Operatie Asterix - Postzegelblog

Operatie Asterix

0

Vanaf oktober 1959 zijn Asterix en Obelix en zijn hondje Idéfix vaste figuren in de stripwereld van vandaag. Sindsdien zijn tientallen boeken verschenen waarin deze bijzondere Galliërs de hoofdrol spelen.

Scheppers van de stripfiguren waren de Franse tekenaar Albert Uderzo en scenarioschrijver René Goscinny. Op 18 september 1992 gaf de postdienst van Guernsey een serie van vijf postzegels uit met striptekeningen van Asterix en Obelix. Voor mij onbekende striptekeningen. Een nieuw verhaal en een nieuw stripalbum?

Op Kerstdag in december 1982 werd door Richard Keen, een duiker uit St. Peter Port op het Kanaaleiland Guernsey, de resten van een houten schip gevonden in de haven van die stad. De resten van het schip lagen tussen de golfbrekers en werden, toen de duiker dit bij de havenmeester meldde, geregistreerd door de Guernsey Maritime Trust. Zo werd de vondst veilig gesteld voor beschadiging of vernietiging door de schroeven van de autoferry’s en het werk van baggerschepen. Men had geconcludeerd dat het een heel oud scheepswrak moest zijn van een onbekend type. Besloten werd om het scheepswrak te bergen. De vondst kreeg hierdoor grote bekendheid op het eiland en daarbuiten.

Nader onderzoek van het wrak wees uit dat dit een schip moest zijn geweest uit de Romeinse tijd. Waren de Romeinen ook op de Kanaaleilanden geweest? Een schooljongen in St. Peter Port gaf een mooie bijnaam aan het onbekende schip, ‘Asterix’ omdat hij dacht dat deze Gallische held met dit schip naar Guernsey was gekomen. Bewoners van St. Peter Port namen die bijnaam over. De uitvoering van het redding project werd gedaan door Dr. Margaret Rule die ook de berging van het tijdens een zeeslag in juli 1545 gezonken Engelse oorlogsschip de Mary Rose voor de kust van Engeland had geleid. Het project werd naar de bijnaam, ‘Operatie Asterix’ genoemd. Bij toeval werd in dezelfde periode een Romeinse locatie in ‘La Plaiderie’, een straat in St. Peter Port, opgegraven door Bob Burns van het Guernsey Museum. Tot aan deze dubbele vondst was er geen enkel bewijs dat erop wees dat de Romeinen naar Guernsey waren gekomen.

De haven van St. Peter Port op Guernsey was de laatste rustplaats van het Romeinse schip dat rond het jaar 280 na Christus op die plek was gezonken. De resten van het schip zijn geborgen tussen de jaren 1984 en 1987. Na conservering in Southampton kwamen de resten in 2015 terug naar Guernsey. Het belangrijkste hout bevindt zich in een gecondi-tioneerde ruimte in Rocquaine, in het maritieme museum Fort Grey, het Shipwreck Museum. Het Fort is afgebeeld op de zelfklevende postzegel afkomstig uit een postzegelboekje met acht stuks.

De ruimte met de resten kan niet worden bezocht maar het wrak is te zien via een kijkvenster. Het is een grote wens van het Museum om het schip uiteindelijk weer in elkaar te zetten zoals het was aangetroffen op de bodem van de haven en tentoon te kunnen stellen. Een deel van de lading van het schip is te zien in het Maritiem Museum Castle Cornet.

Dit kasteel, Castle Cornet, ligt op een voormalig rotseilandje dat nu een deel van de zuidelijke golfbreker vormt van de haven van St. Peter Port. Vroeger was het eilandje bereikbaar via een houten brug. Thans is het kasteel verbonden met het eiland Guernsey met een betonnen brug. Het eilandkasteel is een beschermd monument.

Ongeveer 18 meter lengte van de kiel en de romp van het schip is bewaard gebleven. Waarschijnlijk had het schip een lengte tussen 22 meter en 25 meter. De maximale breedte was zes meter. De houten resten van de romp hadden gerekend vanaf de kiel een hoogte van ongeveer een meter. Het schip werd gebouwd op een Gallische of Keltische manier met behulp van zwaar eikenhout dat aan elkaar was bevestigd door massieve ijzeren spijkers zo dik als de duim van een man en zo lang als een arm. Dr. Magaret Rule bestempelde de vondst als een ‘Romano-Keltisch’ schip. Het schip was indertijd in brand gevlogen en gezonken. Maar was dit schip met brandende pijlen beschoten zoals afgebeeld op de postzegel? Daar is geen bewijs voor. Het had een lading pek in het achterste ruim, dat door de brand een van verre zichtbare gloed moet hebben gegeven. Gelukkig voor de archeologen smolt de pek voor het grootste deel en sloot objecten in, waaronder tegels uit wat de kombuis leek te zijn plus aardewerk en munten die vrijwel ongeschonden bleven. Enkele vondsten zijn afgebeeld op het omslag van het prestigeboekje.

Het pek werd snel hard toen het schip zonk en zorgde ervoor dat het wrak bij elkaar gehouden werd. De conservering is zo goed dat nog steeds de sporen van gereedschappen te zien zijn, inclusief de krassen die op de kiel zijn gemaakt toen de scheepsbouwers de boot aan het maken waren. Zelfs werden in het pek opgesloten voedselresten gevonden. Aardewerk uit Algerije maar ook uit Duitsland werd aan boord aangetroffen. Dit alles wees er op dat het schip mogelijk een zeewaardige kustvaarder was.

Twee bijzondere vondsten waren een paar gegoten bronzen lagers waarvan wordt gedacht dat ze afkomstig waren van een lenspomp om binnengedrongen water overboord te pompen. Dr. Margaret Rule beschreef het schip als ‘het belangrijkste en meest unieke stuk maritieme geschiedenis voor Guernsey. Dit is het grootste antieke object van Guernsey en mogelijk het grootste overgebleven object uit Romeins Groot-Brittannië. Het toont aan dat St. Peter Port tweeduizend jaar geleden deel uitmaakte van de handelsnetwerken’.

‘Guernsey speelde een rol in de Atlantische wijnhandel in de ijzertijd en al in die tijd kwamen neolithische objecten uit Frankrijk hier per boot aan. Het schip is het grootste en meest intacte voorbeeld van zijn type en een van de oudste Europese zeeschepen ooit gevonden buiten de Middellandse Zee. Het schip is niet alleen van lokaal belang, maar maakt deel uit van de geschiedenis van het maritieme Europa’. In 1985 was een documentaire te zien op BBC 2 over ‘Operatie Asterix’ en in 2010 de conservering van de houten resten door de ‘Mary Rose Trust’ in Portsmouth. Sinds 2015 zijn de resten van het ‘Romano-Keltisch’ schip weer terug in Guernsey. Met de stripfiguren Asterix, Obelix en Idéfix heeft dit schip een naam gekregen, de ‘Asterix’, een belangrijke bezienswaardigheid op het Kanaaleiland Guernsey. Maar zonder het verhaal te kennen achter de postzegels, vormen de afbeeldingen bij de meeste verzamelaars een mysterie. Maar dat geldt voor veel meer postzegels, nietwaar?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Duitsland Kerst Musea Stripverhalen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)