Accenten uit kunstgeschiedenis op kinderzegels 1956 - Postzegelblog

Accenten uit kunstgeschiedenis op kinderzegels 1956

0

Onder invloed van de kruistochten verandert de kijk van de mensen op de wereld en hun bestaan. De blik op de hemel en het hiernamaals van de middeleeuwen verandert in die op het aardse. De renaissancemens in Italië wordt in 1450/1500 zelfbewuster. Ze genieten van het leven en willen zich daarmee van anderen onderscheiden (o.a. in kleding), zoals de Grieken en Romeinen dat eeuwen eerder ook hebben gedaan. Er is duidelijk sprake van een herleving / wedergeboorte / renaissance van de levensvisie van de klassieken. Rome-gangers introduceren de renaissancistische levensstijl voor de welgestelden in de noordelijke Nederlanden.

NVPH 687 – Kinderzegel 1956

NVPH 687 - Kinderzegel 1956

Uiterlijk vertoon Echie Pieters (1592)

1] De frontaal opgestelde 2-jarige Echie Pieters staat op een geblokte tegelvloer precies in het midden van het schilderij
naast een met kleed bedekt tafeltje, waarop een vaas met bloemen staat. Het meisje is gekleed in een bijzonder wijd uitstaande jurk (met daarin hoepels van wilgentenen) met wit linnen schort (vouwen & vlakjes verkregen door de linnenpers), die met een kanten rand met driehoeken is afgezet. Om haar hals draagt ze een platte, nog weinig ruimtelijke schotelkraag (als voorloper op de molensteenkraag, die alleen bestemd is voor volwassen personen) ook voorzien van kanten rand. Aan beide mouwuiteinden met manchetten zitten als decoratie ook een kanten rand. Het meisje draagt op haar hoofd een vleugelmutsje, waarop bloemen zijn geborduurd. In de ene hand heeft ze een rinkelbel, in de andere een takje met drie kersen, dat afkomstig is uit het rieten mandje met appels en kersen, dat aan haar arm hangt. Een hond springt levendig actief tegen het meisje op en vraagt haar aandacht, terwijl het meisje je statisch onbeweeglijk aankijkt.
Kinderkleding kwam nog geheel overeen met die van volwassenen.

2] Overeenkomstig de schilderstijl van de renaissance met zijn berekende rust en overzichtelijk evenwicht in de vormgeving is het meisje centraal in het midden van het schilderij geplaatst. Het meisje op zich ‘bezit’ een evenwichtig symmetrische driehoeksvorm, waarbij de linker helft van haar hoofd en lichaam in grote lijnen overeenkomt met de rechter helft. De opspringende hond doorbreekt de rust en evenwichtigheid van de renaissance. Met andere woorden de eerste kenmerken van de dynamische barok heeft schilder Maerten de Vos (of Adriaan van der Linde) in dit schilderij al aangebracht.


De blauwe kinderpostzegel heeft een gele steunkleur gekregen (op afbeelding zijn blauw en geel gescheiden aanwezig), waardoor de postzegel een meer gloedvolle uitstraling krijgt.

3] Het uiterlijk vertoon van Echie Pieters heeft niet alleen betrekking op haar kleding (modetrend), maar ook op de renaissancistische stijlperiode, die kenmerken bezit van een innoverende ‘visie’ op de volgende, meer dynamische stijlperiode: de barok.
De helder kleurige details van de kleding van dit schilderij zijn niet bekend. De afbeelding is afkomstig uit een veilingcatalogus met zwart-wit foto’s. Naam en adres van de bezitter van het schilderij is onbekend.

4] Linksboven staat in een sierlijk cartouche “Anno 1590 den 5 november is geboren Echie Pieters anno 1592”, rechts daarvan hangt een gordijn op de achtergrond. De krullen van de omlijsting bezitten al een grotere en levendigere ruimtelijkheid dan in aanvang van de renaissance gebruikelijk is.

5] Bijzonder opmerkelijk is de illustratie op de PTT-introductiefolder (PTT-vouwblad) kinderzegels 1956 van de Filatelistische Dienst voor binnenlandse en buitenlandse afnemers / abonnees (handelaren) met daarop de manchet met kanten rand van Echie Pieters in strak gestileerde uitvoering.

NVPH 683 – Kinderzegel 1956

NVPH 683 - Kinderzegel 1956

Jongensportret (1531)

De 12-jarige scholier (1531) met blond haar staat voor een neutrale achtergrond achter een stenen balustrade. Hij kijkt de beschouwer recht aan. Hij draagt een paltrok, een ruim vallend kledingstuk (van stugge stof) tot aan de knieën met lange mouwen. Deze jas wordt op heuphoogte door een gordel bijeen gehouden. Onder dit donkere kostuum draagt de jongen een wit hemd met halsboord. De jongen draagt op zijn hoofd een helder kleurige rode muts.

De geportretteerde (in driehoekige kegelvorm uitgevoerd) is gelijk het vorige portret symmetrisch, evenwichtig centraal in het midden van het schilderij geplaatst.

Teksten

In de rechter hand houdt hij een ganzenveer, waarmee hij op een doorschijnend stuk papier (met de linker hand vasthoudt) een Latijnse tekst heeft geschreven. De tekst is spiegelbeeldig leesbaar: “Omnia dat Dominus, non habet ergo minus.” (Alles geeft de Heer, hij heeft er niet minder om). Op de balustrada staat “Quis dives? Qui nil capit, Quis pauper? Avar” (Wie is rijk? Wie niets begeert. Wie is arm? De vrek). Rechtsboven staat aetatis 12 (op de leeftijd van).
Deze teksten bevatten navolgenswaardige wijsheden en aanbevelingen, waarmee men zijn voordeel kan doen. Ze zijn leerzaam en nuttig. Aantrekkelijk om ze toe te passen en/of zich er aan te houden.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 4,33 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)