Autopostkantoren - Postzegelblog

Autopostkantoren

2

thumb autoIn 1929 werd in Frankrijk het idee gelanceerd om een rijdend postkantoor te ontwikkelen voor manifestaties en sportevenementen, een “Bureau de Poste Auto-mobile”. Andere landen volgden dit voorbeeld: Duitsland, Tjechoslowakije, Hongarije, Engeland, Zwitserland en Zweden. Nederland bleef niet achter.

In 1939 ontwierp ene Nicolaas De Koo het eerste rijdende postkantoor voor de PTT. Het Autopostkantoor nummer 1 bestaat uit een trekker van Chevrolet en een oplegger. In afgekoppelde stand kan men aan de voorzijde acht schrijftafels uitschuiven. Aan de achterzijde zijn drie geluiddichte telefooncellen ingebouwd. Aan de tweede lengtezijde zijn een briefkaartenautomaat en twee postzegel-automaten aangebracht. Over de lengte van de felrood geschilderde autopostkantoor staat in gouden letters “Post-Telegraaf-Telefoon”. Het rijdende postkantoor werd voor het eerst ingezet bij de TT in Assen van 30 juni tot 1 juli 1939 (zie DD 76) en later bij verschillende manifestaties, waaronder de Jaarbeurs in Utrecht, het Feyenoord Stadion in Rotterdam, voor de NCRV landdag en de Vierdaagse van Nijmegen.

Linker zijkant van het rijdende postkantoor, wagen 1, met twee postzegelautomaten en een briefkaartenautomaat.

In 1952 werd een tweede bus in gebruik genomen op basis van het eerste model, dat in de oorlog verloren was gegaan. Deze auto werd veelvuldig ingezet in geheel Nederland. Was het niet voor de verkoop van Zomerzegels of Kinderzegels, dan was de auto wel bij een evenement zoals het Muziekconcours te Kerkrade de viering van 1200 jaar Dokkum-Bonifaciusstad, of de Landbouwtentoonstelling te Kampen.
Autopostkantoor nummer 2 werd in 1970 verkocht aan Circus Boltini. Hij zou dienst gaan doen als kassawagen.

▼ Afbeelding van het autopost-kantoor, wagen 2, in een iets aangepaste uitvoering.

 

In 1948 werd door de Nederlandse Spoorwegen een “Noodbus” ter beschikking gesteld van de PTT. Deze bus toerde regelmatig door het land voor de verkoop van bijzondere postzegels. Ook voor de verkoop van de speciale toeslagzegels van de Watersnoodramp in 1953 werden autopostkantoren in werking gesteld.

In de periode 1971-1994 rijden door Nederland kleinere uitvoeringen van een “rijdend postkantoor”. Ze staan ten dienste van die gemeenschappen die geen eigen “gewoon” postkantoor in de buurt hebben. Deze bussen rijden vaste routes.

In 1994 wordt de dienst van de rijdende postkantoren uit economische motieven geheel gestaakt en is het publiek aangewezen op postkantoren en postagentschappen. Wel hebben de bekende SRV-rijdende-winkels nog een tijdje postzegels verkocht.

Situatie in het Buitenland:
Ook in andere landen zijn autopostkantoren ingezet (zie ook DD 76 en de aanvang van dit artikel).

auto 7

Hierbij een voorbeeld uit Zwitserland. Het autopostkantoor was ingezet bij een postzegel-tentoonstelling in Thun op 6 en 7 november 1937. Rechtsboven is een (Zwitserse) postzegel geplakt met de afbeelding van het rijdende postkantoor. Ook hier is een speciaal aantekenstrookje geplakt.De Zwitserse auto heeft dienst gedaan van 1937 tot 1954.

Bronnen:
* J.M. Hager: De Nederlandse autopostkantoren van 1939-1994;
uitgave van Po&Po Posthistorische Studies no. 18, 1996
* TNT: Iconen van de Post, www.iconenvandepost.nl
* www.people.zeelandnet.nl/acoomens/1953ramp.htm
www.postzegels.jouwweb.nl/stempels/autopostkantoren

Druk Doende
Bewerking: Ton Cornet

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland Duitsland Groot Brittannië Nederland Zweden Zwitserland Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (2) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)