Sandd-aanval met prijzenslag op positie van PostNL - Postzegelblog

Sandd-aanval met prijzenslag op positie van PostNL

14

Het postbedrijf Sandd uit Apeldoorn zet met een 60 cent postzegel voor de verzending van een poststuk op de binnenlandse postmarkt van 0 tot 20 gram de inval op PostNL in. De Sandd-postzegel is nu nog 18 cent goedkoper als die van PostNL, na 1 januari 2018 zal het naar 23 cent oplopen. Luidt deze aanval na ruim anderhalve eeuw het einde in van de monopoliepositie van ons nationale postbedrijf?

Postzegels van PostNL zijn vrij van BTW, de Sandd-postzegels niet! De 21 procent BTW kan nog afgetrokken worden van de belasting. Ondernemers betalen dus na belastingaftrek aanmerkelijk minder per postzegel.
Pakketdienst DHL verkoopt ook de Sandd-postzegels.

Rutte III kijkt of de postbezorging aan particulieren aanbesteed kan worden. Sandd heeft eind vorig jaar al een voorstel ingediend voor de postbezorging: “Wij willen de postbezorging doen voor 55 eurocent per brief in plaats van 83 cent per 1 januari 2016”, zegt bestuurder Ronald van de Laar. Zie het uitbrengen van een postzegel als drukmiddel in het Sandd-stappenplan de Universele Post Dienst (UPD) van PostNL over te nemen.

Postbezorgingsverschil PostNL en Sandd

Sandd speelt handig in op het ongenoegen van de consument. Volgens Sandd-onderzoek is bijna twee derde deel van de consumenten en MKB’ers ontevreden over de (te) hoge postzegelprijs van dit moment.

PostNL bezorgt 5 dagen per week (wettelijk verplicht) post, terwijl er steeds minder post is. Het postbedrijf lijdt daardoor verlies. Jaarlijks krijgt PostNL toestemming de postzegelprijs te verhogen. Per 1 januari 2018 heeft PostNL van Autoriteit Consument & Markt toestemming gekregen het frankeerbedrag van 78 cent naar 83 cent te verhogen. PostNL beschikt nu nog over 19.000 brievenbussen, het aantal gaat op termijn terug naar 8.700 bussen.

In de afgelopen jaren is de postzegelprijs voor particulieren door Uitvoerder van Postbezorging aan Particulieren (UPD) verdubbeld, terwijl partijenpost van zakelijke klanten als bijvoorbeeld Belastingdienst en Nationale Postcodeloterij rond de 20 eurocent betalen. De prijs per poststuk hangt hierbij echter wel samen met formaat en bezorgsnelheid van het poststuk. Medio 2010 is het cijfer als aanduiding van het frankeerbedrag ingevoerd.

 

Sandd daarentegen bezorgt twee keer per week alleen op dinsdag en vrijdag ‘post-zónder-haast’. De met Sandd-postzegels gefrankeerde brieven kunnen op dit moment alleen op de bus gedaan worden bij ongeveer100 DHL-pakketservicepunten, die naar verloop van tijd naar 1000 postpunten verhoogd zullen worden.

Door Rick Stambaugh (Ivo Spanjersberg) [Public domain], via Wikimedia Commons

Sandd heeft enkele weken geleden met zicht op toekomstige verwerkingsstrategie van poststukken Van Straaten Post (VSP) overgenomen. Het Sandd-bedrijf beschikt daardoor nu ook over een landelijk netwerk voor het huis-aan-huis-bezorgen-van-post. Het VSB-bedrijf bezit de logistieke kennis om langs de deuren te gaan.

  • Postbedrijf Sandd: sandd is de verkorte uitvoering van ‘sort and deliver’ met de betekenis ‘sorteer en bestel’.
  • Postbedrijf DHL: initialen van de drie oprichters: Dalsey, Hillblom & Lynn.

Sandd-postzegel

Op de zakelijk en simpel ontworpen vierkante Sandd-tekstpostzegel met een frankeerwaarde van zestig cent is op verkapte wijze toch de Nederlandse identiteit door de nationale kleuren rood, wit en blauw terechtgekomen. De aantrekkelijkheid van deze postzegel is niet bijster groot en aansprekend. Toch zal de verzamelaar om compleet te blijven deze Sandd-emissie (als PostNL-concurrerende, -monopolie- & -hegemonie-doorbrekende postzegel) van 12 euro in zijn collectie willen opnemen.

De goedkopere postzegels van Sandd © Maandblad Filatelie/René Hillesum

Volgens de Nieuwe Postwet van 2009 (opgesteld na liberalisering van de Nederlandse postmarkt) mogen ook andere bedrijven post bezorgen en postzegels uitgeven op voorwaarde dat de landsnaam ‘Nederland’ er niet op wordt vermeld en dat het staatshoofd er niet op wordt afgebeeld.

Vijf jaar geleden telde ons land nog maar vijf postbedrijven, op dit moment zijn dat al dertig ‘krenten-in-de-pap-zoekers’ geworden! De aandacht van al deze bedrijven is vooral op de groeiende en winstgevende bulkpost van tijdschriften en folders gericht.

Bronnen:
Telegraaf 17.10.2017,
Leeuwarder Courant 16.10.2017 en 17.09.2017,
Algemeen Dagblad 17.10.2017.

Foto’s door PostNL en B. Hylkema

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (14) Schrijf een reactie

  • Patrick Lava op 22 oktober 2017 om 09:15

    Je zult maar aan een achterafweggetje wonen ergens in een uithoek van het platteland. Daar bezorgen postNL en Bpost wél, die privébedrijven daarentegen niet. Dat is ook één van de redenen waarom die bedrijven de prijs per poststuk zo laag kunnen houden.
    Ik deel de mening van een andere commentaarschrijver bij een vorig stukje over Sandd: tot voor kort waren de posterijen een respectabel bedrijf en het gaf je een zeker aanzien indien je bij de post werkte. Een postbode had een belangrijke taak, kreeg een uniform, een acceptabel loon met extra’s en vast werk tot aan z’n pensioen. Nu moeten we toezien hoe in NL en BE postbezorgers vooral worden gerecruteerd onder inwijkelingen, die vaak weinig of geen Nederlands spreken en bijgevolg ook niet aanspreekbaar zijn. Kun je nagaan hoe betrouwbaar die postdienst dan nog is.

  • Jos van den Bosch op 22 oktober 2017 om 09:40

    @Patrick. Ik kom terug van het uitlaten van de hond. Bij de brievenbus staat een busje van Postnl en een donker uitziende man, duidelijk een allochtoon. Aangezien ik op vijf minuten loopafstand de man al zie staan, verbaasd het mij waarom hij daar zo lang staat. Bij de brievenbus gekomen spreek ik hem aan en vraag waarom hij daar staat te wachten, hij moet toch de brievenbus legen? “Ja” zegt hij, in gebrekkig Nederlands: “maar de busj moet om vijf oer geleegd worden enne pas 5 minoeten vóór vijf en wij prezies werken bij poschtbedrijf. Tot vijf oer kunt u nog brief ingooien”.
    Krijg nou wat!

  • Jos van den Bosch op 22 oktober 2017 om 09:45

    Gisteren was ik op de Postex. Leuk, gelukkig niet te druk dus lekker kunnen neuzen. Daar was ook de postdienst van Kirgizië. Daar is naast de staats postdienst ook een tweede, particulier postbedrijf gekomen de KEP. Dus eigenlijk dezelfde situatie als met PostNl en Sandd. Deze KEP geeft ook postzegels uit. Maar jongesn wat een mooie zegels! Duidelijk dat zij ook een graantje van de fi;atelliemarkt mee willen pikken. Daar zijn die stickertjes van Sabdd niets bij. Sandd een bedrijf dat niet erg creatief is, dus dat belooft niet veel goeds voor de toekomst.

  • Patrick Lava op 22 oktober 2017 om 11:27

    @Jos
    Ik vind het prettig dat je mij (ons) dat vertelt. Het toont weer maar eens aan dat de uitzondering de regel bevestigt.

  • aadb op 22 oktober 2017 om 12:04

    Zo als het artikel leest gaat het over de zakelijk bulkpost en dan is 1+1 gewoon 2 .De particulier is daar dus de dupe van en zal het gelag door een prijsverhoging door Postnl voelen,het weghalen van brievenbussen is dan ook het gevolg aan deze idioterie en zal ook zijn consequentie kennen.Je vraagt je ook af wat men wil bereiken het kapot concurreren ? van een eens prima werkend bedrijf .Ik zou door middel van een enquête hier op het blog wel eens willen weten hoeveel mensen nog post versturen met daarop een postzegel en hoeveel men post met de z.g retour enveloppe met port betaald .Laat als particulier eens horen hoe dat zit ik ben benieuwd .Tevens bevreemd het mij dat in de tijd van een overvloed aan postzegels men het heeft dat het zo duur is terwijl er 10 tallen advertentie staan waar in postzegels voor gebruik ver onder de aanschaf prijs en nog bruikbaar worden aangeboden .
    En Jos je voorbeeld van de donkere man is een voorbeeld hoe het hoort en niet zoals bij Sandd een soort loterij waarin de weersomstandigheden ook uitmaken of de bezorger langs komt en op welke tijd .

  • Lars (ex-PostNL) op 22 oktober 2017 om 23:28

    Stel je voor dat Rutte III besluit dat Sandd de UPD mag overnemen van PostNL…
    Vele duizenden PostNL-werknemers (parrtime en vast) zullen hun baan verliezen. Gelijk overstappen naar Sandd mag niet van hun contract. (Niet binnen 6 maanden na einde contract of ontslag voor concurrent gaan werken.)
    Sandd moet vele duizenden mensen gaan werven. Voor een salaris dat ongetwijfeld lager ligt dan het salaris van PostNL.
    Sandd moet sorteercentra op gaan zetten, apparatuur aanschaffen, voertuigen aanschaffen of huren, enzovoort, enzovoort… PostNL laat Sandd echt niet even zomaar alles overnemen voor een mooi prijsje.
    Met andere woorden, Sandd zal vele miljoenen moeten gaan investeren in korte tijd.
    Ik voorspel dan één grote bende. Bij Sandd, maar ook bij PostNL. Beide op of misschien wel over het randje van faillissement…

  • Patrick Lava op 23 oktober 2017 om 13:19

    @ Lars
    Ik zie Rutte III nog niet zo snel postNL versjacheren aan een privémaatschappij(tje). Nog maar vorig jaar heeft Den Haag hemel en aarde bewogen (en wellicht nog meer) om de vanuit economisch standpunt voor de hand liggende overname van postNL door het veel grotere en rendabele Bpost te verhinderen.

  • Pieter op 26 oktober 2017 om 12:59

    @Jos van den Bosch / Patrick Lava:

    In mijn woonplaats zie ik alleen maar kaaskoppen bij zowel PostNL als Sandd werken… overigens had ik eenzelfde ervaring in mijn woonplaats (wonen wij in hetzelfde dorp, Jos?) – geen minuut eerder dan 5 uur de bus geleegd. In het buurdorp ook een vriendelijke buitenlander om 18:01; ik was al te laat, maar mijn brief mocht nog mee: in bus links of rechts :)?

  • Pieter op 26 oktober 2017 om 13:04

    @Aadb: het is de politiek die welbewust voor concurrentie heeft gekozen. De eigenaars van PostNL zijn gewoon buitenlandse durfinvesterdeers die geen boodschap hebben aan sociale achtergronden, maar gewoon keihard aan hun eigen bonussen denken (dat was ook hetbreekpunt bij de mislukte overname door BPost).

    Tenslotte bezorgt Sandd in mijn woonplaats zeer correct, dus het beeld dat dat een grote tombola is, klopt zeker niet overal.

  • aadb op 26 oktober 2017 om 16:25

    Pieter ja hoor Sandd doet het goed alleen niet op Ameland en Schin op Geul
    en hoofdzakelijk makkelijk werk op 2 dagen in de week .Mijn pakket of brief doet er wel een week over maar ach maakt allemaal niet uit veel succes met de zoveelste mislukking om de post bezorging over te nemen van een ooit geweldig bedrijf .En dat concurrentie ten koste van kwaliteit en/of beloning gaat schijnt ook niet te deren ???want de bezorging bij jou is geweldig tot dat ??

  • Pieter op 26 oktober 2017 om 16:48

    @Aadb: PostNL gaat straks ook naar 3 bezorgdagen. Geen probleem toch? Als je kiest voor Sandd weet je dat je post er langer over doet. Ik krijg nooit mer post die echt urgent is… Ik denk echt dat je je moet realiseren dat we in 2017 leven en post een totaal achterhaald concept is, en PostNL qua mentaliteit niet onderdoet voor andere bedrijven.

  • aadb op 26 oktober 2017 om 17:40

    Pier HaHA achterhaald ja brieven schrijven dat is achterhaald ,maar wat denk je van de pakket post die is alleen maar gegroeid en er is dit jaar weer meer verzonden dan vorige jaar en ook daar zaagt men aan de poten van Postnl .Het is straks kerst waarbij kaartje sturen nog altijd een item is en waarbij Postnl nog steeds de beste bezorger blijkt in welke uithoek dan ook .

  • Bate Hylkema op 7 november 2017 om 17:11

    In De Telegraaf van 7/11 staat de afbeelding van de Sandd-kerstpostzegel, feitelijk ook nog een Goede Doeelen-postzegel, uitgave op 27 november.

  • aadb op 12 november 2017 om 08:49

    Beetje googlen en je weet dat er tientallen particulieren postbezorging bedrijfjes etc zijn en zijn geweest Om alles maar te publiceren ondergraaf je de enige echte bezorgdienst van ons land
    Elke letter over andere bezorgdiensten geeft onrust binnen de ware filatelie waarbij helaas binnen de groep weer afvallers zullen komen die het verschil tussen de bedrijven niet kent en teleurgesteld de filatelistische wereld verlaten Stop svp met deze informatie over dit soort bedrijven en houd je bij de les zoals men zeker van de oude gewaardeerde mede filatelist mag verwachten.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)