Collect: Moderne technieken, moderne materialen Spotlight op het Nieuwe Bouwen - Postzegelblog

Collect: Moderne technieken, moderne materialen Spotlight op het Nieuwe Bouwen

0

Voor het ontwerp van het postzegelvel Architectuur Nieuwe Bouwen verdiepte Ariënne Boelens zich in deze architec-tuurstroming die tussen de twee wereldoorlogen haar hoogtepunt beleefde. De functie van het gebouw en de behoeften van de gebruikers stonden centraal. Schoonheid werd gezocht in zuivere verhoudingen, symmetrie en herhaling.

WAT TREKT JOU ALS ONTWERPER IN DEZE BOUWSTIJL?
“Wat mij verraste was dat het bij het Nieuwe Bouwen ook erg over bouwen met beton en grote glazen puien gaat, naast de gewone bakstenen. Een ander kenmerk is systeembouw: er werd diep nagedacht over hoe je een gebouw systematisch kon plaatsen, zonder opsmuk. Een reactie op de traditionele bouwers. Geen ornamenten, alleen de hoogst noodzakelijke gevels en muren. Alles moest passen bij de functie van het gebouw. Verder is er sprake van functiescheiding; gebouwen dienden om te werken of om te wonen, maar niet voor een combinatie van beide. Voor het Nieuwe Bouwen gold heel erg: vorm volgt functie.”

HOE IS DE SELECTIE TOT STAND GEKOMEN?
“Bij de keuze voor de gebouwen en het bijbehorende beeldmateriaal heb ik nauw samengewerkt met Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Dat was nog lastig genoeg. Het Nieuwe Bouwen heeft veel raakvlakken met architectuur voor de wederopbouw waar ik eveneens de postzegelserie voor mocht ontwerpen. Ik wilde geen herhaling van architec-ten en ook geen al te bekende gebouwen gebruiken. Aan de andere kant, ik had mijn zinnen gezet op de Van Nellefabriek in Rotterdam en dan kun je niet om Brinkman & van der Vlugt heen. Verder heb ik gekozen voor Sanatorium Zonnestraal in Hilversum, relatief onbekend bij het grote publiek en zeker een markant voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Daarnaast kregen de huizen van Rietveld de voorkeur boven het overbekende Rietveldhuis zelf. Zo moest ik steeds een beetje schipperen.”

WAAROM HEB JE GEKOZEN VOOR FOTO’S UIT DIE TIJD?
“Dat heb ik heel bewust gedaan. Op die manier laat je de echte intentie en het echte werk van de architect zien.  In de huidige tijd zijn sommige dingen aan gebouwen toch veranderd. Het ging mij om de oorspronkelijkheid van het gebouw. Daarom heb ik ook de plattegronden en tekeningen van destijds toegevoegd. Daarop is duidelijk te zien waar de architecten de accenten hebben gelegd. Zo ontdek je op de plattegrond van de huizen van Rietveld dat er niet één muurtje te veel staat en dat de trapopbouw rond is, iets wat je aan de buitenkant niet kunt zien. Verder kun je de ontwerpen met de liniaal natekenen. Alles is helemaal recht en vierkant. Dat was een principekwestie: symme-trie stond voorop, ontwerpen werden vanuit een pure vorm bedacht, binnen een wiskundige berekening. En daar werd dan niet van afgeweken.”

HEB JE STIEKEM EEN FAVORIET GEBOUW?
“Als Rotterdamse zeg ik natuurlijk gelijk: de Van Nellefabriek. Elke keer als ik erlangs loop, rijd of vaar, denk ik: ‘Wat een mooi gebouw!’ Hetzelfde heb ik overigens bij het warenhuis Schunck, het Glaspaleis in Heerlen, ook al is dat van een totaal andere architect. Misschien heb ik iets met glas. Hoewel bij de Van Nellefabriek ook de dwarsgangen van het ene gebouw naar het andere – van heel hoog naar heel laag – mij intrigeren. Alsof je niet naar buiten mag, maar door die gangen moet. Dat levert bovendien een heel mooi schouwspel aan vormen op.”

BEN JE TEVREDEN OVER HET EINDRESULTAAT?
“Wat mij altijd opvalt, is dat het uiteindelijke ontwerp er zo ontzettend simpel uit kan zien, terwijl het ontwerpen van een postzegel heel veel werk kost. Die eenvoud is trouwens iets wat ik ook altijd in mijn werk probeer te bereiken. Al is het soms wat ondankbaar, omdat mensen denken dat het niets voorstelt. Maar in feite is dat precies goed: een ontwerp moet logisch zijn, een ander moet niet voelen dat er een ontwerper  aan te pas is gekomen.

Klik hier om het postzegelvel “”Architectuur Nieuwe Bouwen” te bestellen.

Technische gegevens

Postzegelformaat: 36 x 25 mm
Velformaat: 108 x 150 mm
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: gegomd
Druktechniek: off set
Drukkleuren: cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage: 95.000 vellen
Verschijningsvorm: vel van een postzegels in vijf verschillende ontwerpen
Ontwerp: Ariënne Boelens, Rotterdam
Drukkerij: Joh. Enschedé Security Print, Haarlem

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Architectuur



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)