Van Goghs schilderkundige technieken, uitspraken, ideeën, beleven en voelen (2) - Postzegelblog

Van Goghs schilderkundige technieken, uitspraken, ideeën, beleven en voelen (2)

2

Zelfportret met strohoedOp initiatief van de Vereniging voor Kinderpostzegels & Maximafilie heeft PostNL twee speciale Van Gogh-stempels (van de museum-plaatsen Amsterdam en Otterlo) laten maken met daarop een vereenvoudigde afbeelding van een zelfportret van de schilder: zelfportret met strohoed.
Voor verzamelaars is het mogelijk om een afdruk van deze stempels op filatelistisch materiaal (met daarop een nieuwe Van Gogh-postzegel) als bijvoorbeeld een maximumkaart te krijgen.

Vincent van Gogh - Stempel Otterloo Vincent van Gogh - Stempel Amsterdam

 

Voorwaarden:

  • Bij het filatelistisch materiaal een voldoend gefrankeerde en geadresseerde retourenvelop bijsluiten.
  • Opsturen naar R. van der Leeden, Laan van Meerdervoort 870, 2564 AS Den Haag
  • Afstempeling tot uiterlijk 20 februari 2015 mogelijk.

19. Stoel van Gauguin (Arles dec 1888, A’dam) 1636

19. Vincent van Gogh - Interieurs 4

Stoel van Gauguin. Na bijna twee maanden (na enkele ernstige conflicten en incidenten) verlaat Gauguin het Gele Huis van de lastige Vincent met zijn onmogelijk karakter. Vincent schildert Gauguins donkerbruine stoel met armleuningen (zware contouren) met daarop een blaker met brandende kaars en twee romans. Deze stoel kondigt het naderende vertrek al aan. De brandende kaars stelt Gauguin voor als symbool voor een levend mens.

20. Vestibule van de inrichting (Saint-Remy okt 1889, A’dam) 1806

20. Vincent van Gogh - Interieurs 5

Vestibule van inrichting. De vestibule van het gesticht met op de achtergrond de vijver met fontein in de gestichtstuin van Saint Remy. Het lijnperspectief wordt versterkt door het gebruik van op de voorgrond tredende warme kleuren en de koude, wijkende kleuren groen en geelgroen van de tuin achter de deuropening (kleurperspectief).

21. Oude toren van Nuenen met ploeger (Nuenen feb.mrt 1884, Otterlo) 459

21. Vincent van Gogh - Landschappen 1

Oude toren van Nuenen. De oude kerktoren van Nuenen staat in een open en ruim landschap met ploegers op het akkerland.

22. Knotwilgen bij zonsondergang (Arles sep.okt 1888, Otterlo) 1597

22. Vincent van Gogh - Landschappen 2

Knotwilgen bij zonsondergang. De bomen overheersen als donkere, brede en verticale banen haaks op de blauwe horizontale baan even boven het midden. “De zon (bron van licht en leven) is haast primitief als een gele schijf met daaromheen oranje streepjes om stralen uit te beelden.”

23. Veld met irissen bij Arles (Arles apr.mei 1888, A’dam) 1416

23. Vincent van Gogh - Landschappen 3

Veld met irissen. Vincent was getroffen door de weilanden vol gele boterbloemen met op de voorgrond (diagonaal), een sloot met een rij paarse irissen met groene bladeren. Op de achtergrond (horizontaal) de rode daken van Arles met toren, deels schuilgaand achter vijgenbomen.

24. Olijfgaard (Saint-Remy jun.jul 1889, Otterlo) 1758

24. Vincent van Gogh - Landschappen 4

Olijfgaarde. Het schilderij met de kleuren blauw, groen, paars en roze is met bochtige verticale penseelstreken opgebouwd. De grillige vormen van de olijfbomen zetten zich voort in het lange, buigende gras van de grond en in de blauwe lucht, die in heftige streken is opgezet. Een schilderij straalt onrust uit van een fel bewogen emotionele schilder.

25. Landschap met korenschoven en opkomende maan (Saint-Remy jun.jul 1889, Otterlo) 1761

25. Vincent van Gogh - Landschappen 5

Landschap met korenschoven en opkomende maan. Uitzicht vanuit mijn slaapkamer van het krankzinnigengesticht (voorheen een klooster) in Saint Remy met op de voorgrond een korenveld, waar schoven het koren vervangen in dof geeloker en paars. Het is opgezet in een kunstmatig aandoende regelmaat in de penseelstreken, die het gehele beeldvlak overdekt.

26. Olijfgaard (Saint-Remy nov 1889, A’dam) 1857

26. Vincent van Gogh - Landschappen 6

Olijfgaarde met zon. In de olijfgaarde staan bomen met knoestige stammen en verwrongen takken. Deze grillig gevormde bomen vertonen overeenkomsten met de onrustige psychische toestand van de schilder. ’t Is een explosie van dynamiek en beweging.

27. De weg door ravijn (Saint-Remy dec 1889, Otterlo) 1871

27. Vincent van Gogh - Landschappen 7

De weg door het ravijn. Twee kleine vrouwfiguren klimmen over een bergpad tussen bergen en een kleine beek (die zich tussen de stenen doorwerkt) in een ravijn. Een siddering van onrust met beweeglijk kronkelende en kleurige lijnen.

28. Landweg met wandelaars, rijtuigje, cipres, ster & maansikkel (Saint-Remy mei 1890, A’dam) 1982

28. Vincent van Gogh - Landschappen 8

Landweg met wandelaars, rijtuigje, cipres, ster en maansikkel. “Een nachtelijke hemel met op de achtergrond een smalle maan zonder lichtstralen, een ster met overdreven schittering in de ultramarijne lucht, waardoor enige wolken voortsnellen. Daaronder een weg met hoge gele rietstengels, een oude herberg met oranje vensters en een heel hoge, rechte cipres. Op de weg een rijtuigje met wit paard, twee wandelaars. Heel romantisch, ik geloof dat dit echt de Provence is.”

29. Korenveld onder onweerslucht (Auvers-sur-Oise jul 1890, Otterlo) 2097

29. Vincent van Gogh - Landschappen 9

Korenveld onder onweerslucht. Terneergeslagen nam Vincent kennis van het feit dat Theo en kunsthandel voor zich zelf zou gaan beginnen. “De storm die jullie (broer Theo en zijn vrouw Johanna) daarbij bedreigt, drukt ook op mij. Ik vorm een bedreiging voor jullie, omdat ik op jullie kosten leef.”

30. korenveld onder dreigende luchten met kraaien (Auvers-sur-Oise jul 1890, A’dam, nvph 2151) 2117

30. Vincent van Gogh - Landschappen 10van-gogh-2151.jpg

Korenveld met dreigende luchten en kraaien. Van Gogh bezoekt begin juni 1890 zijn broer Theo, die hem vertelt dat hij een eigen kunsthandel wil opzetten. Voor Vincent betekent dit minder financiële steun. Het raakt hem diep en maakt hem zeer onrustig. Hij is wanhopig: “Mijn leven is aan de wortel aangetast, ik sta niet meer stevig op mijn benen!”
Het onstuimige en emotioneel geladen schilderij illustreert zijn “verdriet van uiterste eenzaamheid” met een bochtige, doodlopende weg in het korenveld. Het met smalle en driftig korte streepjes opgezette koren rijst omhoog tegen de stormachtige opkomende hemel. De kraaien symboliseren de op handen zijnde zelfmoord. Op 27 juli 1890 schiet hij zich zelf in een korenveld met een pistool in de borst. Hij strompelt terug naar zijn kamer, waar hij op 29 juli 1890 in het bijzijn van Theo overlijdt.

31. Kop van vrouw (Nuenen mrt 1885, A’dam) 692

31. Vincent van Gogh - Portretten 1

Kop van een vrouw. “Ik ben druk werkende aan de Aardappeleters. Ik heb van de koppen opnieuw voorstudies geschilderd (zeker reeds een dertigtal geschilderd; ik stel dat slecht één van de tien of twintig studies iets zal hebben dat de moeite waard is), evenals van de handen. Ik doe voor alles mijn best er leven in te brengen.”

32. Etienne Lucien Martin (Parijs jan.mrt 1887, A’dam) 1203

32. Vincent van Gogh - Portretten 2

Man met kalotje. Etienne-Lucien Martin is eigenaar van een restaurant, waar kunstenaars mochten exposeren o.a. enkele van Van Gogh. Dit portret is met precisie en zorg met fijne penseelstreken geschilderd.

33. Theo van Gogh (Parijs jan.mrt 1887, A’dam) 1209

33. Vincent van Gogh - Portretten 3

Theo van Gogh. Het Van Gogh-museum heeft enkele jaren geleden dit schilderij in de museumcollectie ‘ontdekt’: Theo van Gogh. Het doek is dus geen zelfportret van Vincent, maar van zijn op hem lijkende broer Theo. Theo bezit een mooi rond oor (Vincent heeft een vlezig oor), geschoren wangen en een okerkleurige baard (Vincent bezit een rode baard).

34. Léonie Charbuy Davy (Parijs jan.mrt 1887, A’dam) 1206

34. Vincent van Gogh - Portretten 4

Vrouw zittend bij wieg. De jonge moeder van een zoontje, Léonie Rose Charbuy-Davy (nichtje van kunsthandelaar met wie Vincent bevriend was) zit bij een wieg met blauw lint. Met dit schilderij geeft Vincent aan hopelijk ook eens vader te worden. Een geluk dat hem niet ten deel zal gevallen.

35. Zouaaf (Arles jun 1888, A’dam, nvph 2146) 1486

35. Vincent van Gogh - Portretten 5van-gogh-2146.jpg

Zouaaf. Deze infanteriesoldaat zit voor een groen geverfde deur met ernaast oranjekleurige stenen van een muur. In complementaire kleurtegenstelling groen-rood uitgevoerd. Vincents omschrijving: “Jongeman van kleine gestalte , een stierennek en de blik van een tijger. Het uniform heeft een emaille-achtig blauwe pannenkleur met verbleekte rood-oranje versieringen.”

36. Luitenant Milliet (Arles sep 1888, Otterlo) 1588

36. Vincent van Gogh - Portretten 6

Luitenant Milliet. Paul-Eugéne Milliet, tweede luitenant van het derde regiment van de Zouaven (bewoner van Zouavia (Algerije) in Franse krijgsdienst), een trouwe vriend van Vincent, die hem tekenles gaf. Overheersend zijn de complementaire kleuren rood (pet) en groen (achtergrond).

37. Portret van man (Arles dec 1888, Otterlo) 1649

37. Vincent van Gogh - Portretten 7

Mans portret. Joseph-Michel Ginoux is bezitter van Café de la Gare in Arles. Hij en zijn vrouw (L’Arlesienne [40]) zijn bevriend met Vincent.

38. Joseph Roulin (Arles jan.apr 1889, Otterlo) 1673

38. Vincent van Gogh - Portretten 8

Joseph Roulin. “Postbode Joseph Roulin heeft haast geen neus, een hoog voorhoofd, kleine grijze ogen, hoog gekleurde volle wangen, een grote baard (peper en zout) en grote oren. Zijn gezicht doet me denken aan de Russische schrijver Dostojevski. De man redeneert veel en weet ook veel dingen.”

39. Berceuse/wiegster (madame Roulin) (Arles dec.jan 1888/1889, Otterlo)1655

39. Vincent van Gogh - Portretten 9

Berceuse. Augustina Roulin, La Berceuse (oranje haar in vlechten) houdt tussen de handen een touw, waarmee ze de wieg van de pas geboren Marcelle laat schommelen. Blauwgroen behangselpapier met roze dahlia’s op de muur. Het doek is opgezet in varianten complementaire kleuren rood en groen. De wiegster is duidelijk afgelijnd afgebeeld met duidelijke omtreklijnen (cloisonisme met kleurvelden [ingekleurde vormen]).

40. Arlesienne (madame Ginoux) (Saint Remy feb 1890, Otterlo) 1893

40. Vincent van Gogh - Portretten 10

De Arlesienne. De Arlesienne, madame Ginoux, een dierbare vriendin van Vincent, leunt met arm op een tafel. Het werk is in een uur geschilderd: “Ik heb het uiterst snel neergepenseeld.” Ze dreef met haar man Joseph-Michel Ginoux Café de la Gare in Arles. Vincent woonde er op kamers tot hij in het Gele Huis ging wonen.

Laatste deel

Het derde en laatste deel van is Van Goghs schilderkundige technieken, uitspraken, ideeën, beleven en voelen op 8 februari te lezen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Vincent van Gogh



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 2,60 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (2) Schrijf een reactie

  • JHA op 2 februari 2015 om 10:25

    Wat heeft dat stempel nu met filatelie te maken?? Van een correct postaal gebruik is hier geen sprake. Zuiver geantidateerd maakwerk in een Bananenrepubliek.

  • Rinze op 6 februari 2015 om 20:26

    @JHA is Nederland inmiddels ook al een Bananenrepubliek? :P

    het gaat om ‘persoonlijke’ zegels welke afgestempeld worden op een kaart/brief naar wens, met dat in het achterhoofd, een leuk stempel voor verzamelaars van v.Gogh

    wil je een echt gelopen brief, met zegel, dan zal je deze gewoon op de post moeten doen, dan krijg je er een ‘normaal’ stempel op

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)