Vorige week heb ik een aantal postzegels opgevoerd met daarop afbeeldingen van opvallende gebouwen, bruggen en standbeelden uit Rotterdam. Naar aanleiding daarvan zijn aanvullende reacties binnengekomen, daarvoor mijn dank. Ook heb ik van twee postzegels op internet interessante achtergronden gevonden. Dit artikel is een aanvulling op dat van vorige week.
Gerelateerde artikelen
Aan met naam bekende Rotterdamse personen uit het heden en/of verleden schenk ik nog geen aandacht.
Voor volgende postzegels vraag ik nu uw aandacht
De Koningshavenbrug over de Koningshaven, populaire naam van de spoorbrug is De Hef, is sinds 1993 buiten bedrijf gesteld. De brugdelen aan weerszijden van de oevers stammen uit 1898. Oorspronkelijk was het een draaibrug die naderhand door een hefbrug is vervangen.
Op de achtergrond van de stationsbeveiligingslichten is De Hef (nvph 3223) in het rood afgebeeld.
De lachende prins Willem Alexander (nvph 3535c) brengt in 1985 als 18-jarige een bezoek aan de Rotterdamse haven. Op de achtergrond staan naast de Willemsbrug een wapperende vlag en een binnenschip.
Opvallende Rotterdamse gebouwen
Op de achtergrond is het Centraal Station van Rotterdam (nvph 3226) afgebeeld met op de voorgrond een stationsklok.
Nederland herrijst na de Tweede Wereldoorlog. In 1949 komt het Zuidpleinflat tot stand, dat door architect Willem van Tijen is ontworpen. In de voet van de woonflat zijn winkels ondergebracht. De wederopbouwfase komt linksonder op de postzegel door een betonmolen nabij een werkloods met een omhoog staande ladder onder een boompartij levendig tot uitdrukking.
Afbeelding: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
Architectuurwederopbouw in Rotterdam (nvph 3578). Het industriegebouw aan de Goudsesingel in Rotterdam (110 x 53 m) is een van de U-vormige bedrijfsverzamelgebouwen, die in de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog (1949) tot stand zijn gekomen. In het onderste gedeelte van dit vier verdiepingen hoge kantoorgebouw (ontworpen door de architecten Maaskamp en Van Tijen) bevinden zich winkels en kleine bedrijven. Het Groothandelsgebouw is het grootste gebouw (gerealiseerd in 1953) uit de wederopbouwperiode in Rotterdam. Bovenop het gebouw is een cirkelvormig bedrijfslogo aanwezig met daarin twee letters, een ‘V’ en een ‘H’ van de cacao-fabriek van Van Houten.
Hulp gevraagd: info over ‘s-Hertogenbosch
In verband met de Hertogpost 2020 op 19, 20 en 21 maart wil ik overeenkomstig met Rotterdam op dezelfde wijze een postzegel-geïllustreerd-artikel met info van ‘s-Hertogenbosch samenstellen. Wie kan mij daarbij info verschaffen? (batehijlkema(at)ziggo.nl)
Reacties (3) Schrijf een reactie
‘s-Hertogenbosch lijkt me wat lastiger dan Rotterdam. Er is een zomerzegel 1985 over Den Bosch, en in 1996 startte daar de Tour de France. Verder kom ik eigenlijk niet.
Mijn tips:
De Sint Jans kathedraal op de eerste zelfklevende persoonlijke postzegel, NVPH 2788.
De Multilaterale Hertogpost Tentoonsteling 2017 heeft een blok gehaal, NVPH 3565,met op de 1-zegel weer de Sint Jan.
Veel andere Hertogpost-tentoonstellingen leverden allerlei persoonlijke postzegels met Bossche invullingen op, zelfs met “firmaperforatie”, tevens bijbehorende afstempelingen.
Tot slot in 2017 de Bossche bol, NVPH 3540.
En kwam Jheronimus Bosch, 10 zegels in velletje uit 2016, ook niet uit ‘s-Hertogenbosch?
Bedankt voor jullie hulp. Inderdaad ben ik het me bewust dat ‘s-Hertogenbosch op filatelistisch gebied niet met Rotterdam is te vergelijken. Naast Jeroen Bosch kent de stad ongetwijfeld meer historische personen, die op wetenschappelijk, cultureel, maatschappelijk en/of economisch gebied veel voor de stad hebben betekend. Via deze invalshoek is de kring aan postzegels wellicht uit te breiden.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)