Communicatie-varianten op/met postzegels - Postzegelblog

Communicatie-varianten op/met postzegels

0

Dat een postzegel een rol speelt in de communicatie tussen twee of meer personen hoeft niet nader verduidelijkt te worden. Dat een poos geleden uitgegeven postzegel een rol speelt in de communicatie komt ook meermalen voor. Vorige week speelde iets dergelijks zich af in mijn woonplaats, waar op redelijk kort termijn de glasvezel zal worden aangelegd. Andere vormen van communicatie met en op postzegels komen ook voor.

Met de tekening op een huis-aan-huis bezorgde vergrote prentbriefkaart, waarop drie kinderen met een touwtjes-telefoon een gesprek voeren, tracht een internetbedrijf een hoog percentage van de bewoners van Beetsterzwaag over te halen zich aan te melden voor de (nu nog) gratis aansluiting van de supersnelle internetverbinding via de glasvezel.
Het aandachttrekkende aspect van deze illustratie is de afbeelding van het dorpshuis ‘De Buorskip’ (De Buurtschap). Deze aansprekende tekening accentueert ons niet alleen op het gemeenschappelijke en verenigende van mijn woonplaats, maar ook op het voordeel om gezamenlijk over te gaan op glasvezelverbinding.

Communicatie 1

Met deze tekening heb ik als maximumkaartenverzamelaar meteen de relatie tussen deze plaatselijke ontmoetingsruimte en de twee door Karel Martens ontworpen Europazegels 1989 (nvph 1428/29) gelegd, waarop een sprekende jongen en een luisterend meisje ook met elkaar ‘communiceren’ als beide postzegels tegen elkaar liggen.
Deze postzegels verbeelden de communicatie tussen Nederland en Europa dat op taalkundige wijze door links van de jongen alle 26 CEPT-landen in eigen landstaal te vermelden en rechts van het meisje de namen ervan in het Nederlands. Aldus wordt het voor de CEPT zo belangrijke begrip ‘communicatie’ op verrassende wijze inhoudelijk in beeld gebracht.

Communicatie 2

Op deze ‘glasvezel-kaart’ is nog op een geheel andere wijze sprake van communicatie. Linksboven is een groenkleurige driehoek als dakafsluiting (verticaal staand schot, die de schuur tegen inwatering beschermt) met een verticale balk (makelaar) geplaatst in combinatie met links en rechts een witte zwaan met gekromde hals.

NVPH 1468 - Zomerzegels 1991

Op de vereenvoudigde tekening van de boerderij op de 55 cent zomerzegel 1991 geeft een driehoekje in de top van de schuur de plaats van het uilenbord aan.

Een aantal eeuwen geleden mocht alleen een eigen geërfde boerderij in tegenstelling tot een gehuurde boerderij zwanen aan het uilenbord (ûlenboerd [Fries], oelbred [Groningen]) op het dak voeren.

Met deze communicatievorm van uiterlijk ‘vertoon-van-rijkdom-aan-bezit’ is op grote afstand meteen al duidelijk zichtbaar.

Communicatie 3

De Europa-postzegels 2012 staan in het gezamenlijke teken van ‘Visit’, waarmee de Europeaan wordt aangespoord andere steden en landen te bezoeken. Grafisch ontwerper Michaël Snitker heeft voor deze Europazegels het water van Amsterdam gekozen (onder de titel Bezoek Amsterdam / Visit Amsterdam), wat symbool staat voor de positie en aantrekkingskracht van Nederland als waterland.

NVPH 2910 en 2911 - Visit Amsterdam Priority

NVPH 2912 en 2913 - Bezoek Amsterdam

  • de Herengracht, schilderij van Gerrit Adriaensz. Berckheyde (ca. 1672).
  • de Amstel met de Magere Brug.
  • het Oosterdok, ‘s Lands Zeemagazijn, thans het Scheepvaartmuseum met daarvoor VOC-schip ‘Amsterdam’.
  • het IJ met het Muziekgebouw aan ‘t IJ naast Passenger Terminal Amsterdam.

Visit Amsterdam Priority en Bezoek Amsterdam 2012

Deze vier verschillende postzegels zijn op twee postzegelvellen met zes postzegels uitgegeven.

Aan de onderkant van beide vellen bevindt zich een coupon (Nederlandstalig & Engelstalig), die 10 procent korting geeft op aankopen in het museum van Het Grachtenhuis aan de Herengracht 386. Het Grachtenhuismuseum staat op het schilderij van G.A. Berckheyde.
De communicatie met ‘coupon-postzegels’ maakt niet alleen propaganda voor een Amsterdam-bezoek, maar geeft ook nog een aantrekkelijke korting op aankoop van artikels in het museum van Het Grachtenhuis.

Europazegel-ontwerper Michaël Snitker heeft voor het exclusieve gebruik van de ‘Bezoek Amsterdam’ postzegels een gelimiteerde oplage van 100 EA5-enveloppen vervaardigd. Daarbij maakte hij gebruik van zijn eigen envelop, waarop hij een goudkleurige overdruk heeft laten plaatsen. De positie van de vakjes op de envelop, waarop de postzegels geplakt (kunnen) worden, komt overeen met de locatie op de plattegrond van Amsterdam. Op de achterkant van de envelop is een deel van de tekst van het postzegelblog-artikel geplaatst.
Door het communicatie-contact tussen ontwerper – postzegelblog wordt op een gevarieerde wijze meer aantrekkelijke ruchtbaarheid aan de Europa-postzegels 2012 gegeven.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Communicatie in optima forma!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Europa CEPT



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)