Helikopterdienst Rotterdam Brussel - Postzegelblog

Helikopterdienst Rotterdam Brussel

1

Vanwege het bombardement op Rotterdam in mei 1940 lagen na de Tweede Wereldoorlog grote stukken in het centrum van de stad braak. Met de wederopbouw was wel begonnen, maar lang nog niet overal. Na overleg tussen het Gemeentebestuur van Rotterdam en de directie van Sabena, de Société Anonyme Belge d’Exploitation de la Navigation Aérienne, werd op 28 maart 1953 toestemming gevraagd aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om een landingsterrein te kunnen inrichten voor helikopters. Het terrein dat men op het oog had was gelegen tussen de Rechter Rottekade, de Vriendenlaan en de Katshoek.

Vanaf 11 april 1953 werd begonnen met de aanleg van de landingsplaats voor helikopters en op 18 mei 1953 was men zover gereed dat twee helikopters van de Sabena landden met aan boord onder andere de directeur van Sabena, de heer A. Vernieuwe.

Op 3 augustus 1953 werd de helikopterdienst tussen Brussel, Amsterdam en Rotterdam officieel in gebruik genomen met de landing van twee Sikorsky S.55 helikopters van Sabena. De twee toestellen vervoerden alleen vracht en post. Ter gelegenheid van de in gebruikstelling van de dienst werd door de Belgische Post een bijzonder poststempel gebruikt en daarin de tekst “Helipost”. Een bekende postzegelverzamelaar, de heer Tocila, was er als de kippen bij om een envelop te maken ten behoeve van deze eerste vlucht.

Bpost

De Belgische Post had op 7 augustus 1950 een postzegel uitgegeven met daarop een afbeelding van een Sikorsky S.51 toestel. Een helikopter die echter nooit in Belgische dienst zou vliegen! Door de oorlog in Korea werden de helikopters bestemd voor het Amerikaanse leger. En de eerste vlucht, die door deze helikopters zou worden gemaakt op 10 juni 1950 tussen enkele steden in België ging niet door. Deze eerste binnenlandse vlucht vond pas plaats op 21 augustus 1950. Echter, met een geheel ander type helikopter: de Bell-47D.1.

Toch had de Sabena de zinnen gezet op de helikopters van Sikorsky en kocht twee toestellen aan van het type S.55 met registratie OO-SHA en OO-SHB. Deze werden voor het eerst in dienst gesteld op 18 januari 1954. Later werden nog vier toestellen aangeschaft, de OO-SHC tot en met OO-SHF.

De Sabena zelf had speciale enveloppen laten vervaardigen voor de eerste vlucht van Brussel naar Rotterdam via Antwerpen. Op de enveloppen werden de postzegel gestempeld met het bijzondere poststempel van 3 augustus 1953.

Bij aankomst in Rotterdam werd op de achterzijde een afdruk aangebracht van het dagtekeningstempel ROTTERDAM 64 met de datum 3 augustus 1953 om 12.00 uur. Het was in totaal 28 kilogram post.

Maar was dit wel de eerste officiële helikopterverbinding tussen België en Nederland? Nee, want op 5 november 1947 vond een vlucht plaats tussen ’s-Gravenhage en Brussel, waarvoor een bijzonder stempel werd gebruikt op de aangeboden poststukken. De terugvlucht vond plaats op 6 november 1947 waarbij de Belgische Post weer het vertrouwde type stempel gebruikte. En die vlucht vond wel plaats met een helikopter van het type Sikorsky S.51 zoals afgebeeld op de Belgische postzegel. Het was een Nederlands toestel met registratie PH-HAA. Overigens werd de helikopterdienst in 1965 verplaatst naar de luchthaven Rotterdam en het landingsterrein volgebouwd met woningen met rode puntdaken dat daarom ook wel ‘Klein Volendam’ wordt genoemd. Op 1 november 1966 werd de helikopterdienst geheel opgeheven.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch België Nederland Tweede wereldoorlog



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)