VW-busje bestaat 65 jaar - Postzegelblog

VW-busje bestaat 65 jaar

3

Het Volkswagenbusje bestaat 65 jaar. De productie begon in 1950 en het is waarschijnlijk het bekendste busje ooit. Wist U dat het idee van dit busje van een Nederlander afkomstig was? Het busje was populair, omdat het veel ruimte bood aan personen en levensmiddelen.

Het VW-busje
Het VW-busje (transporter) is de naam voor een bestelwagen van de Duitse autofabrikant Volkswagen, die intern bekendstaat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). Het model kan worden beschouwd als de voorloper van busjes voor personen- en goederenvervoer.

Geschiedenis
Het idee voor de Typ 2 is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Toen hij op 23 april 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was zag hij daar een transportwagen op een Volkswagen Kever bodemplaat, die werd gebruikt voor intern transport. Met deze Plattenwagen als uitgangspunt schetste hij een busje. In 1948 besloot men de Volkswagen-schets verder uit te werken. Al snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie. De serieproductie van het nieuwe model begon op 8 maart 1950.
Van meet af aan was de bus een verkoophit. Aan die populariteit kwam eigenlijk nooit een eind. Het busje, officieel de ‘Transporter T1’, werd geroemd om zijn enorme ruimte, betrouwbare techniek en relatief lage prijs. Met de motor achterin onder de laadvloer weggestopt bleef het busje toch compact. De bus was geschikt voor zowel kleine ondernemers als gewone consumenten. Deze zegels van Oostenrijk laten zien dat het busje overal voor gebruikt kon worden, zoals bedrijfsmatig als ambulance en maar ook voor personen vervoer naar de luchthaven.

Ook Nederland heeft een VW-bus op de postzegel staan, hoewel deze slecht herkenbaar is. In de serie van 2012 over 100 jaar Nederlands Openluchtmuseum met als thema ”Hulde aan het dagelijkse leven”, zien we het VW-busje met bermtoeristen staan op de postzegel op deze maximumkaart.


En ook op het velletje “Mooi Deventer” zie we rechtsonder een VW-bus, die Deventerkoek moet vervoeren.

Van de Duitsers vond ik een mooi stempel over de VW-bus.

In Portugal werd de VW-bus als ambulance gebruikt, zoals we kunnen op deze automaatstrook.


Tweedehands zijn de busjes nog altijd zeer gewild en worden er flinke bedragen neergeteld voor mooie exemplaren. Eind vorig jaar werd een zeldzaam type uit 1955 in Duitsland geveild voor 235.000 dollar (omgerekend 213.000 euro), het hoogste bedrag ooit voor een VW-busje. In Nederland zijn er ook ongetwijfeld VW-busjes fanaten, want ik vond drie persoonlijke postzegels hierover.

Heeft U nog nostalgische gevoelens bij het VW-busje?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Duitsland Nederland Portugal



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Willem Hogendoorn spaart de thema’s Leiden en politie en is erelid van de Leidsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars.

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Franc Rossi op 4 april 2015 om 17:43

    Weer een leuk artikel met idem wetenswaardigheden van SuperWillem

  • marie-josé op 7 april 2015 om 19:36

    Geinig Willem,
    helaas geen speciale gevoelens bij dit merk en zeker niet bij personenbusjes…

  • willem hogendoorn op 7 april 2015 om 20:38

    @ Marie José: Over 14 dagen verschijnt een artikel over de “lelijke eend”. Ik schat in dat jij daar WEL speciale gevoelens bij heeft

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)