Fila Corona Varia (39) - Postzegelblog

Fila Corona Varia (39)

1

Op verzoek van een taxichauffeur die in het centrum van Den Haag werkt, schrijf ik deze blog. Zijn branche heeft het erg moeilijk nu het leven nagenoeg een jaar stil ligt. Of in andere woorden gesteld: de mobiliteit is tot het nulpunt gedaald. Wat overblijft zijn korte ritjes en lange wachttijden voor de taxichauffeur. We hopen weer allemaal dat we weer meer mogen reizen naar Schiphol, naar grote evenementen, naar festivals etc.

Taxi staat stil, chauffeur zit thuis

Taxibedrijven lijden onder de gevolgen van het coronavirus. De horeca, reiswereld en evenementenbranche leveren nauwelijks klanten op. De helft van de omzet is dan ook verdampt. Werkloosheid en faillissementen dreigen. Een angstvallige rust heerst op taxistandplaatsen. Geen draaiende motoren meer op uitgaansavonden. Chauffeurs hoeven nauwelijks iemand naar huis of het vliegveld te brengen. Ook het zakelijk vervoer ligt plat. De afgelopen twee maanden is de avondklok ingevoerd en hebben taxichauffeurs helemaal geen klanten meer.

Persoonlijke zegel 50 jaar Pinkpop (1970-2019).

Vervoersopties markt

Taxibedrijven zoeken naar opties om mensen te vervoeren van A naar B. Een bedrijf in Zevenbergen heeft de schade iets op kunnen vangen met alternatief vervoer vanuit het buitenland bijvoorbeeld door bemanningen van schepen te vervoeren. Normaal pakken zij het vliegtuig.

Zorgvervoer naar testlocaties en priklocaties van de GGD die ver liggen van de haltes van het openbaar vervoer is een markt. Vooral omdat de eerste mensen die worden gevaccineerd tot de oudere doelgroep horen. Ook WMO-vervoer blijft nog steeds mogelijk.

Een andere reguliere vervoersmarkt zijn kinderen die naar scholen worden vervoerd. Alleen is deze vervoermogelijkheid sterk verminderd door de sluiting van de scholen van de afgelopen maanden.

Kinderpostzegels (1978): Kind en educatie.

Rechten personeel

Door de coronacrisis is het meeste vervoer stil komen te staan. Vervoer dat nog wel doorgaat, moet met strikte veiligheidsvoorschriften plaatsvinden. Beide situaties vraagt veel van werknemers in de taxisector. Thuiszitten en niet weten of en zo ja wanneer je weer aan het werk mag, zorgt voor veel onrust. Veel mensen maken zich zorgen over hun inkomen en of het bedrijf waar ze voor werken het wel gaat redden. Voor de doorwerkers is er de angst om corona op te lopen en de zorg om onvoldoende beschermingsmiddelen om het werk zorgvuldig te kunnen doen. Op alle fronten zorgt de situatie voor onrust en onzekerheid. De FNV geeft je zoveel mogelijk duidelijkheid over de ontstane situatie.

Nederlandse Vakbeweging (1989): Solidariteit en de mondige vakbeweging.

Er zijn veel vragen over werk en inkomen door de coronacrisis. Vragen die bij het personeel leven zijn o.a. ‘Krijg ik nog betaald nu het werk stilstaat?, ‘Moet ik vakantiedagen opnemen als mijn werkgever dat vraagt’, ‘Wat zijn de rechten van de uitzendkrachten?.

Corona maatregelen

Van de overheid gelden ook coronamaatregelen zoals gezondheidschecks, mondkapjes, reserveringen etc. Zie de richtlijnen op:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/vervoer-met-auto-taxi-personenbusje-of-touringcar

 

 

 

 

 

 

Toekomst

Het vervoer over de hele wereld wordt geconfronteerd met een crisis omdat passagiers thuis blijven. Laten we hopen als de Nederlandse bevolking gevaccineerd is in de komende maanden dat de mobiliteit weer toeneemt en dat de taxibranche weer draait als voor de corona periode. Als je van A naar B reist, dan wil je toch gereden worden door taxichauffeurs, die beschikken over een mooie bolide wereldwijd?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De beroemde zwarte taxi’s van Londen hebben het moeilijk. COVID-19 heeft ertoe geleid dat een vijfde van de taxi’s van de weg is gehaald. Circa 1000 chauffeurs zijn al gestopt. Elke grote stad heeft zijn iconen – voor Londen is het de Big Ben, rode bussen en zwarte taxi’s. Het enige nadeel is dat er niet veel taxi’s meer op straat rijden. De pandemie, die het toerisme tot stilstand heeft gebracht, heeft de vraag naar taxiritten in steden over de hele wereld drastisch verminderd – en Londen is geen uitzondering. Voeg concurrentie toe van de app Uber dan zijn er weinig taxiritten te verdelen onder de chauffeurs.

 

 

 

 

 

 

Traditionele Londense black cabs staan werkloos in een veld nabij Epping Forest (Londen noord). Taxibedrijven huren deze velden en parkeerplaatsen om hun overbodige wagens te stallen, zodat ze hun verzekering niet hoeven door te betalen. Uit data van Transport for London (TfL) blijkt dat in november 2020 maar 15.000 zwarte taxi’s rondreden in Londen. Dat is 3800 minder dan in juni 2020. De BBC meldde dat ze slechts 25% verdienen van wat ze voor de pandemie verdienden, een hongerloon. Vooral taxichauffeurs die hun voertuig hadden gehuurd kunnen niet meer aan de verplichtingen voldoen. De huur is opgezegd. Een nieuwe taxi kost gemiddeld 65.000 pond (€ 72.000,–) met een gemiddelde maandlast van circa 1000 pond.

 

 

 

 

 

 

Chauffeurs op luchthaven Heathrow moesten gemiddeld negen uur wachten op een ritje. De Londense black cabs ondervinden grote concurrentie van de vele taxi-apps, die tijdens daluren goedkoper zijn dan de iconische zwarte voertuigen. Naast Uber zijn ook aanbieders als Ola, Kapten en Bolt in de stad actief.

Zuid-Afrika

En als u Zuid-Afrika in de planning heeft voor komende zomervakantie dan kunt u met handgebaren kenbaar maken waar u naar toe wilt reizen met de taxi. Een set postzegels met daarop taxi-handsignalen is uitgegeven door Zuid-Afrika. Het project was het geesteskind van Susan Eve Woolf, die toen bezig was met haar PhD in antropologie bij Wits. Het proefschrift van Woolf heet ‘Taxi hand signs and social spaces’. De postzegels, uitgebracht in een serie van 10 zegels in 1 vel met reliëfs, belichten de onuitgesproken taal die wordt gebruikt om een ​​gewenste bestemming te bereiken: een opwaartse wijsvinger gaat naar de binnenstad van Johannesburg, is een geweerstijlpunt voor Alexandra Township, en een uitgestoken hand zal naar het chique Rosebank gaan.

Zuid-Afrika is waarschijnlijk het enige land ter wereld dat speciale handsignalen heeft die de taxichauffeur aangeven waar zijn potentiële klant heen wil. Handsignalen afgebeeld op de postzegel tonen handborden voor reizen naar bestemmingen van:  Alexandria tot Randburg, Randburg tot Tembisa, Tembisa tot Sebenza, Turffontein tot Mulbarton, Gauteng tot Johannesburg CBD, Germiston tot Kathlehong, Johannesburg tot Sandton, Johannesburg tot Phola Park, Emdeni tot Highgate, Local to the Area.

Uitgiftedatum: 29 januari 2010. Oplage: 300.000 velletjes. Elk vel heeft 10 zegels. Drukker: Joh. Enschedé Stamps B.V., Haarlem.

Big Yellow Taxi

Joni Mitchell werd geïnspireerd tot het schrijven van dit nummer tijdens een bezoek aan Hawaï. Ze keek vanuit het raam van haar hotel naar het berglandschap aan de Stille Zuidzee en daarna naar beneden, naar de parkeerplaats. Deze leek onafzienbaar en het scherpe contrast met het ‘paradijs’ dat ze even daarvoor had gezien bracht een schok bij haar teweeg. Het lied gaat onder andere in op het vernietigen van een natuurlijk landschap en het gebruik van DDT. Met de zin ‘Don’t it always seem to go / That you don’t know what you’ve got / Till it’s gone’ hekelt de artieste de kortzichtigheid van velen die pas de waarde van iets beseffen, wanneer het te laat is.

Video Big Yellow Taxi – Joni Mitchell(1970):

https://www.youtube.com/watch?v=2595abcvh2M

De versie van Counting Crows en Vanessa Carlton werd gebruikt als soundtrack voor de film Two Weeks Notice. Het nummer werd een grote hit en is nog steeds een van hun bekendste nummers.

Video Big Yellow Taxi – Counting Crows ft. Vanessa Carlton(2003):

https://www.youtube.com/watch?v=tvtJPs8IDgU

Beide versies zijn helaas niet meer te horen in de TOP2000.

Meer info

Meer Corona blogs vindt u op: https://www.postzegelblog.nl/tag/coronavirus/

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Antigua & Barbuda Groot Brittannië Portugal Disney Populaire Muziek



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (12 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)