Nogmaals Jeroen Bosch, maar nu op maximumkaarten - Postzegelblog

Nogmaals Jeroen Bosch, maar nu op maximumkaarten

3

Stempel Jeroen BoschKort geleden op 31 mei 2016 is de meest indrukwekkende tentoonstelling over Jeroen Bosch ‘La expositión del V centenario’ in het Prado Museum in Madrid geopend. Hier hangen alle beroemde en toonaangevende schilderijen van Jeroen Bosch o.a. De Tuin der Lusten, die in het Noordbrabantse Museum ontbrak. Dit drieluik (als topstuk overeenkomend met De Nachtwacht in het Rijksmuseum) wordt nooit uitgeleend.

Max kaarten
De tien Nederlandse postzegels nemen (als beeld-doorlopend paar) op vijf bestaande prentbriefkaart dezelfde positie in, zoals ze in het postzegelvel ook gesitueerd zijn. Deze vijf ansichtkaarten heb ik toch weten te vinden. De middelste, verticaal staande detail-prentbriefkaart kon gekocht worden op de Jeroen Bosch-tentoonstelling ‘Visioenen van een genie’ (13/2 – 8/5) in ‘s-Hertogenbosch, beide totaal beeld-kaarten met een wit kader waren op de expositie ‘De ontdekking van van het dagelijks leven’ (10/9 – 17/1) in Museum Boijmans-Van Beuningen in Rotterdam verkrijgbaar. Beide detailkaarten heb ik in 1967 gekocht op de Jeroen Bosch-tentoonstelling in ‘s-Hertogenbosch.

boschmax 1

Kreupele pelgrim maakt ruzie. Joden met trechtervormige hoedjes.
Jongen als blindengeleider. Twee zigeunerinnen: de ene handlezend, de andere een kind verschonend.
De afmetingen van het gehele drieluik ‘De Hooiwagen’ is 135 x 190 cm.

 

boschmax 2
Duivelse demonen trekken de hooiwagen voort, die personen overrijdt.
Non wil seks met blauwe speelman. Drie hebzuchtige nonnen, die zakken vullen met een drank genietende pater.

boschmax 3

Hooiwagen remmende mannen, die personen verjagen met lange hooivorken.
Activiteiten van de kwakzalver wekken weinig vertrouwen bij mondonderzoek van een kermende vrouw.
De afmetingen van het middenpaneel van ‘De Hooiwagen’ is 135 x 100 cm.

Stempel Jeroen Bosch
Het portret van Jeroen Bosch als picturaal gelegenheid-stempel is ontleend aan een tekening van Jacques le Boucq (1528/33 – 1573), die het op zijn beurt heeft vervaardigd naar een werk van een onbekende meester.

  • Het Prado Museum beschouwt Bosch niet als een van de Nederlandse meesters, maar ziet hem als een schilder uit de Vlaamse School. “Vlaanderen was destijds van Spanje”, aldus Prado-conservator Pilar Silva “het is dus heel duidelijk, El Bosco is voor mij een Spaanse schilder! Al begrijp ik dat Nederlanders deze uitleg misschien niet leuk vinden.”
  • Dezelfde persoon is ook boos over uitspraken van de Bosch-studiegroep in ‘s-Hertogenbosch over enkele werken van Jeroen Bosch (De zeven hoofdzonden en De kruisdraging), die op grond van wetenschappelijk onderzoek als kopieën in de overzichtscatalogus zijn gepresenteerd. Via dendrochronologisch onderzoek (door analyseren van de jaarringen is ouderdom en herkomst van het hout te bepalen) blijkt hout van de schilderijpanelen met daarop schilderingen van Jeroen Bosch na zijn dood te zijn geschilderd.

7 hoofdzonden

Kruisdraging
Als gevolg van deze ontdekking (die het Prado Museum niet erkent) zijn twee beloofde bruiklenen niet naar Den Bosch gegaan.

  • Men ergerde zich in Spanje dat Den Bosch zich steeds aanprees als “grootste” en “meest onderscheidende tentoonstelling”. Volgens Madrid is de belangrijkste expositie ‘La expositión delV centenario’ (31/5 – 11/9) over Jeroen Bosch ooit te zien in het PradoMuseum.
  •  De omvang van de tentoonstellingen in ons land en die in Spanje komen met elkaar overeen. Van de 21 tot 27 schilderijen hingen er 18 in ‘s-Hertogenbosch en 21 in Madrid (3 daarvan zijn omstreden). Maar het grote verschil is dat bijna alle topwerken van Bosch in Madrid hangen en gemist werden in het Noordbrabantse Museum.

Tuin de lusten - Jeroen Bosch

  • Het drieluik Tuin der Lusten (het topstuk der topstukken van het Prado Museum) [Paradijs op aarde, Tuin der Lusten & de Hel] werd voor het eerst gesignaleerd in het Brusselse kasteel van graaf Hendrik III van Nassau. Door over-vererving kwam het in bezit van Willem van Oranje. In 1668 tijdens de 80-jarige Oorlog met Spanje (1568 – 1648) werd het triptiek geconfisqueerd door Alva. Filips II kocht de Tuin der Lusten uit de boedel van Alva’s bastaardzoon hertog Don Fernando en liet het samen met andere schilderijen van Jeroen Bosch naar kloosterpaleis El Escorial brengen.
    Het werk van Jeroen Bosch kwam na de dood van Filips II op verschillende plekken in Spanje en Portugal terecht. Geen van zijn meesterwerk is zo intens verbonden met de Spaans-Nederlandse geschiedenis als de Tuin der Lusten, waarvan de opdrachtgever en de datering onbekend zijn.
    De Tuin der Lusten werd na 1936 (toen de Spaanse Burgeroorlog uitbrak) naar het Prado Museum vervoerd.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Nederland Nederland Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 3,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • R.Skmydt op 26 juni 2016 om 07:57

    Het drieluik Tuin der Lusten (het topstuk der topstukken van het Prado Museum) [Paradijs op aarde, Tuin der Lusten & de Hel] werd voor het eerst gesignaleerd in het Brusselse kasteel van graaf Hendrik III van Nassau. Door over-vererving kwam het in bezit van Willem van Oranje. In 1668 tijdens de 80-jarige Oorlog met Spanje (1568 – 1648) werd het triptiek geconfisqueerd door Alva. Filips II kocht de Tuin der Lusten uit de boedel van Alva’s bastaardzoon hertog Don Fernando en liet het samen met andere schilderijen van Jeroen Bosch naar kloosterpaleis El Escorial brengen.DIT MOET ZIJN :IN 1567/68 TIJDENS DE 80-JARIGE OORLOG MET SPANJE ETC.

  • R.Skmydt op 26 juni 2016 om 08:13

    Geen van zijn meesterwerk is zo intens verbonden met de Spaans-Nederlandse geschiedenis als de Tuin der Lusten, waarvan de opdrachtgever en de datering onbekend zijn.DIT MOET ZIJN WAARSCHIJNLIJK GRAAF ENGELBERT VAN Nassau II.

  • Bate Hylkema op 26 juni 2016 om 11:30

    R.Skmydt dank voor je aanvullingen. De tekst heb ik letterlijk ontleend aan een artikel uit NRCHandelsblad van 25 mei 2016.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)