Een stukje filatelistische vorming - Postzegelblog

Een stukje filatelistische vorming

1

Bij toeval kreeg ik een fraai concreet voorbeeld in handen van de manier waarop een Portocard Individuell in de praktijk wordt verspreid. Deutsche Post heeft naast de Marke Individuell voor ieder die dat wil ook deze persoonlijke zegels in haar assortiment. De Portocard Individuell is vooral geschikt voor bedrijven en instellingen, die ze dan als “relatiegeschenk” kunnen gebruiken.

De (zelfklevende) zegel zit in een mapje (“Klappkarte”), maar het kunnen bijvoorbeeld ook vier of acht zegels zijn. De ontvanger frankeert met deze zegels zijn post en maakt zo reclame voor de gever. Het afgebeelde ongebruikte mapje schiet dus zijn doel voorbij!

Tchibo is een postorderbedrijf met als kernactiviteiten de handel in kleding en koffie. Er zijn ook in diverse steden koffiebars waar Tchibo koffie wordt verkocht. In 2011 en 2012 hadden ze een actie waarbij Portocards werden verstrekt. Na 2012 gingen de tarieven van Deutsche Post razendsnel omhoog (per 1-1-2016 €0,70 voor een standaardbrief) en ik vermoed dat mede daardoor de actie nu niet meer loopt. Op de website van Tchibo is er tenminste geen verwijzing meer te vinden.

1

Uit de tekst blijkt dat het gaat om een soort “Max Havelaarkoffie” uit Kenia en dat er allerlei projecten in dat land worden ondersteund. De koper van een pond*) Tchibo Privat koffie krijgt als tegenprestatie één zegel van €0,55 en de projecten in Kenia krijgen de toeslag van €0,45. De werkelijke totaalprijs voor Tchibo is hoger, want de productie van dit mapje en de zegel zijn niet kosteloos**).

De opmerking dat men gratis een van de vier afgebeelde zegels krijgt bij aankoop van een pond koffie is natuurlijk onzin: Tchibo werkt niet met verlies en uiteindelijk betaalt de consument deze “sigaar uit eigen doos”. Maar het is voor een goed doel, dus… de keerzijde van het mapje laat zien hoe de zelfklevende zegel in het geheel is verwerkt en ook wat de vier doelen zijn van het ondersteunde project:
-drinkwatervoorziening
-scholing van vrouwen en kinderen,
-de bouw van stallen en werkplaatsen en
-de levering van koeien en geiten voor melk en mest.

*)Opmerkelijk is dat ze in Duitsland het begrip “Pfund” nog gebruiken terwijl in Nederland de termen “pond” en “ons” met kracht zijn uitgeroeid, “want dat mocht niet meer van Europa”.

**)Mocht u zelf zoiets willen: een mapje met één zegel zonder toeslag kostte in februari 2016 voor particulieren bij een minimum afname van 25 stuks €1,26 (waarvan €0,70 frankeerwaarde).

KNBF mei 2016
Auteur Sjoerd Bangsma

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Persoonlijke postzegels Duitsland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 3,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • Patrick op 4 juni 2016 om 10:15

    Niets nieuws onder de zon. In Frankrijk konden bedrijven al sedert 1906 (type Blanc) tot in de jaren ’50 (type Muller) bij de PTT boekjes bestellen met reclameslogans op de velrand van de zegels. Die zegels werden dan gebruikt voor de eigen correspondentie, of, wat ook wel voorkwam, de boekjes konden aan klanten worden uitgedeeld als relatiegeschenk. Enkele van de zegels uit dergelijke boekjes hebben in de catalogus zelfs een hoofdnummer gekregen omdat ze (als type) alléén maar in reclameboekjes werden uitgegeven. Zie Yvert 188, 188A en 188B – de fameuze “Minéraline” en “Phéna”. Behalve die 2 zijn er natuurlijk nog wel meer van die reclameboekjes, maar de zegels daaruit zijn zonder reclame-aanhangsel niet te onderscheiden van types uit de oplages uitgegeven in gewone vellen, en daarom worden die enkel vermeld als a-nummer (“avec bande publicitaire”) bij de desbetreffende zegel.
    Die oude boekjes en de losse zegels daaruit staan garant voor een bijzonder fascinerende verzameling, maar wie er wil aan beginnen, zal z’n spaarvarken moeten aanspreken. Net zoals in NL of BE halen veel van die boekjes bijzonder hoge cotes, met als absolute uitschieter carnet 140C-14 (Louvre) die 25.000,- euro noteert … De losse zegels met aanhangsel daarentegen zijn – vooral gebruikt – nog wel te vinden aan prijzen die ook voor jan met de pet en mieke modaal haalbaar zijn. Zie je dus ergens een Franse zegel met bedrukt aanhangsel, dan heb je wellicht een exemplaar uit zo’n reclameboekje onder ogen, en daarmee toch wel iets speciaals. Bijhouden dus !

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)