Bouwresultaten van scheepsmodellen door de eeuwen heen - Postzegelblog

Bouwresultaten van scheepsmodellen door de eeuwen heen

0

logo Maritiem MuseumOp het postzegelvelletje ‘Scheepsmodellen’, dat op 12 oktober 2015 wordt uitgegeven, staan tien markante scheepsmodellen uit het Rotterdamse Maritiem Museum, die door Haico Beukers & Marga Scholma uit Haarlem zijn ontworpen. Hierbij ligt de nadruk op vier schepen rondom 1900 (nrs 3, 4, 5 & 8). Voorts zijn drie historische (nrs 2, 7 & 10) en drie moderne vaartuigen (nrs 1, 6 & 9) opgevoerd. De hoogtijdagen van de scheepsmodelbouw vond vooral plaats in het laatste deel van de 18e eeuw tot en met het begin van de 20e eeuw, maar modellen worden nog steeds gebouwd en weerspiegelen daarmee ook de moderne tijd.

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam

  • Haico Beukers: “Je wilt het museale karakter tonen én je wilt duidelijk maken dat het modellen zijn, geen echte schepen. Vandaar tegen een lichtgrijze achtergrond schuine en verticale lijnen om een wit gekleurde vitrinekast aan te duiden, vandaar ook het schuine perspectief. De gekleurde scheepsmodellen worden daardoor als het ware in de schijnwerpers geplaatst.”
  • De miniatuur scheepsmodellen zijn altijd in opdracht door de opdrachtgever of bezitter van de echte schepen vervaardigd. Een mooie manier om te laten zien van scheepsbouwer of bezitter wat ze presteerden of maakten. De modellen zijn nooit voor de verkoop gemaakt.
  • De links en rechts uit het velletje varende schepen zijn in de vitrine afgebeeld in twee verschillende maatuitvoeringen. Eentje voor lange en eentje voor hoge schepen.
  • De modellen zijn door het fotograferende echtpaar Erik en Petra Hesmerg gemaakt.
  • De oranje gekleurde lijntjes verbinden de typografische elementen van postzegel en velrand met elkaar. Tussen haakjes oranje is de huidskleur van het Maritiem Museum.
  • Deze postzegelemissie behoort tot de museum-reeks, daartoe behoren het Louwman-museum (2014, nvph 3155/64), het Rijksmuseum (2013, nvph 3038/47) en het Stedelijk Museum (2012, nvph 2989/98).

Aegir en bomschuit

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam (1)

1. Aegir

Het diepwater-kraan-/constructieschip Aegir (210 x 46 m) kan wereldwijd ingezet worden voor het leggen van pijpen tot op een zeediepte van 3500 meter. Het schip heeft daarvoor een mastkraan en een toren met behorende las- en pijpbewerkingsstation aan boord. Met zeven schroeven wordt het schip op zijn plaats gehouden om het precisiewerk te kunnen uitvoeren. Robots vanaf het schip bestuurd, verrichten het werk van de infrastructuur op de bodem van de oceaan.

2. Bomschuit

Een houten bomschuit was een goedkoop vissersschip voor de haringvangst. Het log en traag varende schip bezit een brede romp en een platte bodem, waardoor het vaartuig bij gebrek aan havens tot omstreeks 1900 aan de Noordzeekust met gemak door de branding op het strand getrokken kon worden. In het Panorama Mesdag zijn meerdere van deze schepen op het strand geschilderd aanwezig (nvph 1632).

Bomschuiten Scheveningen

Net onder de stempelafdruk zijn talrijke bomschuiten op het strand van Scheveningen aanwezig.

marmus aegirmarmus bomschuit

Trio en Sindoro

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam (2)

3. Trio

Door de opkomst van de stoommachine verloren de zeilende handelsschepen terrein aan de stoomschepen. De snelle klipper als de Trio bijvoorbeeld bleef toch nog lang in bedrijf. Met de platte bodem en zijzwaarden voer dit vaartuig veel op binnenwateren.

4. Sindoro

Sindoro met een dubbelschroef, passagiersschip uit 1900, vervoerde als eerste schip passagiers eerste klas midscheeps. Dit schip van de Rotterdamse Lloyd zorgde (samen met de Koninklijke Paketvaart Maatschappij) voor een postdienst op Nederlands-Indië in de toen super korte tijd van 32 dagen, de helft wat toen nog gebruikelijk was.

marmus triomarmus sindoro

Sultan van Koetei en Fairmount Expedition

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam (3)

5. Sultan van Koetei

Het scheepsmodel van de tanker ‘Sultan van Koetei’ is door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in 1904 in opdracht van de Koninklijke Nederlandsch-Indische Tank Stoomboot Maatschappij gebouwd. Dit schip vervoerde olie vanuit het sultanaat Koetei aan de westkust van Borneo in Nederlands-Indië naar Nederland. Het stoomschip met stalen constructies, waartussen canvaszonneschermen konden worden gespannen, voorkwamen oververhitting van de explosieve lading.

6. Fairmount Expedition

Met de komst van de stoomschepen ontwikkelde zich ook die van de zeesleepvaart om enorm grote schepen in of uit havens te slepen en booreilanden over zeeën te slepen. De trekkracht van de zeesleper Fairmount Expedition (2007) staat in geen verhouding tot zijn voorgangers, ze is namelijk 196 ton met een maximale vaarsnelheid van 16½ knopen.

marmus sultankoeteiFairmount Expedition

Matarómodel en Assahan

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam (4)

7. Matarómodel

Het scheepsmodel van een vrachtschip, het zogenaamde mataró-model uit omstreeks 1425, is het aller oudste en gedetailleerde scheepsmodel van West-Europa. Het schip dat ongeveer 100 ton kon vervoeren, is als topmodel de Nachtwacht onder scheepsmodellen. Het model is afkomstig uit een kapel in de kustplaats Mataró nabij Barcelona. Vermoedelijk heeft een schipper het aan de kerk geschonken als dank voor behouden vaart. Ontdekkers van werelddelen en onbekende kusten als Columbus vervoerden zich hoogstwaarschijnlijk met dit scheepstype.

8. Assahan

Tijdens oorlogen of dreigende conflicten worden schepen ingezet om het land te verdedigen. Het flottieljevaartuig Hr.Ms. Assahan werd in 1900 gebouwd om zeeroverij van lokale vorstendommen in Indië een halt toe te roepen. De Assahan werd in 1917 tot mijnenlegger in Soerabaja verbouwd. De scheepsromp, beide masten, vier sloepen, stuurhut en de koekoeken van het scheepsmodel zijn in blank hout uitgevoerd.. De aankleding en ornamenten zijn verchroomd of van zilver.

marmus mataro 7Assahan

Nedlloyd Houtman en Padmos / Blijdorp

Vel scheepsmodellen van het Maritiem Museum Rotterdam (5)

9. Nedlloyd Houtman

Nedlloyd Houtman

Het containerschip Nedloyd Houtman (1977) toont de verandering in het vervoer over zee. Het schip bezat voor die tijd al een zeer grote laadcapaciteit. Het opengewerkte deel van het scheepsmodel toont de motoren én de nauwgezetheid, waarmee het schip kon worden geladen. De kosten van het vervoer van bijvoorbeeld een fles wijn uit Australië naar hier bedraagt nu ten opzichte van vroeger een luttel bedrag.

Containers Nedlloyd Houtman

10. Padmos/Blijdorp

Op de spiegel van het VOC-scheepsmodel zijn twee scheepsnamen geplaatst: Padmos en Blijdorp. Met deze scheepsnamen wordt aangegeven dat dit scheepsmodel twee identieke schepen (zusterschepen) vertegenwoordigt, die beide in 1722/23 (gelijk dit scheepsmodel) in opdracht van de Rotterdamse VOC-kamer zijn gebouwd. Wellicht heeft deze kopie ooit de VOC-bestuurskamer opgeluisterd. Beide schepen werden met de term ‘spiegelschepen’ aangeduid. De vaartuigen bezaten rijk versierde spiegels (het vlakke gedeelte boven de achtersteven). Kanonnen moesten de kostbare lading uit Indië naar ons land beschermen.

marmus_Houtman9marmus PADMOS10

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 3,67 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)