Ter vervanging van de eerste serie luchtpostzegels van Denemarken werd op 9 juni 1934 een nieuwe serie uitgegeven met dezelfde waarden behalve de waarde van 25 øre die werd vervangen door 20 øre. Op de postzegels is een Fokker vliegtuig te zien boven enkele bekende gebouwen in Kopenhagen.
Gerelateerde artikelen
De postzegel van 10 øre was voor het luchtrecht van briefkaarten bestemd voor de Scandinavische landen. De zegel van 15 øre voor het luchtrecht van brieven eveneens bestemd voor de Scandinavische landen alsmede voor briefkaarten voor landen in Europa.
De zegel van 20 øre voor brieven en drukwerk voor landen in Europa en de 50 øre voor poststukken naar Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Afrika.
De waarde van 1 kroon kon worden gebruikt voor zwaardere poststukken ter voldoening van het luchtrecht.
Een van de markantste torens op de postzegels is die van het oude beursgebouw van Kopenhagen met een gedraaide spits. Op 21 april 1955 verscheen een postzegel met een afbeelding van het gebouw met de opvallende toren.
Het Beursgebouw (Børsbygningen) staat in het centrum van Kopenhagen naast het Parlementsgebouw op het eiland Slotsholmen. Met de bouw werd in 1619 begonnen in opdracht van koning Christiaan IV van Denemarken en is ontworpen door Lorenz van Steenwinckel en Hans van Steenwinckel de Jonge, broers uit Antwerpen. Het bouwwerk kwam gereed in 1624. De spiraalvormige toren kwam een jaar later gereed. De spiraalvormige toren stelt vier in elkaar gedraaide drakenstaarten voor. De toren wordt dan ook Dragespiret (Drakentoren) genoemd.
De koepel naast de Drakentoren is van de Frederikskerk, ook wel de Marmeren Kerk genoemd. De kerk werd in 1740 ontworpen door de Deense architect Nicolai Eigtved en was bedoeld voor de viering van het 300-jarige regeringsjubileum van het Huis Oldenburg. Koning Frederik V legde de eerste steen op 31 oktober 1749. Door geldgebrek werd de bouw in 1770 stilgelegd en bleef de onvoltooide kerk vijftig jaar staan als ruïne. In 1874 werd de kerkruïne verkocht aan een projectontwikkelaar, Carl Frederik Tietgen, op vaarwaarde dat hij de kerk zou laten voltooien waardij hij het om de kerk liggende gebied mocht inrichten en bebouwen. Bij de voltooiing van de kerk werd veel Noors marmer gebruikt en op 19 augustus 1894 werd de kerk voor gebruik geopend. De kerk heeft met een doorsnee van 31 meter de grootste koepel van Scandinavië. De koepel rust op 12 zuilen en lijkt veel op de Sint-Pieter te Rome.
Moeilijk te zien maar in de rechter benedenhoek van de luchtpostzegels is de toren te zien van de Kerk van de Verlosser (Vor Frelsers Kirke) in de Barok stijl. Opvallend is de kurkentrekker vorm van de toren waarin een carillon. De kerk kwam al in 1695 gereed maar de toren pas op 28 augustus 1752 toen bij de openingsplechtigheid koning Frederik V de toren beklom.
De toren is ook te zien op een postzegel uitgegeven25 maart 1976. De postzegel toont de haven van Kopenhagen met op de voorgrond een gebouw dat lijkt op het huidige Centrum voor Architectuur.
De toren op de achtergrond die slechts in lijnen is weergegeven behoort tot het Stadhuis van Kopenhagen. Het gebouw werd opgetrokken tussen 1892 en 1905. Architect Martin Nyrop tekende zijn ontwerp naar voorbeeld van het Stadhuis van Siena in Italië. En helemaal op de achtergrond van de luchtpostzegels is nog net het vierkante torentje te zien van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de Dom van Kopenhagen en Bisschopszetel. De kerk werd gebouwd tussen 1817 en 1829. En de geveltjes op de voorgrond? Die zijn te vinden vlak bij het Beursgebouw en zo is de tocht door Kopenhagen vrijwel compleet.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)