is de mast gebouwd.
1c) De ‘Hefbrug’ (nvph 3223 met tab) is de bijnaam van de ‘Koningshavenbrug’ van de spoorbrug over de Koningshaven. Oorspronkelijke is het een draaibrug geweest, die naderhand door een hefbrug is vervangen.
2) Revolt stoel-postzegel
2a) Het raadhuis van Hilversum [nvph 658], architect Dudok (1928 – 1931), is gebaseerd op twee tegengestelde elementen: beweging – contrast, horizontaal – verticaal, smal – breed, die elkaar wisselend elkaar ondersteunen. De toren-hoogte is 48 meter.
2b) Sint Vituskerk Hilversum
2c) Oud Katholieke kerk Hilversum
3) Heineken fles-postzegel
3a) De smalle houten brug over de Amstel heeft zijn naam Magere Brug over de Amstel [nvph 2911] te danken aan de breedte van de brug.
3b) De grachtengordel met statige grachtengevels in Amsterdam [nvph 2910] is meestal een systeem van parallel naast elkaar aangelegde grachten. Door de stadsuitbreidingen vanaf de 17e eeuw worden de grachten steeds verder buiten het stadscentrum aangelegd, waardoor de cirkelvormige grachtenstructuur ontstaat rond het centrum.
4) Bugaboo-postzegel
4a) De Brandaris (nvph 1620) op Terschelling is de oudste nog werkende vuurtoren van ons land. De toren is vernoemd naar Sint Brandarius. In de middeleeuwen stond in het dorp West-Terschelling de Sint-Bandariuskerk, waarvan de toren als baken voor de scheepsvaart diende. Vanaf de Noordzee was het moeilijk tussen Terschelling en Vlieland zonder baken te laveren en Amsterdam via de Zuiderzee te bereiken. Na het verdwijnen van de kerk in zee (het eiland verschuift door de eeuwen heen in oostelijke richting) heeft de geel bakstenen toren de naam én de functie van de kerktoren in 1593 overgenomen.
4b) In de bronstijd gaan herten op de Veluwe op zoek naar vrouwtjes door met een soort gebrul, het burlen, de hindes te imponeren. Soms komt het tussen twee herten tot een gevecht en dan is het hard tegen hard. Beleef de Natuur: “Staan bronstige edelherten met zo’n gewichtig gewei niet zwaar onder druk?” Hoe groter de harem die een hert weet te vergaren, hoe meer nageslacht hij het jaar erop krijgt.
De uiteinden van de takken van het gewei van een damhert (nvph 3934) zijn door platen met elkaar verbonden. Met zo’n gewei, schoffelgewei, trachten bronstige damherten vrouwtjes te imponeren en voor zich te winnen.
5) Fluitketel-postzegel
5a) De buurtschap met molens en houten huizen van de Zaanse Schans [nvph 1681] is in de loop der jaren na 1950 kunstmatig ontstaan door verplaatsing van molens en huizen naar een centrale plaats. De naam ‘schans’ verwijst naar een 17e-eeuwse schans, die de bewoners moest beschermen tegen de Spaanse troepen, die onder de leiding van de landvoogden Alva en Requesens stonden.
6) Flesselamp-postzegel
6a) Omstreeks 1240 kreeg Floris IV het hof in bezit en bouwde er een grafelijk verblijf. Zijn opvolger Floris V vergrootte het tot een grafelijk zalencomplex met o.a. een grote ontvangstzaal. In de 19e eeuw werd door de Romantiek (verheerlijking van het verleden) de zaal in naam tot Ridderzaal (nvph 811) gepromoveerd. Tegenwoordig is het gebouw in gebruik voor ceremoniële staatsbijeenkomsten waaronder de jaarlijkse Troonrede.
6b) Skyline oud Den Haag.
Morgen deel 2
Morgen kunt u deel twee lezen van ‘Emissie ‘Tien voor Nederland’ met horizon-beelduitbreiding’.
Reacties (1)
De wanorde van tekst- en beeldverwisselingen is op een laat tijdstip hersteld. Genoeglijk kijk- en leesplezier alsnog.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)