Niki Lauda, Formule 1 coureur en zakenman - Postzegelblog

Niki Lauda, Formule 1 coureur en zakenman

1

Een van de meest bekende Oostenrijkse formule 1 coureurs was Niki Lauda. Hij werd wereldkampioen in 1975, 1977 en 1984. Andreas Nikolaus Lauda was geboren op 22 februari 1949 in Wenen als zoon van een rijke papierfabrikant. Hij was al op jonge leeftijd geïnteresseerd in racen, tot grote ergernis van zijn familie. Maar werd hij vol begrip geaccepteerd door zijn grootvader, Hans Lauda.

Op het landgoed van zijn grootvader legde hij een rallycrossbaan aan voor zijn eerste auto, een Volkswagen Kever. Zijn tweede auto werd het een Mini Cooper en daarna een Porsche. Door geld te lenen kocht hij zich in bij het March Ford Formule 2 team. In 1971 deed hij voor het eerst mee in een Formule 1 race op de Österreichring. Van het prijzengeld kon hij zijn leningen afbetalen.

Slechts één Oostenrijker na Jochen Rindt wist tot op de dag van vandaag wereldkampioen Formule 1 te worden. Jochen Rindt, geboren op 18 april 1942 in Mainz, Duitsland, groeide op als wees bij zijn grootouders in Graz. Ook hij had al zijn zinnen gezet om autocoureur te worden. Na eerst met een Oostenrijkse licentie voor Brabham te hebben gereden stapte hij eind 1968 over op Lotus. In 1970 won Rindt vijf races waaronder de Grand Prix van Monaco. Tijdens de training op het circuit van Monza in Italië raakte hij op 5 september 1970 van de baan. Zwaar gewond werd hij naar het ziekenhuis gebracht maar overleed onderweg aan zijn verwondingen. Hij had echter al zoveel punten behaald met de voorafgaande overwinningen dat geen enkele andere coureur hem dat seizoen nog kon inhalen. Rindt werd de eerste coureur in de geschiedenis die postuum de wereldtitel Formule 1 veroverde.

Van 1971 tot 1972 reed Niki Lauda zijn eerste Formule 1-races in de March Ford, vanaf 1973 met BRM, British Racing Motors. Gedurende deze tijd leerde hij veel over de raceauto’s en verwierf hij een enorme expertise zoals op het gebied van ophanging en afstelling van de auto’s, wat hem later bij Ferrari ten goede kwam. Toen Enzo Ferrari hem ontmoette, was hij onder de indruk van de jonge coureur en bood hem de grote kans van zijn leven: rijden voor Ferrari. In 1975 kwam Niki Lauda twaalf keer over de finish tijdens 13 Grand Prix, won vijf races en behaalde zijn eerste Formule 1 wereldtitel.

In 1976 vond op de Nürburgring een van de meest dramatische ongelukken in de geschiedenis van de Formule 1 plaats. De Ferrari van Niki Lauda crashte tegen een rotswand, enkele daaropvolgende raceauto’s botsten op de Ferrari, de benzine ontvlamde en de auto begon te branden. De bewusteloze Lauda kon uit het wrak worden getrokken met ernstige brandwonden en ernstige longverbrandingen  door collega’s van de coureur. De ongelooflijke wil van Lauda en beste verpleging zorgden ervoor dat hij overleefde. Al zes weken later nam hij plaats achter het stuur van een raceauto in Monza. Hij werd voor de tweede keer wereldkampioen in 1977. Na zijn tweede wereldtitel traden steeds meer negatieve verschillen op met Ferrari en andere merken. Lauda verliet Ferrari en werd coureur in het Team Brabham.

In 1979 keerde Niki Lauda zich af van de Formule 1 en richtte zijn eigen luchtvaartmaatschappij Lauda Air op met twee vliegtuigen. Het waren twee Fokker F27 toestellen. Begin jaren ’80 ging het goed met de maatschappij en werden twee toestellen van het type Boeing 737-300 gekocht. Later werd nog een toestel, een Boeing 737-300ER, aan de luchtvloot toegevoegd. Daarmee werd een lijndienst geopend tussen Wenen, Bangkok, Hongkong en Sydney. De luchtlijn was eerst in handen van de KLM tot Lauda deze overnam. Een van de vliegtuigen van Air Lauda is afgebeeld op de prentkaart.

Een ramp vond plaats met een Boeing 767-300ER van Air Lauda op 26 mei 1991 toen een motorstoring optrad en het vliegtuig 21 minuten na de start vanuit Bangkok neerstortte. Alle 223 inzittenden, inclusief de tien bemanningsleden, kwamen om. Uit onderzoek bleek dat een fout in de software waarschijnlijk de oorzaak was van de problemen waardoor een straalomkeerder ongewild in werking was getreden. Het vliegtuig scheurde daardoor uit elkaar en stortte neer in het Nationaal Park Phu Toei in Thailand. In 1992 ging Air Lauda samenwerken met Lufthansa met een lijndienst vanaf Wenen via München naar Miami. Het ging niet goed met Air Lauda en in 2011 vloog nog slechts één vliegtuig, een Boeing 737-800 in de kleuren van deze maatschappij. Eind mei 2012 werd de maatschappij opgeheven en daarmee waren alle toestellen overgegaan Austrian Airlines. Toch kon Niki Lauda de Formule 1 niet vergeten en in 1982 begon hij voor McLaren te rijden. In 1984 bekroonde hij zijn racecarrière met de derde wereldtitel. Op 25 augustus 1985 behaalde hij zijn laatste overwinning op het Formule 1 circuit in Zandvoort met een McLaren-TAG. In 1985 beëindigde hij zijn carrière van coureur.

Vanaf dat moment wijdde hij zich volledig aan zijn bedrijven, hoewel hij in de jaren ’90 nog werkte als consultant voor Ferrari en van 2001-2002 als racedirecteur van Jaguar. Niki Lauda revalideerde van een dubbele longtransplantatie, die hij augustus 2018 had ondergaan. In januari 2019 werd hij opgenomen in de afdeling intensive care omdat hij tijdens zijn revalidatie griep had gekregen. Lauda overleed ’s nachts op 20 mei 2019 in een medische privékliniek in Zwitserland.

De Oostenrijkse Post gaf op 13 september 2005 een postzegel uit ter ere van de Formule 1 coureur Andreas Nikolaus Lauda bekend als Niki Lauda. De postzegel werd echter direct uit de verkoop genomen omdat de kleuren veel te flets waren en het portret van Lauda te klein.

Het ontwerp van de postzegel, vervaardigd door Charly Frei, werd opnieuw gemaakt en een herdruk met de juiste kleuren vond plaats. De oplage bedroeg 700.000 postzegels. In het jaar 2006 verscheen een velletje met acht postzegels eveneens gewijd aan Formule 1 coureurs onder de titel Formule 1 Legenden en een blokje van vier op 27 mei 2009. Op 4 december 2006 nog een postzegel met afbeelding van Michael Schumacher, ook geen Oostenrijker.

Omdat de Formule 1 races voor vele sportliefhebbers een hoogtepunt betekenen in hun beleving hebben andere landen eveneens postzegels uitgegeven met afbeeldingen van Niki Lauda. Veel van die landen zijn dubieus en daarom neem ik die niet op in deze blog. Toch een afbeelding van een blokje van de Republiek Togo uitgegeven in 2019. Hierop is hij afgebeeld in vier levensfasen. Vooral de afbeelding met het door de brand verminkte gelaat was voor mij aanleiding deze te plaatsen. Overigens is de Republiek Togo vanaf 21 maart 1962 lid van de Union Postale Universelle, de UPU. Het was ook een van de eerste landen die klant werd bij de intergouvernementele Philatelic Corporation, de IGPC. Dit private bureau verzorgt voor meer dan 70 landen het ontwerp, de productie en de marketing van de postzegels van die landen. Zij zoeken populaire thema’s die echter vrijwel nooit een binding hebben met de landsnaam die op de postzegels is vermeld. Postzegels met afbeeldingen van bijvoorbeeld Elvis Presley, Popeye, Marilyn Monroe en John Lennon. Maar ook van vele stripfiguren uit het assortiment van de Walt Disney films en andere sterren uit moderne en klassieke films.

Maar zijn niet vrijwel alle postadministraties commerciële bedrijven die postzegels uitgeven met het doel om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen? Zoals het aanbieden van abonnementen voor gestempelde postzegels, waarbij de stempelafdruk al in de postzegeldrukkerij is aangebracht? Ik kon het niet nalaten om ook hiervan een voorbeeld te laten zien, zoals op de postzegel gewijd aan Niki Lauda, uitgegeven op 13 september 2005, voorzien van een opgedrukt stempel van Wenen met de eerste dag van uitgifte. De Formule 1, op 5 september 2021 terug op Zandvoort, weer terug in Nederland.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland Oostenrijk Zwitserland Films Stripverhalen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • willem.hogendoorn op 21 juli 2021 om 08:56

    Ik moest even met mijn ogen knipperen, toen ik het onderwerp van deze blog zag en de naam van de blogger erachter.
    Cees Janssen met een thematisch onderwerp. Maar een goed artikel Cees. Ga zo door. Mooi ook hoe je dubieuze landen en commerciële postadministraties benoemt. Met plezier je artikel gelezen.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)