Postzegelverkoopcijfers? & frankeerwaarden-verhogingen - Postzegelblog

Postzegelverkoopcijfers? & frankeerwaarden-verhogingen

6

postbodeEr bestaat in de huidige crisistijd en bij de terugloop van het aantal poststukken toch een duidelijk verschil in de postzegelverkoop van kinderpostzegels en die van alle overige postzegels (langlopende frankeerzegels en gelegenheidspostzegels). De kinderzegels hebben (in tegenstelling tot de overige postzegels) nauwelijks last van de recessie en daling van de postvolumes. Wat is daar de reden en/of oorzaak van?

Scholenactie kinderpostzegels

Buurkinderen rennen om het hardst bij de kinderzegel-scholenactie, om maar zo veel mogelijk adresjes te scoren met bestellingen van kinderzegels en/of kaarten. Kies je voor de overbuurjongen, of gun je de verkoop van een aantal mapjes aan de dochter van een kennis? Een keuze is soms niet eenvoudig. Zie hier de blijvende kracht én het succes van de kinderpostzegels.

deurzegel 2013
Veel goede doelen hebben momenteel een gebrek aan collectanten, vooral in grotere plaatsen in tegenstelling tot kleinere plaatsen en dorpen. De Stichting Kinderpostzegels Nederland beschikt over een steeds zich weer opnieuw aanvullend netwerk van medewerkers.

Zodra de schoolkinderen de mapjes met twee velletjes kinderpostzegels bij deur afgeven, komen deze postzegels feitelijk altijd regelrecht in een la terecht, of ze worden meteen op de bijgeleverde rebuskaart geplakt, die kans geeft op mooie prijzen. Het overgrote deel van de mapjes met kinderzegels blijft (jarenlang en tot groot genoegen van PostNL [hoeft geen vervoerdiensten uit te voeren]) ongebruikt in de bekende la liggen.

Bijna iedere volwassene heeft in zijn jeugd ooit kinderzegels verkocht. Zodra een schoolkind bij de deur aan u de vraag stelt “Wilt u ook kinderzegels kopen?”, herinnert u zich meteen uw positieve en verheerlijkende beleving van uw persoonlijke ‘kinderzegel-verkoop-praktijk/-ervaring’. De bestelling is meer op het gevoel, als op dat van het verstand gebaseerd.
De bestelling/aankoop heeft dus weinig of niets met frankeergebruik van een poststuk te maken. Een dergelijk weinig overwogen ‘aankoopbeleid’ houdt de verkoop uiteraard wel overduidelijk in stand.Terugloop verkoopcijfers overige postzegels

Terugloop verkoopcijfers overige postzegels

De postvolumedaling bedroeg in het laatste kwartaal 11,3 %. Dit leidt uiteraard naast een achteruitgang van postzegelverkoop/-gebruik ook meteen naar omzetdaling en krimp van de winstmarges. Het Miniserie van Economische Zaken komt PostNL met een portoverhoging van 4 cent per brief (van 60 naar 64 cent) met ingang van 1 januari 2014 tegemoet. Deze extra 4 eurocent zal in totaal miljoenen opleveren (aanvankelijk tot groot genoegen van beleggers: het aandeel PostNL steeg met 3 %).postzegelprijzenDeze nieuwe verhoging komt ná die van 1 augustus 2013. Toen steeg het porto van 54 naar 60 cent.. Ten opzichte van vorig jaar is het portobedrag met 19 % verhoogd. Vergeleken met 2010 (porto 44 cent) is de prijs van een postzegel (in drie jaar) de helft duurder geworden. Of het hier bij blijft, is maar de vraag: “Wij hebben een van de laagste postzegelprijzen in Europa. We zien daarom nog ruimte genoeg voor prijsverhogingen. Sommige Scandinavische landen kost een postzegel voor een brief al meer dan een euro.”
Analisten noemen de portoverhogingen vreemd en verrassend: “PostNL snijdt zichzelf in de vingers! Bij volumedaling gaan de prijzen omhoog. Door het verhogen van de prijzen komen juist de volumes onder druk te staan. PostNL heeft meer aan interne kostenbesparingen, dat levert structureel wat op.” Daar kan men de vicieuze cirkel mee doorbreken.

Decemberzegels 2013 spekken de kas van PostNL

Voor één Decemberzegel 2013 moet dit jaar 55 cent betaald worden, terwijl de prijs vorig jaar maar 40 cent bedroeg. Een stijging van maar liefst 37 %. Door deze absurd hoge prijsstijging, waarmee PostNL tussen de vijf en tien miljoen extra denkt te ontvangen, zou wel eens tot een sterke terugval in het versturen van kerstkaarten kunnen leiden. Deze achteruitgang wordt niet alleen door de teruglopende kerstkaartenverkoop versterkt, maar ook door de zwakke economie. Het gebruik van de normale postzegel loopt gedurende de feestmaand door de verkoop van Decemberzegel (als kortingszegel) ieder jaar terug. Het gebruik van de digitale kerstkaart zal ongetwijfeld zal toenemen. PostNL denkt tussen de vijf en tien miljoen euro extra te ontvangen met de 15 cent verhoging.

prijs deemberzegel
De cijferreeks (links) van 0,6, 0,5, 0,4, 0,3, 0,2 en 0,1 betekent 0,60, 0,50, 0,40, 0,30, 0,20 en 0,10 euro.

De vraag is in hoeverre PostNL kan doorgaan met het doorvoeren van tariefverhogingen. Op langere termijn is het de vraag of het prijsinstrument voldoende is om omzetdaling en margekrimp tot stilstand te brengen of zelfs om te buigen. Bedrijven en consumenten zullen vaker overwegen om brieven digitaal te versturen.
Een voordeel van PostNL is dat er voor de overgebleven post weinig alternatieven zijn. In een aantal regio’s in ons land kan via particuliere postdiensten lokaap post worden verstuurd. Ze doen dit overigens aanmerkelijk goedkoper.

(Bron: deels het artikel ‘Duurdere postzegel spekt kas PostNL’ in het Financieel Dagblad van 20 september 2013.)

Komende veranderingen

  1. De nieuwe Decemberzegels 2013 worden spectaculair verhoogd van 40 naar 55 cent. Als u nog Decemberzegels met de ‘1-frankeeraanduiding’ weet te bemachtigen, dan kunt u dit jaar een kostenbesparing van maar liefst 15 cent per kerstkaart/-brief binnenhalen. ’t Is maar dat u het weet.
  2. Bij de aanvang van het nieuwe jaar wordt het basis-postzegeltarief (dat onder bij de wet geregelde universele postdienstverlening valt) met 4 cent verhoogd naar 64 ent per brief.
  3. Voor de post naar het buitenland zal een basistarief van 1,05 euro gelden voor binnen en buiten Europa! Tot dusver kende PostNL aparte tarieven voor brieven binnen Europa (0,96 euro) en daarbuiten (1,00 euro). Daar stapt het postbedrijf vanaf “om het voor de consumenten gemakkelijker te maken.”
  4. De tarieven van de zakelijke markt (die minder hoog zijn vanwege een minder intensieve voorbewerking van het postbedrijf) gaan eveneens omhoog.
  5. Het is de bedoeling dat het aantal bezorgdagen met ingang van 2014 van zes naar vijf dagen gaat.
  6. Zie hierbij ook het blogartikel ‘Het vervolg van adequate en inefficiënte werkwijzen bij posterijen’ van 28 juli 2013 (deelhoofdstuk ‘PostNL: uitstel van executie?’ voor aanvullingen).

postbode
Verschil in zakelijke & particuliere post!

De omvang van de totale poststroom in ons land bestaat voor 96 % uit poststukken van de zakelijke markt (bedrijfsleven, kantoren, fabrieken, instellingen als banken verzekeringsmaatschappijen). Het resterende gedeelte (4 %) is van u en mij, van de particuliere burger, die brieven/kaarten verstuurt naar familie, vrienden, kennissen en het bedrijfsleven. Al deze poststukken moeten ieder dag vergaard worden uit brievenbussen. Hierbij is dus sprake van een buitengewoon intensief én tijdrovend voorbewerkingtraject van dit relatief kleine, vier procent grote poststroom-gedeelte. Tot dit minuscuul kleine poststroom-gedeelte behoren dus ook alle filatelistische poststukken, die alle stuk voor stuk een postzegel als frankering hebben.

betaling per abonnement

De zakelijk post daarentegen wordt netjes voorgesorteerd op postcodenummer afgegeven op diverse verzamelpunten in ons land. Het postbedrijf PostNL hoeft hierdoor dus minder tijd en activiteit in dit poststroom-gedeelte (96 %) te steken. Vandaar een lager frankeertarief. De zakelijke post gebruikt overigens in het geheel geen postzegels voor frankering meer. Een envelop met gedrukte tekst “Port Betaald PostNL” of “PostNL, Port Betaald, Port Payé, Pays-Bas” is voldoende.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • paul op 6 oktober 2013 om 09:33

    Onder punt 1. in de paragraaf Komende veranderingen staat een tip om December-zegels met een 1-frankeeraanduiding te kopen.
    Dat lijkt mij niet juist: December-zegels hebben geen 1-aanduiding. Zij kenmerken zich als decemberzegel door de aanduiding ‘december’ op de zegel.
    De aanduiding december geeft de zegel tevens een aparte verkoopprijs, onder de gangbare normale prijs van een brief in diezelfde periode. De post gefrankeerd met decemberzegels wordt door postnl in de 48- of 72-uursservice verwerkt.
    Andere kenmerken bij recente decemberzegels zijn andere kleur fosforbalk (oranje oplichtend ipv geel), en een andere vorm van het frankeerhaakje.

  • b.hylkema op 6 oktober 2013 om 11:01

    Paul: bedankt voor je correctie én toegevoegde meerwaardige informatie.

  • JHA op 9 oktober 2013 om 09:36

    Ik moet toegeven: De Service van de Kononklijke Post NL gaat zienderogen achteruit.
    Een briefpost envelop , filatelistisch gefrankeerd met euro 6,60, afgegeven aan het loket bij een Staples Office Centre postkantoor op vrijdagmiddag wordt al op dinsdag bezorgd!!!
    De postzegels op de envelop zijn, uiteraard, NIET afgestempeld!!
    HULDE voor Post NL

  • aadb op 9 oktober 2013 om 09:37

    @En dat gaat dag in dag uit en dan maar huilie huilie bij de rechter dat ze zo graag efficiënt willen werken .Hoe simpel is het om bij ontvangst direct een stempel te plaatsen maar ja dienst mededelingen zo die er zijn gaan waarschijnlijk direct de prullenbak in en als je pakketten met postzegels aanbied raakt men sowieso al de kluts kwijt postzegels zijn al geplakt zeg ik dan (hoe bedoelie dat kan toch niet meer we hebbe een strokie dus ) ja dus zeg ik dan gewoon aanpakken en stempelen ,stempelen!!!!!! ja stempelen nou we hebben wel wat anders aan ons hoofd die meneer achter u wil een kenteken overschrijven dus hup hier met dat pakket en zo de wagen op weg ermee ze zoeken het maar uit .Terwijl ze de volgende klant gaat helpen hoor je ze nog zeggen stempelen hoe komen ze erbij !

  • aadb op 9 oktober 2013 om 10:35

    @Inderdaad ze worden stapelgek ze moeten daar alles tegelijk doen verkoop sigaretten snoep lotto toto staatsloterij pakketje met zegels pakketje zonder zegels kenteken overschrijven wenskaarten afrekenen te kleine werk ruimte 3 tot 4 man personeel binnen komende postnl met wagen post pakketten aangetekende stukken alles opbergen op huisnummer een grote warboel van mensen die niet herkenbaar zijn of ze wel of geen personeel zijn .Dan terwijl het een drukte van belang is de wagen van postnl die de spullen weer komt halen soms 2x per dag .Lekker met een wagentje dwars door de winkel opgepast want de post moet erdoor heen en weer en tenen in trekken .En zo gaat dat elke dag op nieuw dan krijg je begrip dat ze weinig zin hebben om ook nog een net stempeltje te zetten en de boel de boel laten ..

  • paul op 9 oktober 2013 om 23:53

    @JHA
    soms denk ik wel eens, het personeel achter zo’n balie waar ze diensten voor postnl verrichten, ze zijn staplesgek die lui.
    Overigens noemt postnl die balies postkantoor. Over die naamgeving kan je ook wel huilie huilie doen.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)