Geïnspireerd door een artikelreeks van K. Kouwenberg, eind zeventiger jaren in maandblad Philatelie verschenen, beschrijft Rob Smit de geschiedenis van het postzegel verzamelen opnieuw in tweewekelijkse afleveringen. Dit is deel 23, Postzegel-Polka
Gerelateerde artikelen
In het eerste nummer van het blad ‘Das Magazin für Briefmarken-Sammler’ van mei 1863, staat een advertentie waarin het verschijnen wordt aangekondigd van de ‘Briefmarken-Polka für das pianoforte’ van J.V. Hamm, met afbeeldingen van ’42 bunten Briefmarken’, uitgegeven door C.F.W. Siegel te Leipzig.
Op zich nauwelijks het vermelden waard, ware het niet dat de op het schutblad van dit muziekstuk afgebeelde postzegels blijkbaar zo goed uitgevoerd waren dat ze, uitgeknipt, lang als echt in omloop zijn geweest. Toe allang niemand meer de postzegelpolka danste werd er in de filatelistische pers nog gewaarschuwd tegen vervalsingen van deze polka afkomstig.
De openbare bibliotheek Amsterdam is in het bezit van een exemplaar.
De componist Johann Valentin Hamm leefde van 1811 tot 1874.
Filatelie is vaker een bron van inspiratie geweest voor muziek;
Wordt vervolgd op 17 maart.
Tot nu toe verschenen:
1. Inleiding en begin
2. De eerste verzamelaars
3. De eerste catalogus, Oscar Berger Levrault maakt als eerste een overzicht.
4. Alfred Potiquet, De eerste commercieel uitgegeven catalogus.
5. Booming 1862, Het meest turbulente jaar in de filatelistische geschiedenis.
6. Edard de Laplante, De eerste die uitsluitend van de postzegelhandel leefde.
7. Natalis Rondot, De eerste echte filatelistische literatuur verscheen in een familieblad.
8. Henri Justin Lallier, Uitgever van het eerste postzegelalbum.
9. Frederick W. Booty, De eerste catalogus in het Engels.
10. Mount Brown, Een succesvolle Engelse catalogus.
11. Dr John Edward Gray, Uitvinder van de postzegel, allereerste verzamelaar of alleen maar een goede catalogusuitgever?
12. Het eerste postzegeltijdschrift, Eerst een mislukte poging, maar dan toch een postzegelblad.
13. Edward Pemberton, Actief filatelist met nakomelingen in de filatelie.
14. Dr. C.W. Viner, Vader van de engelse filatelie.
15. Jean Baptiste Moens, De grootste handelaar aller tijden.
16. De uitgeverij van Moens, Van groot belang in begintijd filatelie.
17. Duitsland in 1862, De trage start van een belangrijk filatelistisch land.
18. Nederland in 1862, De eerste Nederlandse catalogus en album.
19. Nederland in 1864, P.H. Witkamp
20. Het ontstaan van Schaubek
21. De concurentie barst los, gratis postzegels bij tijdschriften.
22. Knutselen met postzegels.
Reacties (1)
M.b.t. het stuk van Hamm:
“The front page has ninety-nine lithographed reproductions of stamps in eleven horizontal rows, but these are composed of only sixteen varieties which are repeated. […] No complete copy of the composition appears to be known.”
Een foto van het schutblad heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Over verdere vroege muziekstukken, een tekst uit 1880:
“In music, stamps have a good sound. Close to a dozen composers have rendered their applause and thus contributed to their popularity. Stamp polkas were composed in Germany by Doppler (1863), J.V. Hamm (1863), Hartleb (1874), and Ad. Müller (Vienna 1877); and Hamm’s is so popular that to this day it is heard on barrel organs in Hamburg. V. Hönecke dedicated the stamp waltz “The Philatelists” to the Philatelists’ Club, and a “Correspondence Cards Medley” created in 1874 by Fr. Zickoff is distinguished not merely by its melodious sound but by its successful title illustration: Amour, guiding a one-horse vehicle, leads an elegant pair of lovers across the space of a German postal card. The polkas, as well, show covers decorated with bright stamps, and Mailer’s displays the portrait of S. Friedl. In the case of the latter, it is interesting to emphasize that both the composer and the publisher are very active philatelists. France is represented twice, with the “Timbre-Poste-Polka” by Emil Périer (Paris, 1864) and the “Timbre-Poste-Polka-Mazurka” by Gautier de Valhrey (1865). From America we know of two compositions only, the “Stamp Galop” by Oliver Dithon (Boston) and “The American Stamp Polka” by Maria Sequin (New York), the latter no doubt a passionate woman philatelist. Finally, we record Arthur O’Leary’s “Stamp Galop” (London, 1863) which gives proof that in England one knew how to extract a “harmonic side” from philately in addition to the instructive, entertaining, and money-producing factors.”
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)