PostNL 11 mei 2020: De fiets in historisch perspectief - Postzegelblog

PostNL 11 mei 2020: De fiets in historisch perspectief

1

Op 11 mei 2020 zal er volgens het postzegeluitgifte-programma (1e helft 2020) aandacht worden besteed aan de fietshistorie. Op een recente bijeenkomst in Wassenaar is aan deze emissie weinig ruchtbaarheid gegeven, omdat het postzegelvel (bestaande uit zes postzegels) nog in de ontwerpfase verkeert.
Bij de omschrijving ‘Fietshistorie’ heb ik meteen aan de ANWB gedacht, die zijn ontstaan aan het rijwiel, de fiets, heeft te danken. In 1983 en 2008 werden ANWB-jubileumpostzegels (nvph 1280 & 2575) uitgegeven. In 1994 werd met een postzegel het 100-jarige jubileum ANWB-bewegwijzering (nvph 1616) gevierd.

NVPH 1280 – 100 jaar A.N.W.B.

NVPH 1280 - 100 jaar A.N.W.B.

NVPH 2575 – 125 jaar ANWB

 NVPH 2575 - 125 jaar ANWB

NVPH 1616 – 100 jaar ANWB bewegwijzering

 NVPH 1616 - 100 jaar ANWB bewegwijzering

De ANWB trok nog meer mijn aandacht door de aankondiging van de uitgave van het boek ‘De wonderwielenaar’ in de november-editie van de Kampioen. Twee recente krantenartikels verdiepten die aankondiging in hoge mate door de boekbeschrijving ‘De wonderwielenaar bracht Nederland in beweging’ (Friesch Dagblad van 22 november 2019) en ‘De wonderlijke tocht van Pim Kiderlen’ (Leeuwarder Courant van 21 november 2019).

Wellicht staat de emissie ‘Fietshistorie’ (voor een deel) in het teken van de fietsprestatie van de 17-jarige Pim Kiderlen (welgestelde fabrikantenzoon), die op 22 november 1885 in 22 uren en 35 minuten van Rotterdam naar Leeuwarden op een hoge bi fietste. Op de postzegels waren onderdelen van fietsen te herkennen. Op één postzegel stonden drie letters BAT. Een verwijzing naar een met naam en faam bekende Nederlandse fietsproducent én naar subsidie van het Nederlandse bedrijfsleven?

De wonderwielenaar

Sportjournalist en historicus Erik van Lakerveld heeft over deze monsterrit het boek ‘De wonderwielenaar’ geschreven. De 243 kilometer lange fietstocht (14 km/u) is naar aanleiding van een weddenschap (binnen 24 uren finishen) met zijn studievrienden tot stand gekomen. Route: Rotterdam, Gouda, Utrecht, Apeldoorn, Zwolle, Meppel, Leeuwarden.

Kiderlen promoot wielrennen

In 1885 werd de fiets vooral gebruikt om wedstrijden mee te rijden. Baronnen en jonkheren waren vooral op het wielrennen gericht. Een fiets kostte in die tijd een vermogen. De elite kon zich een rijwiel veroorloven. Pims fiets kostte 150 gulden. Friesland was in die tijd al een echte sportprovincie. Er is al lange tijd een traditie met het organiseren van schaatswedstrijden. In 1862 werd al een hardrijderij in Bolsward gehouden.

De fiets was toen nog geen transportmiddel om van de ene naar de andere plaats te rijden. Trouwens ook logisch. De wegen waren allesbehalve fietsvriendelijk. Op de straatstenen lag een laag zand, waardoor paarden beter grip hadden. Met fietsen in het wagenspoor konden valpartijen voorkomen worden.
De komst van de fiets ging gepaard met weerstand. Voortbewegen met zo’n duizelingwekkende snelheid was niet aan te bevelen voor de mens.

Nog meer fiets-info: van fietslatelist Jan van Tellingen

1958_1e_fietspostzegel

 

 

De fiets in de Nederlandse filatelie door Jan Van Tellingen (zeer uitgebreid).




Afbeeldingen: PostNL, ANWB

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Fietsen en wielrennen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (1)

  • willem hogendoorn op 11 maart 2020 om 17:52

    Ik lees: “Wellicht staat de emissie ‘Fietshistorie’ (voor een deel) in het teken van de fietsprestatie van de 17-jarige Pim Kiderlen”.
    Om eerlijk te zijn is dit nu niet het eerste wat bij mij opkomt als ik denk aan fietshistorie. Daar zijn wel aansprekender voorbeelden van te bedenken.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)