Het postzegelvel Typisch Nederlands – rookworst met daarop zes gelijke postzegels, is het eerste postzegelvel van de nieuwe serie Typisch Nederlands als opvolger van de lang lopende serie Mooi Nederland uit de periode 2005 – 2019. Grafisch ontwerper Edwin van Praet van Total Design heeft dit postzegelvel ontworpen en de foto’s zijn gemaakt door Scrambled Media, gespecialiseerde foodfotografen en -stylisten van etenswaar en gerechten.
Gerelateerde artikelen
De oplage bedraagt 78.000 postzegelvellen in offset druktechniek uitgevoerd.
In de periode januari – juni besteedt deze serie vijf maal aandacht aan kenmerkend Nederlandse etenswaar en gerechten.
De Unox-worst-postzegel (nvph 2476) uit 2005 heeft per 2 januari 2020 een collega-postzegel met een Hema-worst gekregen. Beide worsten zijn bij Unilever geproduceerd.
Typisch Nederlands – rookworst: uitgiftedatum 2 januari 2020
Compositorisch ontwerp
1. Klassieke rookworst
Op de postzegel is een klassieke rookworst-met-touwtje afgebeeld, liggend én bovenaf gezien op een gebroken wit en niet al te diep bord met mes en vork aan weerszijden op een pastelbruine achtergrondkleur, die zich over het gehele postzegelvel uitstrekt.
2. Grafisch ontwerper Van Praet:
- “Mes en vork bezitten een neutrale uitstraling met een traditionele, onopvallende vormgeving. We hebben wel wat gesmokkeld. Normaal is een vork iets kleiner dan een mes, maar dat zou compositorisch niet werken. We hebben mes en vork optisch (ogenschijnlijk) even lang gemaakt, waardoor een rechthoekige vorm ontstaat, die uitstekend past in de rechthoekige vorm van de postzegel. Hierin zou je een placemat kunnen zien, inderdaad de kleinste placemat van ons land.”
- “Voor de postzegel hebben we tijdens de fotosessie verschillende rookworsten getest. De Hema-rookworst bleek het beste te werken, omdat die de rondste is. Zo loopt de worst mooi mee met de ronding van het bord.
3. Beeldmerk
Onder het bord staat het beeldmerk van de serie TYPISCH NEDERLANDS met links en rechts een strak gestileerd gevouwen Nederlandse wimpel. Boven het bord staat in spontaan en fors levendig handgeschreven letters de verrukkelijke uitdrukking “Mmm . . . Rookworst”.
4. Stilleven
Op het bovenste deel van het postzegelvel staat een fotografisch stilleven met een blauw geruit tafellaken met daarop een houten plankje met een rookworst in aangesneden vorm vergezeld door een mes, bruine boterhammen en een kom erwtensoep met een lepel, die er diep in is gestoken.
5. Ton-sur-ton-effect
De pastelbruine kleur van postzegel en velrand is een afgeleide van de bruine rookworst-kleur, waarmee het ’ton-sur-ton-effect’ is toegepast.
6. Mmm…Rookworst
In de symmetrisch opgebouwde rookworst-postzegel is door de spontaan handgeschreven tekst “Mmm . . . Rookworst” een vleugje levendigheid te ontdekken, die me doet denken aan de koffiekop-postzegels van Douwe Egberts (nvph 2193) en die van de Dambond (nvph 1360). De gevisualiseerde koffiedamp van beide postzegels komt overeen met de beweeglijke ‘rookworst-geur-constatering’ van de Hema-rookworst, die uitgedrukt wordt door de vlot geschreven tekst, zoals je die op een krijtbord in de keuken kan aantreffen. Ontwerper Van Praet stelt in het PostNL-persbericht: “Tijdens de fotosessie van de worsten rook het er verschrikkelijk lekker.”
Basisontwerp met toekomstpotentie
Deze langlopende serie dient over een aansprekend basisontwerp te beschikken, dat meerdere jaren aaneen geschikt is zonder belemmeringen voor de invulling van uiteenlopende onderwerpen. De mogelijkheid om creatieve ideeën als foto’s, illustraties of grafische oplossingen aan te brengen, dienen aanwezig te zijn.
Tot slot
Voor mij geldt bij het bekijken van deze postzegelafbeelding dat er gevoelsmatig sprake is van een verstild genieten van een rookworst op een verstandelijk samengestelde postzegel: “Hierdoor is een hoog- of meerwaardige postzegel met zeggingskracht ontstaan!”
Frappant is de beeldovereenkomst tussen de nieuwe rookworst-postzegel en de asymmetrisch uitgevoerde Geuldal-postzegel (nvph 1323, t.g.v. 100 jaar VVV-Geuldal) met bestek en bord op een placemat.
Reacties (4) Schrijf een reactie
Komen we nu niet meer van die worst af?
Unox, Hema, Jumbo… Komen AH, Lidl, etc. ook nog?
Cees, dat zou best kunnen. Het bedrijfsleven en daarmee de voedingssector zou daardoor nog meer invloed kunnen krijgen op het emissiebeleid van PostNL. Het bedrijfsleven [met z’n geld] kijkt mee over de schouder van de ontwerper!
@Jos Het zal me worst wezen!???
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)