Majesteitelijk Persoonlijk Postzegelvel ‘Paleis Het Loo’ - Postzegelblog

Majesteitelijk Persoonlijk Postzegelvel ‘Paleis Het Loo’

5

Na een renovatie van het paleis van ruim vier jaar is het paleis heropend en kunnen bezoekers het museum weer bezoeken. In Paleis Het Loo krijgen de bezoekers een inkijkje in de persoonlijke vertrekken van vijf vorstinnen, die gedurende drie eeuwen in het paleis woonden en werkten.

Algemeen directeur van Paleis Het Loo Michel van Maarseveen (rechts) ontving het eerste postzegelvel ‘Paleis Het Loo’ uit handen van Stephan van den Eijnden (links), commercieel directeur van PostNL Mail Nederland.
Het postbedrijf viert de feestelijke heropening van het museum Het Loo met de uitgave van een ‘majesteitelijk Persoonlijk Postzegelvel’, dat vanaf 16 augustus 2022 verkrijgbaar is.

Paleis Het Loo: uitgiftedatum 16 augustus 2022

Paleis Het Loo

Het postzegelvel, ontworpen door de grafisch ontwerpersduo Anne Schaufeli en Huub de Lang, neemt je mee in de geschiedenis van het paleis Het Loo in Apeldoorn aan de hand van de persoonlijke vertrekken van 5 vrouwelijke bewoonsters. Tussen de 1e en 2e bewoonster ligt een periode van bijna anderhalve eeuw. Tussen de 3e, 4e en 5e bewoonsters liggen relatief korte perioden.

Paleis Het Loo (rand boven)

Paleis Het Loo (rand onder)

Op de bovenste en onderste velranden staan monochrome portretjes van de vrouwelijke bewoners met hun voornamen in kapitalen. De namen van de echtgenoten zijn er tussen in onderkastletters aangebracht. Een stippellijn verbindt hierboven de echtgenoten op directe wijze met elkaar. Op het gehele postzegelvel worden de echtgenoten via de rechter postzegelperforatie indirect met elkaar verbonden.

Bewoonster met bewoner Paleis Het Loo

1) Mary Stuart & koning-stadhouder Willem III (huwelijksperiode 1677 – 1695).

2) Sophie van Württemberg & koning Willem III (huwelijksperiode 1839 – 1877).

3) Emma van Waldeck-Pyrmont & koning Willem III (huwelijksperiode 1879 – 1890).

4) Wilhelmina van Oranje-Nassau & prins  (huwelijksperiode 1901 – 1934).

5) Juliana van Oranje-Nassau & prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld (huwelijksperiode 1937 – 2004).

  • Bovenstaande vijf bewoonsters van paleis Het Loo hebben tijdens drie eeuwen hof- en buitenleven in Apeldoorn een belangrijke rol gespeeld.
  • Elk vertrek is op twee postzegels terug te vinden met een overzichts- en een detailfoto. De afbeeldingen van de detail foto’s zijn op een na op de overzichtsfoto’s terug te vinden. De overzichts- en detailfoto staan afwisselend boven of onder elkaar, waardoor meer levendigheid in het totaalbeeld ontstaat.
  • Op de tien postzegels staan uitsneden van kleurenfoto’s van persoonlijke paleisvertrekken, waarin de vijf vorstinnen hebben gewoond en gewerkt.
  • Binnen een geometrisch lijnenspel zijn detailfoto’s geplaatst. De basisvorm ervan is afgeleid van een kenmerkend patroon in het desbetreffende vertrek, die alle niet op de postzegels terug zijn te vinden.

Postzegels 1 & 6: Mary’s bedkamer

Paleis Het Loo (1) Paleis Het Loo (6)

Mary Stuart gebruikte deze bedkamer met het enorm imposante bed (waarmee ze gasten imponeerde) toen ze nog als prinses op Het Loo woonde en waarin ze belangrijke gasten ontving. Mary zat tijdens het gesprek op een armstoel links of rechts van het bed, terwijl de gasten op het geblokte vloerkleed stonden. Mary kon de gasten soms ook toestaan plaats te nemen op een taboeret.
Achter deze bedkamer bevinden zich privékamers met kleer- en boekenkabinetten. Hierin werden alleen familie, goede vriendinnen en hofdames toegelaten. Mary werd er voorgelezen door een hofdame. Ze hield enorm van lezen, maar haar ogen waren slecht.

https://www.postbeeld.nl/snep32206-delft-tulip-vases-6v-m-s

De vijf ruiten met vier nevendecoraties zijn ontleend aan het behang, waarmee de bedkamer is behangen. Helaas is dit behang niet zichtbaar op de overzichtsfoto. Ook de tulpenvaas / bloemhouder, die op een sierlijk ladenkastje voor een schilderij staat in de bedkamer, is ook niet aanwezig op de overzichtsfoto. De vorstin Mary was dol op Delfts aardewerk. En dan met name op enorm grote tulpenvazen. Bijzonder vermeldenswaardig is het feit dat deze achtkantige kalebas-vormige tulpenvaas (circa 1690) ook op de emissie ‘Delftse tulpenvazen’ staat.

Postzegels 7 & 2: Sophie’s toiletkamer

Paleis Het Loo (7) Paleis Het Loo (2)

Sophie had een voorliefde voor de exotische Moorse stijl uit Noord-Afrika, dat overvloedig in haar toiletkamer aanwezig is. Het opgewekt kleurig decoratieve houtsnijwerk van de omlijstingen van beide staande spiegels (waarop ze zich zelf frontaal & en profil kon zien) en tafelspiegel geven aan de ‘Arabische kamer’ een sprookjesachtige uitstraling. Haar huwelijk met koning Willem III was geen succes (de drie zonen zijn allen eerder dan de vader overleden). Ze was niet vaak op Het Loo. Met deze toen modieuze kamer creëerde ze haar eigen wereld, die haar deed herinneren aan buitenlandse reizen met vooral aandacht voor het artistieke en filosofische gedachtegoed van die landen.


De weerkaatsing van de rechter spiegel geeft zicht op een deel van de toiletkamer, waar een verticaal en rijk gedecoreerde band / strook aan de wand hangt met daarin talrijke geometrische vormen en figuren. Het sterk vereenvoudigde lijnen- en vormenspel is aan deze decoratie ontleend.

Postzegels 3 & 8: Emma’s zitkamer

Paleis Het Loo (3) Paleis Het Loo (8)

De derde postzegel geeft zicht op de zitkamer van Emma van Waldeck-Pyrmont (1858 – 1934). Twee jaar na het overlijden van Sophie hertrouwt koning Willem III in 1879 met Emma. Het leeftijdsverschil bedraagt maar liefst 41 jaar. Het was Emma’s taak de oude koning een aangenaam huiselijk leven te geven. Deze kamer straalt daarom ook huiselijkheid en uitnodigende gastvrijheid uit, o.a. door het vloertapijt met achtpuntige sterren, die door ‘verknipte’ lineaire lijntjes de pendule-afbeelding gedeeltelijk aan het oog onttrekt.

Emma’s pendule staat midden op een schoorsteenmantel (bekleed met blauwkleurig gedrapeerd doek) met erboven een barok-vormige spiegel.

Postzegels 9 & 4: Zitkamer van Wilhelmina

Paleis Het Loo (9) Paleis Het Loo (4)

De 10-jarige Wilhelmina (1880 – 1962) werd na het overlijden van haar vader koningin. Moeder Emma regeerde als koningin-regentes tot haar dochter 18 jaar werd. Als koningin voerde Wilhelmina in vaders werkkamer meteen al gesprekken met ministers, terwijl in ons land vrouwen nog niet mochten stemmen! Wilhelmina woonde haar hele leven op paleis het Loo (het was haar lievelingspaleis). De postzegel geeft een beeld van haar zitkamer.

De ovale vorm, die ontleend is aan de lambrisering van Wilhelmina’s zitkamer (tijdens de vier jaar durende renovatie van het paleis in oude staat teruggebracht), is gevuld met een tafelstuk.
Twee beweeglijk opgestelde personen staan op een rijk gedecoreerd eivormig wagentje op wielen, dat door een hond wordt voortgetrokken. Dit ruimtelijk beeldhouwkundige werk staat links op het tafeltje met verfijnd barok-krommige poten voor het gordijn.

Postzegels 5 & 10: Juliana’s slaapkamer

Paleis Het Loo (5) Paleis Het Loo (10)

Juliana heeft haar zit- / slaapkamertje (ooit haar kinderkamer) op 18-jarige leeftijd zelf ingericht. Als bijzonderheid bestelde ze de meeste meubels uit een catalogus van een meubelfabrikant, zoals velen dat toen ook deden. Gewoonlijk worden meubels voor paleiskamers op maat gemaakt door beroemde meubelmakers. In het sober ingerichte slaapkamertje van Juliana staat een reiskoffertje naast het bed op het geblokte vloerkleed.

Het grootste ruitvormige vlak (als variant afgeleid van het tapijt met andere ruitjes en driehoekjes) is gevuld met een kroon en de letter ‘J’, afkomstig van de afbeelding van de klep van de koffer met handvat.

Het deel vertegenwoordigt het geheel

Het is uiteraard onmogelijk het gehele paleis op tien postzegels af te beelden. Toch is het gebouw via een omweg op de postzegel terecht gekomen. De vijf vertrekken van de bewoonsters vertegenwoordigen alle vertrekken van het paleis. De details uit de vijf vertrekken staan voor de omvangrijk veel details, die ieder vertrek telt. Door deze ‘ingreep’ is uiteindelijk toch het gehele Paleis Het Loo op tien postzegels aanwezig! Inderdaad een ontwerpkundige vondst van formaat.

Het logo is het huidige in een strak zakelijk, minimalistische uitvoering: het centrale hoofdgebouw met aan weerskanten aanduidingen van nevengebouwen. De ruitvorm in de top verbeeldt de Nederlandse vlag als letterlijke en figuurlijke bekroning.

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Groot Brittannië Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Cees op 11 september 2022 om 07:44

    Jammer van enkele zeer onscherpe afbeeldingen in dit artikel. Dat doet afbreuk aan de afbeeldingen op de postzegels die het verdienen om met een loep te worden bekeken.

  • Bate Hylkema op 11 september 2022 om 11:46

    Cees, ondanks toezeggingen en afspraken heb ik na twee e-mails en telefonisch contact met de communicatieafdeling van Paleis Het Loo geen reactie ontvangen. Ik moest betreffende de twee onscherpe afbeeldingen van tafelstuk en pendule tenslotte wel roeien met de riemen die aanwezig waren.

  • Prins op 12 september 2022 om 14:36

    Dank voor dit artikel over deze mooie zegels.

    Een foutje in de beschrijving wil ik echter wel corrigeren: Willem III is nooit gescheiden op zijn huwelijkspad.

    In de beschrijving van Emma’s slaapkamer staat namelijk “Na de scheiding is koning Willem III hertrouwd met Emma.” Dat klopt niet.

    Willem III’s eerste vrouw Sophie van Württemberg stierf in 1877 te Wassenaar, waardoor Willem III weduwnaar werd. Hun huwelijk werd “door de dood gescheiden” maar eindigde niet met een scheiding.

    Daarna trouwde Willem met zijn tweede vrouw Emma van Waldeck-Pyrmont in 1879.

  • Bate Hylkema op 12 september 2022 om 17:37

    Tegen beter weten in heb ik helaas toch het woord ‘scheiding’ gebruikt. ‘k Ben met jouw correctie ingenomen. BEDANKT!

  • Bate Hylkema op 15 september 2022 om 00:01

    Geachte Prins,
    De fout is hersteld! Bedankt voor uw medewerking.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)