Door het schilderij met daarop het gezin / groepsportret van de rijke koopmansfamilie De Moucheron met 18 kinderen eens te vergelijken met de 20 fotoportretten op postzegels met vrouwen in klederdracht zult u ontdekken dat fotograaf Jimmy Nelson met ontwerper Larissa Rosvaenge op een moderne wijze met foto’s op dezelfde wijze als schilder Cornelis de Zeeuw (1540 – 1570) vrouwen hebben geportretteerd. De kenmerkende schilderstijl uit de 17e eeuw met zijn bijzonderheden heeft het tweetal op voortreffelijke wijze in de fotoportret-galerij weten te implanteren.
Gerelateerde artikelen
Symmetrische opstelling
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Aan weerskanten van de in het centrum geplaatste ouders Pierre de Moucheron en Isabeau de Gerbier zijn in een evenwichtig opgezette opstelling links de negen zonen en rechts de negen dochters opgesteld vóór een redelijk donkere en rustige achtergrond. Alle gezichten zijn voor driekwart of naar links, of naar rechts zichtbaar en zijn (behalve de jongste kinderen) van een opvallende hoofdtooi voorzien. Geen van de twintig personen is frontaal afgebeeld. Reden? De evenwichtige opstelling aan weerskanten van links en rechts kijkende personen geeft de weergave van een harmonisch samenbindend eenheidseffect van de familieband.
U zult zich ongetwijfeld afvragen waarom deze nadrukkelijke aandacht voor de opstelling van al deze personen. Grafisch ontwerper Larissa Rosvaenge heeft eenzelfde soort evenwichtige strategie op de vier postzegelvellen geprobeerd toe te passen.
Inderdaad geprobeerd. De foto’s zijn aanvankelijk eerst alleen voor het boek bestemd geweest. Pas in een veel later stadium zijn de portretten als postzegelafbeeldingen aangewend. Met andere woorden Rosvaenge moest roeien met de riemen die voorhanden waren. Op de vellen I en IV is met links en rechts kijkende vrouwen de symmetrische benadering duidelijk aanwezig. De vrouwen op de vellen II en III kijken allen naar rechts.
Belichting
Door de belichting van de negen naar links kijkende dochters met redelijk uniforme hoofdtooi en rijkelijk gevarieerde hemd- en rolkraagpartijen rondom de hals treedt niet alleen de ruimtelijkheid ervan op, maar ook het grote contrast van licht – donker tegenover de zwarte kleding en achtergrond. Het effect van ruimte en diepte ontstaat automatisch doordat wit op de voorgrond treedt en zwart een wijkend effect bezit.
See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons
De schrijfster Aagje Deken (1741 – 1804) is met het enkel-portret op identieke wijze ruimtelijk met reliëf gegraveerd als Jimmy Nelson dat fotografisch en harmonisch tot stand heeft weten te brengen op alle postzegels.
Grafisch ontwerper Rosvaenge heeft dezelfde contrastrijke ontwerpstrategie van de 17-eeuwse meester-schilder Cornelis de Zeeuw op de 20 fotografische portretten van de vrouwen los gelaten. De kleurigheid en rijkdom in kleding met gedecoreerde kragen en (soms imponerend grote) hoofddeksels / kappen treden door de belichting en daarmee samenhangende schaduwwerking dominerend ruimtelijk op de voorgrond.
Saamhorigheid, overdaad én registreren!
De saamhorigheid van het gezin De Moucheron rondom een rijk bedekte tafel met dure gerechten op zilveren schalen komt in sterke mate overeen met de fotocollage op de velrand van het postzegelvel. Vermeldenswaardig hiervan is de aanwezigheid van mannen in sober kleurige dracht gelijk die van de negen zonen op het 17e-eeuwse schilderij. De dochters daarentegen dragen dure kleding met gouden ceinturen en lange parelsnoeren.
Jimmy Nelson: “De wereld verandert, moderniseert waardoor we onze identiteit, individualiteit en verhalen verliezen. Dat is armoe. We moeten weten waar we vandaan komen om een gezonde toekomst tegemoet te gaan. Dit erfgoed zorgt binnen een gemeenschap (waar ook ter wereld) voor verbinding. De geschiedenis ervan is net zo belangrijk als de toekomst.” Dé motivatie van de uitgave van het boek, waar PostNL met vier postzegelvellen zich naderhand bij aansluit.
Naamsbekendheid
* Van de 20 vrouwen zijn er inmiddels al 17 vrouwen met naam (en 12 met leeftijd) gevonden of op Google of door bloglezers doorgegeven. Hartelijk dank voor uw medewerking.
* Naar ik hoop zullen de drie resterende vrouwen (Huizen, Arnemuiden & Enkhuizen) ook op termijn uit de anonimiteit kunnen treden. Het boek zal daarbij sowieso uitkomst kunnen bieden.
- Nunspeet [Gld] met de 18-jarige Rohdé Weerheim
- Huizen [NH] met Annelies
- Ouwerkerk [Zld] met 74-jarige Ida Vijverberg
- Volendam [NH] met 14-jarige Lisan Molenaar
- Rijssen [Ov] met 32-jarige Jennemiek van der Nat-Voortman
- Westkapelle [Zld] met 8-jarige Quincy Jumelet
- Dokkum [Frl] met Pytsje Bakker
- Leeuwarden [Frl] met Liset en beide dochters Ronja & 3-jarige Hedwich Teernstra
- Scheveningen [ZH] met Rietje Taal
- Arnemuiden [Zld] met Aysa
- Spakenburg [Utr] met 77-jarige Wimpje Blokhuis-Poort
- Marken [NH] met Tess Zondervan
- Urk [Fle] met 9-jarige Rianne van den Berg
- Zaanstreek [NH] met Mandy Ploeger
- Kampereiland [Ov]met 19-jarige Alinde Prins
- Hindeloopen [Frl] met Marijte Brandsma
- Staphorst [Ov] met 74-jarige Jentje Coster
- Katwijk [ZH] met Rosa Heemrood
- Enkhuizen [ZH] met Anouk
- Axel [Zld] met 71-jarige Ineke de Kraker
Reacties (3) Schrijf een reactie
Ik vind dat we geen aandacht moeten geven aan zgn persoonlijke zegels. Het is en het blijft rommel.
@Fer:
De website hoort geen enkele postzegelverzamelaar uit te sluiten. Het staat een ieder vrij te verzamelen wat men wil, dus ook gepersonaliseerde zegels.
Omroep West interviewde de Scheveningse Rietje Taal:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4681305/rietje-staat-in-scheveningse-klederdracht-op-postzegel-ik-werd-er-verlegen-van
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)