Postzegelvel Gewoontjes: de meest voorkomende knikkers - Postzegelblog

Postzegelvel Gewoontjes: de meest voorkomende knikkers

3

Postzegel GewoontjesGewoontjes zijn te zien op de zegels van de bijzondere emissie Gewoontjes, uitgiftedatum 18 oktober 2019. Alles wat rond is en kan rollen, kun je als knikker betitelen. Er zijn verschillende ‘gradaties’: een ‘gewoontje’ is minder ‘waard’ dan een ‘olie’. Knikkeren is één van de oudste spelen die er bestaan. Voor het knikkerspel worden grote glazen knikkers (als bonken, kalebassen, stuiters of bolders) en kleine glazen knikkers (als uppies, kattenogen en gewoontjes) gebruikt. Knikkerspelletjes (‘kuiltje schieten’, ‘knikkeren in het potje’ of ‘knikkerpotje vullen’) met een ‘putje’ en ‘gooilijn’ variëren in doel, regels, regio en soms zelfs per wijk en school in dezelfde plaats.

Postzegelvel Gewoontjes, uitgiftedatum 18 oktober 2019

Postzegelvel Gewoontjes

“Knikkers en postzegels passen”, aldus Schuurman, “ qua formaat goed bij elkaar. Ik zag voldoende mogelijkheden om de kleuren tot hun recht te laten komen en met het breken van licht te spelen.”
De naam van deze postzegelemissie ‘gewoontjes’ is dus ontleend aan de meest voorkomende glazen knikker. Schuurman: “Het is de knikker waarmee je speelt. De mooiere knikkers, de ‘meer-waard-knikkers’, zijn vaak de inzet van het spel. De emissietitel is een knipoog naar de tegenstelling met het ontwerp dat allesbehalve gewoon is. Het heeft te maken met mijn fascinatie voor hoe de aller gewoonste dingen eruit zien. Ik wil mensen opnieuw naar gewone dingen laten kijken.”

Afbeelding: Edoderoo [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]\\

Zes postzegels met gewoontjes

Het postzegelvel ‘Gewoontjes’ telt zes postzegels met waardeaanduiding internationaal 1. Op elke postzegel zijn één of twee glazen knikkers met soms met één of meer kralen afgebeeld, tegen een roze achtergrond. Bij iedere knikker of kraal is de lichtinval met de bijbehorende schaduwwerking zichtbaar. Op de achtergrond staan wazige cirkels met gekleurde ringen. Deze drie elementen keren laagsgewijs op de velrand terug. Op de tabs zijn links en rechts waterdruppels te zien en ook kralen, die schijnbaar van de rondjes van het Priority-logo zijn afgevallen. Op de middelste tab rechts staat een pijl van een muiscursor, inclusief een slagschaduw er een eindje onder. Schuurman vervolgt:

  1. “Er is niet één knikker die eruit springt. Het zijn tenslotte maar gewoontjes en dan moeten ze ook op elkaar lijken. Ik heb ze organisch gegroepeerd aan de oppervlakte, maar er zit een strak grid achter. Dat grid is weer een onderdeel van de typografie met dezelfde cadans.
  2. De laag met kraaltjes zit juist niet keurig in het gelid. De spreiding is willekeurig. Net alsof het kralendoosje uit je handen is gevallen.
  3. De kleurige cirkels als derde laag vormen het kosmische effect. “Een surrealistische voorstelling van ja, wat eigenlijk? Planeten, zonnen olievlekken? Zeg het maar.”
    De drie lagen staan in contact met elkaar. Schuurman vult aan: “Waarom dat zo is, mag iedereen zelf bedenken. De cirkels zitten erin, omdat ze extra diepte in het ontwerp brengen, waardoor het interessanter wordt. En dat heb je weer de tegenstelling gewoontjes.”

 

Ieder jaar een nieuwe stijl

Michiel Schuurman: “Sinds 2016 wissel ik ieder jaar van stijl. Dat heb ik overgehouden aan mijn ervaringen als designer bij textielfabrikant Vlisco uit Helmond. Ik experimenteer elk jaar met vrij werk om zo een nieuw stelsel van vormen, kleuren, effecten en vergezichten te maken. Mijn vrije werk is de moeder van het werk in opdracht. Het een wordt uit de ander geboren.”
Kenmerken van dit jaar? “De knikkers en breking van het licht daarin en de schaduwen en verder pastelkleuren met een hoofdrol voor roze. Ook de typografie verandert, waar ik een heel jaar mee uit de voeten kan. Nu is het de Octin, lekker blokkerig, een mooie tegenstelling tot de volmaakt ronde knikkervorm.”

Uitbesteding ontwerperskeuze

Door het winnen van een prestigieuze ontwerpwedstrijd zijn ontwerpers, volgens een inschatting van PostNL ongetwijfeld wel in staat zelfstandig een aantrekkelijke en artistiek verantwoorde postzegelemissie te ontwerpen.
Het is veel goedkoper! Een zoektocht naar een goed presterende ontwerper is niet meer noodzakelijk. Een winnende ontwerper is met naam en toenaam alom bekend. Hem uitnodigen een postzegelemissie te ontwerpen, waarbij zijn persoonlijke fascinatie voorop staat, zal hij ongetwijfeld aanvaarden.

Erwin Olaf 40 jaar fotografie - HopeOpenbaar vervoer in Nederland [6]

Deze goedkope en weinig tijd kostende zoek- en opsporingsmethode is door gebrek aan een eigen PostNL-postzegel-ontwerp-begeleider recent ook al toegepast op twee eerder uitgegeven emissies:

  1. Erwin Olaf: 40 jaar fotografie.
  2. Thijs Verbeek: Openbaar vervoer in Nederland.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 3,88 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Ed op 22 oktober 2019 om 10:05

    Waarom deze uitgifte?
    Over smaak valt te twisten (het is zeker niet mijn smaak, maar dat terzijde), maar wat is de relevantie van zowel het onderwerp, het ontwerp als de reden om dit nu zo uit te geven. Zegels voor Internationaal waren recent al uitgebracht (OV-uitgave). Zo komt de kwaliteit van het emissiebeleid wel erg onder druk.

  • bate hylkema op 22 oktober 2019 om 12:30

    Inderdaad kun je je afvragen wat is de reden dat Schuurman dit postzegelvel met knikkers/stuiters heeft kunnen én mogen ontwerpen voor PostNL.
    De grafisch ontwerper heeft het heft volledig in eigen hand kunnen nemen, of zoals ik het hierboven heb omschreven: “Zijn persoonlijke fascinatie staat voorop.”
    Het persbericht Postzegelnieuws wijdt aan het ‘vrijheid-beginsel’ meer woorden dan ik heb gedaan: “Winnaars mogen zich hierbij laten leiden door hun eigen interesses, door wat hen boeit en raakt. Anders gezegd: hun persoonlijke fascinatie staat voorop.”
    Dit PostNL-uitgangspunt resulteert erin dat we vaker op ‘uiterst verrassende’ emissie getrakteerd kunnen worden!

  • Ed op 24 oktober 2019 om 15:46

    Tja, interessant wat dan weer in de ivoren toren van PostNL wordt bedacht. Ik dacht dat onderwerpen wel enige relevantie voor Nederland moesten hebben, dit is wel erg ver gezocht. Leuk voor de ontwerper dat hij/zij zich mag uitleven, wat de gebruiker of verzamelaar van de zegels vindt maakt kennelijk niets meer uit.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)