Autisme - Postzegelblog

Autisme

3

Mijn jongste dochter werkt op de Prof. Dr. Leo Kannerschool, een school die onderwijs verzorgt aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis. Op een regenachtige zondagmiddag vroeg ik me af, wie is Leo Kanner, wat is autisme precies en zijn hierover ook postzegels te vinden zijn.

 

Autisme
Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier.

Met autisme word je geboren, en het blijft gedurende je hele leven een rol spelen. Het wordt niet veroorzaakt door de opvoeding. Alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken etc. wordt op een andere manier verwerkt. En dat brengt een andere mix van sterke en zwakke kanten met zich mee.

Zo hebben mensen met autisme vaak een goed oog voor detail, zijn ze eerlijk, recht door zee, analytisch en hardwerkend, maar hebben ze moeite met overzicht houden en sociale contacten en hebben ze een opvallend beperkt aantal interesses of activiteiten. Ook hebben mensen met autisme vaak veel behoefte aan structuur en voorspelbaarheid, omdat de wereld voor hen vaak erg chaotisch is, door  een andere informatieverwerking dan dat wij hebben. De meeste mensen zien de wereld als een film, maar mensen met autisme zien de wereld eerder als een stapel losse foto’s, zij zien minder samenhang. Hierdoor kost het hen veel moeite om te begrijpen wat er gebeurt. Ook snappen zij vaak niet goed wat andere mensen bedoelen of voelen.

Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het heeft grote invloed op iemands leven. Elke dag opnieuw. Autisme kent vele gezichten. Sommige mensen met autisme zoeken weinig contact met anderen. Anderen doen dit juist heel actief, maar vaak op een manier die ‘vreemd’ overkomt. Er zijn mensen met autisme en een (lichte) verstandelijke beperking maar ook mensen met een hoge intelligentie. De meeste zijn echter normaal begaafd. Sommigen kunnen een behoorlijk zelfstandig leven leiden, anderen hebben hun leven lang veel hulp nodig.

Ruim 1% van de Nederlanders – ongeveer 190.000 mensen – heeft een vorm van autisme.

In 2012 gaven de drie vestigingen van de Verenigde Naties postzegels uit over autisme.

Klassiek autisme
Er zijn verschillende soorten autisme. De bekendste vorm is het klassiek autisme. Bij mensen met klassiek autisme is sprake van kwalitatieve beperkingen in sociale interactie, kwalitatieve beperkingen in verbale en non-verbale communicatie en beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten waarbij sprake is van een stoornis in de verbeelding. Deze stoornis wordt ook wel het Kanner-syndroom genoemd.

Leo Kanner
Leo Kanner (1894 – 1981)was een Oostenrijkse kinderpsychiater die in Amerika werkte en als een van de eersten in 1943 autisme beschreef als een apart syndroom.

Kanner was de eerste arts in de VS, die als kinderpsychiater werd aangemerkt. Zijn leerboek Child Psychiatry uit 1935 was het eerste in het Engels geschreven boek, dat zich op de psychiatrische problemen van kinderen richtte. Zijn artikel Autistic Disturbances of Affective Contact uit 1943 vormt de basis voor het hedendaagse onderzoek van autisme. Dit was een studie van elf kinderen met verschijnselen, die Kanner early infantile autism ging noemen, een naam die nu nog wordt gebruikt.

Helaas heb ik geen postzegel van Kanner kunnen vinden. Wel zijn over autisme nog diverse postzegels uitgegeven.

Italie

Verder kwam ik nog enkel first day covers met stempels tegen over dit onderwerp.

India

 

Bron: Nederlandse vereniging voor Autisme

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Oostenrijk Zwitserland Gezondheidszorg



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Willem Hogendoorn spaart de thema’s Leiden en politie en is erelid van de Leidsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars.

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • willem hogendoorn op 22 november 2014 om 07:59

    Gisteren las ik in een artikel genaamd “Ik heb autisme en ik haat Sinterklaas”. Het gaat over Kees, een jongen met een verstandelijke beperking en autisme. Hij heeft moeten leren om zijn schoenen in de kast te zetten. Hij vond het moeilijk om daar aan te wennen en heeft daar veel op getraind. Nu moeten zijn schoenen bij de kachel. Nee, veel erger nog, er moet er één bij de kachel en één in de kast. Hij raakt daarvan in de war en begrijpt niet waarom dit nu opeens zo moet. ’s Morgens wil Kees zijn schoenen aandoen, en dan zit er opeens snoep in. Dat is raar. En dan komt hij op school en ziet hij meester Gerard, die zich verschrikkelijk heeft verkleed in een lange witte jurk met een rode mantel er overheen. Mannen dragen geen jurk weet Kees. En waarom moet hij tegen meester Gerard nu Sinterklaas zeggen? Het is om gek van te worden.
    Kortom, het Sinterklaasfeest levert voor een autist vaak een hoop spanning op. Verrassingen en gewoontes die ineens anders moeten, ervaren ze als een straf.
    De postzegels over “autisme awareness” zijn dus geen overbodige luxe.

  • Annet op 22 november 2014 om 11:04

    Leuk stuk pa! En wat leuk dat je jongste dochter daar werkt ;-) Op de school is dit inderdaad een erg onrustige tijd voor de kinderen. Ondanks dat komt de Sint toch ook bij ons op school langs.

  • Marijke Vos op 22 november 2014 om 13:12

    Even een aanvulling: bedoelde school staat in Oegstgeest, Endegeesterstraatweg.
    Weet ik omdat ik op de afdeling Sociale Zaken en Onderwijs heb gewerkt bij de gemeente Oegstgeest.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)