Fila Corona Varia (37) - Postzegelblog

Fila Corona Varia (37)

0

Spanje is zwaar getroffen door het coronavirus. Op de ranglijst van Worldometers.info staat Spanje op plek zeven met ruim drie miljoen besmettingen en ruim 66 duizend doden. Ter vergelijking: Nederland staat op plek 21 met ruim 1 miljoen besmettingen en ruim 15 duizend doden. De stand van het totale aantal vanaf begin pandemie per 17 februari 2021. Diverse keren zijn de grenzen gesloten en zijn verschillende grote steden in lockdown gegaan. Spanje telt laagste aantal toeristen sinds 1969. In deze blog wordt uitgebreid besproken de COVID-19 zegels en de toerismezegels van Spanje.

Toerisme

Fors minder toeristen

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat Spanje in 2020 wat betreft het aantal buitenlandse toeristen terug is gekeerd naar de jaren zestig van de vorige eeuw. Het is namelijk voor het eerst sinds het jaar 1969 dat er minder dan 20 miljoen internationale vakantiegangers naar Spanje zijn gekomen. Door de coronavirus is de daling van het aantal toeristen met circa 80% ten opzichte van 2019.

Het aandeel ’toerisme’ voor de economie is erg groot in Spanje. Over het algemeen kan gezegd worden dat de populairste gebieden voor de Nederlandse en Belgische vakantiegangers de Spaanse costa’s zijn, te weten de Costa Brava, Costa Dorada, Costa Blanca, Costa del Sol en alle kustregio’s daar tussenin. Ook de eilanden van de Balearen en de Canarische Eilanden zijn zeer gewild.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste jaren zijn er echter ook steeds meer Nederlanders en Belgen die voor andere delen van Spanje kiezen zoals Noord en Noordwest Spanje aan de Atlantische Oceaan (het zogenaamde Groene Spanje) of de binnenlanden van Spanje, ver weg van de drukke en overvolle toeristenplaatsen langs de Spaanse kust.

Wat betreft de Nederlanders is het totaal aantal toeristen onder de miljoen gebleven met 922.797 vakantiegangers, een daling van -75% ten opzichte van de 3.684.260 Nederlandse toeristen die in 2019 naar Spanje kwamen. Wat betreft de Belgen is het totaal aantal toeristen geëindigd op 747.016 vakantiegangers, een daling van -70,4% ten opzichte van de 2.525.887 Belgische toeristen die in 2019 naar Spanje kwamen.

Voor het eerst in een toeristisch jaar waren de Britten niet de grootste groep buitenlandse toeristen maar heeft Frankrijk het Verenigd Koninkrijk van de troon gestoten. In heel 2020 kwamen er 3,87 miljoen Fransen naar Spanje en 3,17 miljoen Britten. Er kwamen in 2020 ook 2,41 miljoen Duitsers, 1,17 miljoen Scandinaviërs, 948.389 Italianen en 762.275 Portugezen naar Spanje.

Vele horeca ondernemers hebben het zeer moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Een tweede zomer zonder toerisme zullen vele bedrijven niet overleven, aldus een vertegenwoordiger van de horeca branche. Ook Spanje heeft een routemap / routekaart nodig met een vaccinatiestrategie, protocollen en maatregelen om veilig te reizen en om gebruik te maken van de horeca. De toeristische sector heeft een forse impuls nodig in 2021.

De toeristen, die niet kwamen betekenen een gevoelige tik voor de Spaanse economie. Buitenlandse reizigers gaven in 2020 slechts 19,7 miljard euro uit. Een daling van 78,5% vergeleken met het jaar ervoor, aldus INE (Spaanse CBS). In 2019 was het toerisme goed voor circa 12% van het Spaanse bruto binnenlands product (bbp). In 2020 zal dit naar schatting nog slechts 5% zijn.

In 2020 kreeg Catalonië ondanks alle corona-maatregelen (maar dankzij de nabijheid met Frankrijk) zoals elk jaar de meeste toeristen op bezoek met 3,87 miljoen (-80%) gevolgd door de Canarische Eilanden met 3,78 miljoen (-71,2%).

  

 

 

 

 

 

 

 

Andalusië kreeg 2,70 miljoen (-77,5%) buitenlandse toeristen op bezoek, de Valencia regio 2,54 miljoen (-73%), de Balearen 1,72 miljoen (-87,4% en de Madrid regio 1,70 miljoen (-77,7%) toeristen.

 

 

 

 

 

Campagnes Turespaña

In 1982 koos de Spaanse regering het beroemde schilderij ‘Zon van Miro’ van Joan Miró als afbeelding voor de overzeese promotie van toerisme. Dit logo wordt sinds 1984 door de secretaris-generaal van Toerisme gebruikt op zijn brochures, posters en publicaties. Volgens experts is dit logo het beste in het weergeven en weergeven van het beeld van het toerisme in Spanje.

In 2013 heeft Turespaña met Correos nieuw leven ingeblazen in het stimuleren van het toerisme met een vernieuwde logo en slogan. Het Turespaña logo, gemaakt door de schilder Joan Miró kreeg ernaast de slogan ‘I need Spain‘. Oplage: 19 miljoen postzegels. Doel is dat toeristen duizenden ansichtkaarten naar alle delen van de wereld verzenden met deze postzegel met gratis reclame voor Turespaña.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latere jaren bracht Correos meerdere keren toerismezegels uit met creatieve ontwerpen om het toerisme te stimuleren naar Spanje. Een goed voorbeeld is om de landsnaam op de toerismezegel van 2014 in diverse talen te vertalen: Spaans, Engels, Frans en Duits.

Een jaar later (2015) komt Spanje met een vergelijkbaar ontwerp met twee waarden. Een blok van vier geeft een mooie omgekeerde doorloper.

 

COVID-19 uitgiften

De persoonlijke zegels van Spanje kennen een grote mate van vrijheid qua ontwerp. Alleen de tekst ‘TUSELLO‘ is verplicht op de zegels. In coronablog (15) heb ik eerder twee ‘TUSELLO‘ zegels van ziekenhuizen besproken. Hieronder zijn drie andere zegels te zien met een eerste dag stempel. Al met al prachtige kleine kunstwerken van de ontwerper. Van hem hoorde ik dat alles officieel is en de ‘TUSELLO’ zegels worden veel gebruikt door filatelisten.

 

 

 

Op 1 oktober 2020 gaf Correos COVID-19 zegels uit. Met deze speciale zegel willen ze al diegenen eren die hebben gevochten en blijven vechten tegen COVID-19. De achtergrond van het blokje is geïllustreerd met de afbeelding  van verschillende gezondheidswerkers en een patiënt. De postzegel wordt geïllustreerd door de afbeelding van de ineengeslagen handen van medische professional en patiënt.  Hieronder het blokje en de FDC.

 

Er zijn ook postkaarten in de vorm van prepaidkaart  uitgegeven. De achterkant van de kaart is geïllustreerd met de afbeelding van gevouwen handen en het motto ‘Deze kaart is om de hand te schudden om verenigd te worden’.

 

 

Speciale FDC stempel.

 

Meer info van deze uitgifte: https://failingbeautiful.studio/correos-covidstamp

Correos gaf ook ATM-stickers (automaatzegels) uit in vier tariefwaarden uit. Verkoopperiode ATM: 1 t/m 27 oktober 2020. Ontwerp: applaus voor personen die zich inzetten tegen COVID-19: ziekenhuispersoneel, postbodes, supermarktpersoneel, apothekerspersoneel, schoonmaakpersoneel etc. Geadviseerd wordt om thuis om 20:00 uur te applaudisseren voor hen. Agradicimiento betekent dankbaarheid.

Meer info

Meer Corona blogs vindt u op: https://www.postzegelblog.nl/tag/coronavirus/

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch België Spanje Gastronomie Toerisme



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)