Methoden ter bevordering van schrijven en verzenden van kaartjes - Postzegelblog

Methoden ter bevordering van schrijven en verzenden van kaartjes

6

Da's toch een kaart waardDe ontwerpster Roosje Klap kreeg bij de enkele weken geleden uitgegeven emissie ‘Da’s toch een kaart waard’ een kort en duidelijk omschreven opdracht van PostNL mee: “Het ontwerp moet gebaseerd zijn op het thema schrijven én verzenden van kaartjes.”  Wel er zijn meer manieren het schrijven van brieven en het verzenden van een kaartjes te bevorderen en op te voeren dan met de zo juist verschenen postzegelemissie.

Ik denk hierbij aan de (in de loop der jaren uitgegeven) affiches van de PTT en die van de Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN) en van het Nationaal Ouderenfonds (NOF, de voormalige aanvrager van zomerpostzegels).

De uitspraak “Filatelie begint daar, waar de catalogus eindigt” blijkt volledig op te gaan als men zich ook bezighoudt met randverschijnselen van postzegelemissies. Hierin kunnen soms aantrekkelijk aspecten zitten, die deelfacetten van postzegelafbeeldingen (op een geheel andere manier) bijzonder kunnen verduidelijken. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan (reclame)affiches van bijslagpostzegels, waarmee het publiek opmerkzaam wordt gemaakt op uitgave (én eventueel koop) van nieuwe kinderzegels of zomerzegels.

affiche kinderzegel 1982 affiche zomerzegel 1987

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tekeningen van Peter Vos aan de onderkant van de kinderzegelaffiche 1982 verhogen de sprookjesachtige sfeer van de kinderzegels in sterke mate, terwijl het draaiende en bewegende raderwerk van de zomerzegelaffiche 1987 overeenkomt met de vier ‘op-en-neer-gaande-impulserende’ kleurige blokken van de drie zomerzegels. Doel van deze reclame-uitingen? Niet alleen het kopen van kinder- en zomerzegels activeren, maar ook het schrijven en verzenden van kaartjes stimuleren.

Betrokkenheid bij schrijven en verzenden verhogen

De postzegelkoper moet zélf aan de slag! Een unicum! Met pen of potlood moet hij op een heel basale en praktische manier “de cijfers volgen en een tekening maken.” Deze interactieve (zelf)werkzaamheid van de verzender verhoogt in sterke mate de betrokkenheid van de geadresseerde bij de kaart. Hierbij is sprake van een sterke wisselwerking.

Rode kaart Da's een kaart waard

Wisselwerking tussen schrijven en verzenden

Bij de uitgifte van nieuwe postzegels maakte/maakt het Nederlandse postbedrijf (PTT, PTTPost, TPGPost, TNTPost en nu PostNL) geregeld gebruik van reclame-affiches, soms ook nog ‘bijgestaan’ door reclame-uitingen van de SKN en/of het NOF.

zomerzegelaffiche 1952

De hoogste frankeerwaarde van de zomerzegels 1952 (nvph 587) is gedraaid in een posthoorn geplaatst vóór een stralende zon (logo-aanduiding van het Nationaal Fonds Zomerzegels). Deze zomerzegelafbeelding met een korenbloem verbeeldt/symboliseert het samenwerkingsverband van PTT en Fonds. Deze kleurige affiche stimuleert ongetwijfeld het schrijven en verzenden van brief of kaart.

Schildje boven de brievenbus

brievenbus met schildje erboven

In de periode 1967 t/m 1983 heeft Frans Mettes voor SKN een reclame-affiche ontworpen, die op het schildje boven de brievenbus werden geplakt. Bijna al deze affiches informeert de Nederlander ieder jaar weer opnieuw over de uitgifte van nieuwe kinderpostzegels en het gebruik daarvan (schrijven en verzenden).
affiche 1980 affiche 1981

De affiche 1980 promoot met de kinderzegel en gefrankeerde envelop het gebruik van de nieuwe kinderzegels én het verzenden van brief of kaart. De beide kinderen van de kinderzegelaffiche 1981 promoten daarentegen op een triomfantelijke manier alleen het gebruik van de nieuwe kinderzegels.

De frankering met een kinderzegel van brief of kaart staat op deze reclamebiljetten uiteraard centraal, maar het schrijven en verzenden van brief of kaart wordt er meermalen er toch zijdelings ook bijbetrokken, soms zeer duidelijk, overtuigend en inspirerend.

affiche 1972 affiche 1973

affiche 1983

Beide affiches met de kroontjespen stellen het schrijven (tijdgebonden anno 1972 & 1973 door het schrijfgereedschap) van een kaart centraal. Door de diagonale stand van de pen met penhouder ontstaat een levendige afbeelding, die de actie van het schrijven van een brief of kaartje bijzonder duidelijk accentueert.

De affiche-afbeelding met de envelop van 1983 kent een gelijksoortige activiteit. De schuine stand van de envelop, waarop twee kinderen zitten, legt de nadruk op de levendige actie van het verzenden van een brief of kaart.

Ontwaarding van postzegel op brief of kaart

Is het u ook opgevallen dat er (nog) helemaal geen op- en aanmerkingen van postzegelblog-lezers over het tekenen met potlood of pen op de ‘Da’s-toch-een-kaart-waard-postzegels’ zijn geplaatst? Ontwaarden van ongestempelde postzegels op een poststuk door postbezorgers met balpenkrassen worden hem toch nog steeds bijzonder kwalijk genomen.

bestellers stempels
Vroeger kende de betrokken postbode (in tegenstelling tot de postbezorger van nu) een verzamelaarvriendelijke methode een niet gestempelde postzegel op een poststuk te ontwaarden. Hij gebruikte daarvoor een speciaal nummerstempel, bestellerstempel, met een ‘O’ of een ‘A’ voor het cijfer. Het cijfer correspondeerde met de postbode en de letter ‘O’ met de ochtendbestelling en de letter ‘A’ met de avondbestelling. Op bijgaande illustratie heb ik zes kinderzegels weten te vinden met een dergelijk speciaal afdruk. Wie van de lezers kan me één van de vijf mij ontbrekende vernietigingstempels (uiteraard tegen betaling, batehijlkema(ad)etnet.nl) op deze kinderzegels bezorgen?

Andere opvallende ontwaardingstempels op deze elf kinderzegels van mijn speciaal-verzameling zijn o.a. treinstempels, plaatsnaam handstempels (ook mechanische), korte en lange balkstempels, golfstempels in talrijke varianten. Misschien dat ik er op korte termijn op terugkom met veel afbeeldingen en bijschriften.

treinstempels

Op originele wijze van de nood een deugd maken: ontwerpt u mee?

Bent u al bezig op een originele manier de vliegende postduif van de ‘Da’s toch een kaart waard’-emissie te tekenen, te schilderen, te boetseren, te knippen, te timmeren met spijkers (zie mijn artikel van 28 april 2013) en/of te solderen voor de ontwerpwedstrijd?

postduifvariaties

Handtekening voor meest uitzonderlijke

PostNL stelt immers drie velletjes ’Da’s toch een kaart waard’ beschikbaar met de handtekening van ontwerpster Roosje Klap aan de inzenders van de drie meest uitzonderlijk uitgevoerde ‘postzegels’ (zie het artikel van 8 september)! Tot en met donderdag 31 oktober kun u uw creaties opsturen naar PostNL, t.a.v. Sacha van Hoorn, Postbus 30250, 2500 GG Den Haag.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • Massage Amsterdam op 22 september 2013 om 13:04

    Wat schrijft u toch ene leuke en leesbare artikelen. Ik lees ze altijd met veel plezier.

    Hennie, Amsterdam

  • aadb op 22 september 2013 om 13:56

    @Terug naar het freubelen geknoei op een vierkante centimeter leuk voor de kleuterklas waar postnl een aantal velletjes weg zou moeten geven met als doel stuur eens een kaartje met een zelf ingevulde afbeelding en laat je fantasie de vrije loop ..Als je het postzegelen wil promoten is dat de weg die je zou moeten volgen eerst naar de kleinste groepen waar van 90% niet weet wat een postzegel is en het gebruik ervan ook niet kent .Daar ligt de kans om de postzegel nog een kans te geven participeren met postzegels dat is waar het omdraait

  • Pieter op 23 september 2013 om 15:06

    @aadb als tante pos al moeilijk doet over de geldigheid van een paar guldenszegels die jaarlijks een paar rotcenten winst schelen (op 100 miljoen euro), denk je toch niet dat ze zomaal postzegels weg gaan geven…

  • b.hylkema op 23 september 2013 om 15:56

    Uiteraard zal Tante Pos dat in geen geval doen bij deze ontwerpwedstrijd, maar . . . als een deelnemer een originele oplossing weet te realiseren van de ‘Da’s-een-postzegel-waard-emissie’, dan is PostNL gaarne bereid een velletje met de handtekening van ontwerpster Roosje Klap beschikbaar te stellen.
    Dus . . . wat let u ga meteen aan de slag en probeer er een opvallende, nooit eerder vertoonde opvallende postzegelafbeelding van te maken.
    Niet alleen Julius Vermeulen van PostNL was enthousiast over mijn wedstrijdvoorstel (hij was gaarne bereid zitting in de jury te gaan nemen), maar ook de ontwerpster: “Ik ben razend benieuwd wat er opgezonden zal worden. Ik zou ook wel ee in de jury willen zitten!”

  • JHA op 23 september 2013 om 22:17

    Wat moet een filatelist nou met een met met pen bekraqst velletje??

  • hennepnetel op 24 september 2013 om 11:47

    bekrakst?

    Niet voor filatelisten!!! Je koopt otch geen wenskaarten voor meer dan 5 euro??

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)