Britse stoomlocomotieven - Postzegelblog

Britse stoomlocomotieven

0

Colin Gifford, als fotograaf onder andere in dienst van uitgeverij Ian Allan, heeft vele foto’s genomen van stoomlocomotieven in de jaren ’60, toen stoom steeds meer werd vervangen door diesel en elektrische locomotieven. Delaney Design Consultants heeft van een aantal foto’s een serie postzegels samengesteld in de oorspronkelijke zwart-wit uitvoering.

Een lange trein voortgetrokken door twee locomotieven op de West Highland Line in Schotland. De eerste locomotief was een Class B1 4-6-0 gebouwd op 4 februari 1949 door Gorton Works voor de London, Midland and Scottisch Railway, de LMS, met als standplaats 61B Aberdeen Ferryhill. De term 4-6-0 betekent, dat de locomotief vier voorloopwielen heeft en zes aandrijfwielen; geen wielen onder de machinistencabine. De kolentender wordt aan de locomotief gekoppeld. De LMS was op 1 januari 1923 ontstaan door samenvoeging van negen kleinere spoorwegmaatschappijen.

De locomotief met nummer 61343, ontworpen door Edward Thompson, woog 71 ton en werd uit de dienst genomen op 30 april 1966 waarna deze werd gesloopt door Motherwell Machinery and Scrap in Wishaw. In totaal werden 410 locomotieven van dit type gebouwd. Op de prentkaart een afbeelding van Class B1 4-6-0 (de bijbehorende kolentender is aan de locomotief gekoppeld) met nummer 61306 en de naam ‘Mayflower’ werd gebouwd op 5 april 1948 en behoort thans tot de ‘North Norfolk Railway’ in Sheringham. Sinds kort is de locomotief na een grote opknapbeurt weer te zien.

De tweede locomotief was een Class 5MT 4-6-0, ook wel Black Five genoemd, ontworpen door William Stanier en gebouwd op 31 mei 1946 door Horwich Works voor de LMS. MT (Mixed Traffic) wil zeggen, dat de locomotief zowel gebruikt werd voor goederentreinen als passagierstreinen. In totaal werden 842 locomotieven van het type Black Five gebouwd. De locomotief met nummer 44957 woog 72 ton en werd op 30 september 1964 uit de dienst genomen en gesloopt door Connels in Coatbridge.

Een locomotief nu van de LNER, nummer 60149, een Class A1 4-6-2, met twee wielen onder de machinistencabine, werd ontworpen door Arthur Peppercorn. De LNER, de London North Eastern Railway, was een van de vier grote spoorwegmaatschappijen die overbleven na de hergroepering van zeven maatschappijen op 1 januari 1923.

Nummer 60149 werd gebouwd op 31 mei 1949 door Darlington Works en was gestationeerd in 35B Grantham. Het nummer of de code van de ‘shed’ zoals de werkplaats werd genoemd waar de locomotieven waren gestationeerd, werd altijd op de rookdeur van de locomotief gemonteerd. Als voorbeeld ‘shedcode’ 64B voor Haymarket onder locomotief nummer 62719, een type D49 4-4-0 met de naam ‘Peebles-shire’. Deze locomotief, gebouwd op 5 mei 1928 door Darlington Works, was betrokken bij een spoorwegongeluk te Thornton in 1960 en is toen gesloopt.

Locomotief nummer 60149 met een gewicht van 104 ton met de naam ‘Amadis’, werd uit de dienst genomen op 31 januari 1965 en gesloopt door Cox & Danks te Wadsley Bridge. De foto op de postzegel werd genomen op het station Kings Cross in Londen. Omdat alle 49 locomotieven van Class A1 4-6-2 als schroot zijn verkocht en gesloopt, werd besloten om een geheel nieuw exemplaar te bouwen als 50ste locomotief. Dit werd gedaan door de ‘A1 Steam Locomotive Trust’ die daarmee begon in 1994 in Darlington Works. De locomotief kreeg het nummer 60163 en de naam ‘Tornado’. De kosten voor de bouw van de locomotief bedroegen £3.000.000,-.

Een stemmige foto in ‘shed’ 52F Blyth North waar locomotief Class 4F-A 2-6-0 op de draaischijf staat. De locomotief van de LMS heeft nummer 43000 en was ontworpen door George Ivatt specifiek voor middelzware goederentreinen en lokale passagierstreinen. De locomotief werd gebouwd op 6 december 1947 door Horwich Works en werd gestationeerd in 5B Crewe South. Het gewicht was 59 ton. De locomotief werd op 30 november 1967 uit de dienst genomen en gesloopt door Clayton & Davies te Dunston-on-Tyne. Het totaal aantal gebouwde locomotieven van dit type bedroeg 162 stuks.

Weer een locomotief van de LMS, Class 4 2-6-4T naar ontwerp van William Stanier en gebouwd op 22 augustus 1936 in Derby Works. Het wiel arrangement was 2 voorloopwielen, zes aandrijfwielen en vier wielen onder de machinisten-cabine en vaste kolentender. De letter T geeft aan dat langs de stoomketel watertanks waren aangebracht. De loco-motief had nummer 42455 en de foto werd genomen terwijl de trein het station van Wigan naderde.

De op de prentkaart afgebeelde 2-6-4T met nummer 42588 werd gebouwd op 20 oktober 1936 door de North British Locomotive Company te Glasgow. In totaal werden 206 locomotieven van dit type gebouwd. De locomotief werd op 31 december 1964 uit de dient genomen en gesloopt door Crewe Works. Nummer 42455 op de postzegel werd uit de dienst genomen op 31 juli 1966 en gesloopt door Cashmores in Great Bridge.

Een locomotief behorende tot de Great Western Railway, de GWR, een van de vier grote maatschappijen die waren overgebleven in 1923, is afgebeeld op de postzegel van 41p. Hier rijdt een Castle Class 4-6-0 gebouwd op 30 juni 1946 naar ontwerp van Charles Collett door Swindon Works op een viaduct over het Worcester and Birmingham Canal. De locomotieven in deze klasse kregen allemaal namen. Nummer 7002, afgebeeld op de postzegel, kreeg de naam ‘Devizes Castle’. In totaal werden 171 locomotieven in deze klasse gebouwd.

De locomotief op de prentkaart is ‘Clun Castle’ met nummer 7029 gebouwd op 31 mei 1950 door Swindon Works. De locomotief werd in december 1965 uit de dienst genomen en werd eerst als schroot verkocht doch in 1966 van de sloper gered en gerestaureerd. Thans is de locomotief te zien bij Tyseley Locomotive Works. ‘Devizes Castle’ werd uit de dienst genomen op 30 juni 1964 en werd gesloopt door Cashmores in Great Bridge.

De meeste locomotieven die gespaard zijn gebleven voor de sloop zijn afkomstig van Woodham Brothers Ltd op Barry Island in Zuid Wales. In totaal werden van de 297 locomotieven die door hen van British Rail waren gekocht, 231 stuks gered van de slopershamer. Het waren meest locomotieven van de voormalige spoorwegmaatschappijen Great Western Railway (98 stuks) en Southern Railway (39 stuks). De meeste locomotieven zijn gerestaureerd of worden nog gerestaureerd door de particuliere spoorwegmaatschappijtjes die veelal werken met vrijwilligers. Tijdens een van onze vakanties hebben wij Barry Island bezocht en nog enkele in zeer slechte staat verkerende locomotieven kunnen zien.

Van drie van de vier grote spoorwegmaatschappijen die waren overgebleven is in de postzegelserie helaas geen locomotief opgenomen van de Southern Railway, de SR. Daarom bovenstaande poster van de Southern Railway om de ‘Big Four’ compleet te maken. De vier maatschappijen hebben vele posters vervaardigd die graag worden verzameld.

Vanwege de uitgifte van de serie postzegels op 18 januari 1994 zijn vele eerstedag enveloppen verschenen met vele verschillende stempels voor die eerste dag. Als voorbeeld een stempel van Peterborough, waar een groot rangeeremplacement was en ‘shed’ nummer 35A voor New England. Het rangeerterrein bestaat niet meer en is volgebouwd met winkels en parkeerterreinen voor auto’s. We hebben in New England een mooie zomervakantie gehad met B&B en een vaste pub ‘Free House The Crown’ uit 1867 aan de Lincoln Road voor ons avondeten. En ook enkele privé spoorlijnen bezocht zoals de Nene Valley Railway en de North Norfolk Railway. Op 1 januari 1948 werden de vier spoorwegmaatschappijen genationaliseerd en omgevormd tot ‘British Railways’.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)