De naam ‘Hill’ in de Formule 1: zo vader zo zoon… - Postzegelblog

De naam ‘Hill’ in de Formule 1: zo vader zo zoon…

3

In Nederland zijn vele liefhebbers van Formule 1 races in de ban van de prestaties van Max Verstappen. Een oud gezegde is: zo vader, zo zoon. Maar Max overtreft zijn vader Jos op bijzondere wijze door zijn mooie resultaten. Zo kennen we ook de naam ‘Hill’ in de Formule 1 als autocoureurs en ook hier geldt: zo vader, zo zoon.

Om te beginnen Phil Hill, een Amerikaanse autocoureur geboren op 20 april 1927 in Miami. Hij was een van de twee Amerikanen die wereldkampioen is geworden in de Formule 1. In 1949 vertrok hij naar Engeland om een opleiding te volgen bij autofabrikant Jaguar. Zijn debuut in de Formule 1 maakte hij in de Grand Prix van Frankrijk in 1958 met een Maserati 250F. In 1960 won wij de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza. De eerste Grand Prix overwinning van een Amerikaanse coureur na bijna 40 jaar.

In 1961 werd hij wereldkampioen in een Ferrari 156. Maar die overwinning was bitter omdat zijn teamgenoot, Wolfgang von Trips, tijdens de Grand Prix van Italië crashte, waarbij de coureur en veertien toeschouwers het leven lieten. Phil Hill is afgebeeld rechts op de velrand van het blokje van St. Vincent en de rode Ferrari 156 is afgebeeld op de postzegel. Hij had een zoon, Derek, die ook autocoureur werd, maar het niet zo ver bracht als zijn vader. Derek deed enkele keren mee aan de Formule 3000 races. De laatste Formule 1 race waaraan Phil Hill deelnam was de Grand Prix van Mexico in 1964. Phil Hill overleed op 28 augustus 2008 in Santa Monica, Verenigde Staten, aan de gevolgen van Parkinson.

Norman Graham Hill werd geboren op 15 februari 1929 in Hampstead, Londen. Hij was twee jaar jonger dan de Amerikaan Phil Hill, maar ze waren geen familie van elkaar. Hij slaagde pas op 24-jarige leeftijd voor zijn rijexamen. Graham Hill, zoals hij werd genoemd, maakte zijn debuut in een Cooper 500 in een Formule 3 race. Kort daarna verbond hij zich met Lotus en kon voor het eerst deelnemen aan een Formule 1 race in Monaco in 1958.

Zijn eerste overwinning was de Grand Prix van Nederland in 1962. Die overwinning behaalde hij in een BRM P57 van British Racing Motors. Daarna won hij in dat jaar de Grand Prix van Monaco, van Duitsland, Italië en Zuid-Afrika waardoor hij wereldkampioen werd. Hij won zijn tweede wereldkampioenschap in 1968 met een Lotus 49. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 1969 crashte hij en brak beide benen. Hierna bleef hij nog enkele jaren deelnemen aan de Formule 1 maar bereikte nooit meer de resultaten uit de beginjaren ’60.

Ter gelegenheid van de 90-ste verjaardag van de Grand Prix van Monaco werd door de postdienst aldaar een blokje uitgegeven. Op de middelste postzegel rechts is de Lotus 49B afgebeeld waarmee Graham Hill de Grand Prix in deze stad won en later in dat jaar wereldkampioen werd. Deze raceauto was ontworpen door Colin Chapman en Maurice Philippe met een Cosworth DFV-motor. Graham Hill overleed op 29 november 1975 aan de stuurknuppel van zijn tweemotorige Piper vliegtuig toen hij neerstortte bij Arkley in het graafschap Hertfordshire. In dichte mist en in de nachtelijke uren ging het mis bij de nadering van het vliegveld Elstree. Bij het ongeluk kwamen ook zijn vijf passagiers, leden van zijn raceteam, om het leven.

Damon Graham Devereux Hill werd op 17 september 1960 geboren in Hampstead, Londen, als zoon van Graham Hill. Na eerst als motorcoureur te hebben geracet stapte hij als 23-jarige over naar de raceauto en volgde zo de voetsporen van zijn vader. Vanaf 1986 nam hij deel aan de Britse Formule 3 kampioenschappen en maakte een jaar later de overstap naar de Formule 3000. In 1992 begon hij aan zijn Formule 1-loopbaan als Grand Prix coureur bij het Brabham-team met Frank Williams als teambaas. In 1993 behaalde hij drie grote prijzen achter elkaar, de Grand Prix van Hongarije, de Grand Prix van België en de Grand Prix van Italië met de Williams F-1.

Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994 verloor zijn teamgenoot Ayrton Senna het leven en werd Damon Hill de eerste man in het team Williams. Op 10 juli 1994 won hij de Grand Prix van Engeland op het circuit van Silverstone en de beker werd hem uitgereikt door Prinses Diana. In dat jaar werd hij tweede en moest de wereldtitel gunnen aan Michael Schumacher. Hetzelfde gebeurde in 1995. In 1996 won hij door acht overwinningen eindelijk de zo fel begeerde wereldtitel. Hij kreeg aanbiedingen van Ferrari en McLaren om toe te treden tot hun teams maar Hill ging daar niet op in. In 1997 reed hij een jaar voor het team van Arrows toen hij in 1998 overstapte naar het Ierse team van Eddie Jordan.

Hij had een contract getekend voor de jaren 1998 en 1999 om voor dit team te rijden in een Jordan 198 Formule 1 auto. Op het circuit van het Belgische Spa-Francorchamp behaalde Damon Hill zijn laatste overwinning. Dat gebeurde tijdens een dag met zeer slecht weer waarbij de regen soms met bakken uit de hemel kwam. Vlak na de start vloog een McLaren met volle vaart tegen een muur en vanwege al het opspattende water was het zicht bijna nihil. De achter de McLaren aanstormende coureurs werden volkomen verrast en ramden de McLaren waarna een soort kettingreactie volgde. Dertien auto’s waren bij de crash betrokken en konden direct naar de sloop. Er werd opnieuw gestart met de overgebleven auto’s waarna door een crash weer twee auto’s uitvielen.

Even later raakte ook Ralf Schumacher, de jongere broer van Michael Schumacher, bij een crash betrokken toen hij achter op de overgebleven McLaren botste maar beide auto’s konden naar de pits om opgelapt te worden en verder deelnemen aan de race. Michael Schumacher reed ook mee in de race in een Ferrari maar moest in de 25ste ronde opgeven na een crash. De Jordan van Damon Hill was onbeschadigd gebleven en reed nu aan de kop van het overgebleven veld. Zo bleef het in de volgende ronden tot het einde waarbij Damon Hill eerste werd en Ralf Schumacher, zijn teamgenoot, tweede. Een mooie dubbele overwinning voor het Ierse team van Eddie Jordan. Het jaar 1999 was het laatste jaar waarin Damon Hill deelnam aan Formule 1 wedstrijden.

De Ierse Postdienst, An Post, gaf op 26 april 2001 een serie van vier postzegels uit gewijd aan de Ierse autosport met dubbele waardeaanduiding in verband met de overgang naar de euro. Natuurlijk werd de Jordan Grand Prix daarin een plaatsje gegund, zowel getand als zelfklevend in een postzegelboekje. Verder werd een blokje met daarin dezelfde postzegel maar in de waarde van £2 verkrijgbaar gesteld. Was dit het einde van zo vader, zo zoon in de Formule 1 door coureurs met de naam Hill? Joshua, zoon van Damon Hill, geboren op 9 januari 1991, ging in 2008 ook autoracen en nam deel aan het Britse Formule Renault kampioenschap. Maar al in 2013 besloot hij met het racen te stoppen. Waren dit dan de enige zo vader, zo zoon in de Formule 1 in de geschiedenis. Nee, want in 2016 behaalde Nico Rosberg, zoon van Keke Rosberg, het wereldkampioenschap waarbij zijn vader hem voorging in 1982.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Monaco



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 4,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • willem hogendoorn op 25 augustus 2020 om 10:09

    En nu maar wachten of er van het circuit van Zandvoort ooit nog eens een postzegel komt, en of een postzegel-bananenrepubliek (Nederland?) ook onze Max op de postzegel zet.
    Van stadspost Haarlem kwam ik al Zandvoort-zegels uit 1983

  • cees op 25 augustus 2020 om 11:04

    @Willem, De Postdienst (?) van Nigeria bracht in 2019 een blokje uit met daarop ‘zegels’ met de Formule 1 auto’s en portretten van Max Verstappen en Pierre Gasly. Maar of deze ‘zegels’ ooit in Nigeria verkrijgbaar zijn geweest betwijfel ik ten zeerste. Ik heb dit blokje te koop gezien op eBay voor een habbekrats!

  • Lars op 25 augustus 2020 om 22:28

    Die plaatjes met de naam Nigeria en de plaatjes in het artikel met de namen Myanmar en Turkmenistan zijn nepzegels. Illegale uitgiften worden dit genoemd. Gedrukt door malafide handelaren (criminelen) ergens in de voormalige USSR.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)